Fotograf: Tesla press

Svensk myndighet utreder Tesla - sågas av expert

Efter en olycka ska Transportstyrelsen utreda om Tesla-bilar med Autopilot ska få köra i Sverige. En svensk Tesla-expert sågar utredningen: "De måste väl gilla att att ha utredningar".

Ny Tekniks Ola Jacobsen fick punktering när han skulle testa Teslas nya funktion Autopilot. Nu ska Transportstyrelsen utreda om Autopilot ens ska få användas i Sverige. 

"Tesla Autopilot fungerar som en farthållare fast för att hålla filerna. Inte fasen kan du skylla på farthållaren om du krockar i stadsmiljö precis som att du inte kan skylla på Tesla Autopilot om du får punktering i vägrenen", säger Tibor Blomhäll, som driver Tesla Club Sweden – vilken grundades i augusti 2013 och är till både för entusiaster och Tesla-ägare.

Han hävdar att Autopilot fungerar utmärkt vid både motorvägs- och landsvägskörning när det finns tydliga fillinjer.

Skulle bilen inte uppfatta sidlinjerna kan det hända att den styr i fel riktning, men då är bara att ta tag i ratten och styra den rätt igen, resonerar Tibor Blomhäll.
"Ny Teknik ville testa bilens gränser och lät medvetet bilen vandra ut mot kanten", säger han.

Han tycker också att det är en enorm skillnad på Googles självkörande fordon och Tesla Autopilot och liknar det mer med vid en pilot som slår på Autopilot-funktionen i planet.
"Piloten måste ändå vara med och styra planet", säger Tibor Blomhäll.

Rent tekniskt använder Autopilot radarkamera, vanlig kamera och ultraljudssensorer.
Tibor Blomhäll uppger att inte har fått några uppgifter från sina medlemmar om att "vanliga" Tesla-ägare råkat ut för liknande incidenter som Ny Teknik.

Han tycker också att Autopilot har en intressant funktion i det att den lär sig av incidenter där föraren måste ta tag i ratten och och förmedlar den lärdomen till andra Tesla-bilar.

Tibor Blomhäll poängterar dock, å det bestämdaste, att Tesla Autopilot är lika värdelös för stadskörning med trafikljus och annat som en vanlig farthållare.

Arbetsgruppen inom FN:s europeiska kommission, ECE, har under flera år drivit ett arbete för att få fram ett internationellt regelverk för "delvis autonoma körfunktioner".
Planen är att komma med ett utkast i början av nästa år, men för lite drygt en månad sedan gick alltså Tesla händelserna i förväg och introducerade Autopilot.

"Vi skulle inte behöva sitta i flera år för att ändra regler om det var möjligt att göra det i dagsläget. Därför verkar det konstigt att det helt plötsligt finns ett sådant system på marknaden", säger Anders Gunneriusson till Ny Teknik – han är utredare inom fordonskrav och fordonsteknik på Transportstyrelsen tillika svensk representant i ECE:s arbetsgrupp.

Han uppger också att Transportstyrelsen har bestämt sig för att öppna ett ärende kring Autopilot och att den preliminära bedömningen är att funktionerna inte stämmer in på "reglementet för styrning", vilket gör att myndigheten nu undersöker om man ska vidta åtgärder mot Autopilot, enligt Ny Teknik.

Tibor Blomhäll förstår inte vad Transportstyrelsen ska utreda.
"Tesla valde namnet Autopilot för att betona att det inte är en självstyrande bil. Så det är upp till föraren att vara uppmärksam. Transportstyrelsen måste väl gilla att ha utredningar", säger han.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.