Facebooks Mark Zuckerberg, Googles Larry Page och Apples Tim Cook. Fotograf: Jeff Chiu/TT, Seth Wenig/TT, Mike Theiler/TT, VA Montage

Techjättarna äter världen - och den här trion tar störst portioner

Giganterna i Silicon Valley håller på att växa om resten av ekonomin. Med sina enorma kassor ger de sig in på allt fler områden - och strider inbördes. I korselden finns du.

Stora och framgångsrika multinationella företag är ingenting nytt. Men dominansen hos Google, Apple och Facebook når nya dimensioner i en alltmer globaliserad och digitaliserad värld.

Det har gått fyra år sedan Marc Andreessen, riskkapitalnestorn och entreprenören som var med och byggde en av de första webbläsarna som öppnade upp internet, fällde sitt berömda uttalande om att "mjukvara äter världen".

Om världen inte är helt slukad ännu så är vi en bit på vägen. Och vissa tar större portioner än andra.

Techjättarna från Silicon Valley rycker ifrån resten av ekonomin. De tre mest ikoniska - Facebook, Apple och Google - har ett samlat börsvärde långt över hela Stockholmsbörsens.

Stora och framgångsrika företag är ingenting nytt. Men kanske är någonting annorlunda den här gången. I en globaliserad och digitaliserad värld blir utväxlingen av att vara världsledande i rätt nisch enorm.

Marginalkostnaden för en vara är mycket lägre för Google och Facebook än vad den är för andra företagsjättar som Exxon Mobil eller General Electric.

Att sälja information är lukrativt - men lika kontroversiellt som att sälja olja.

Redan 2012 var Google tre gånger högre värderat än alla amerikanska flygbolag tillsammans och vinstmarginalen var hundra gånger högre än snittet för flygbranschen. American Airlines och Southwest Airlines och de andra omsatte förvisso mer, men de tävlade mot varandra och drev ned vinsterna i branschen.

Sergey Brins och Larry Pages omtyckta sökalgoritm har gett Google en mycket bättre position. Branschen är mindre, men de kan ta en större del av värdet som skapas.

Google har två tredjedelar av alla nätsökningar i USA, Facebook har 1,5 miljarder användare globalt och Apple, vars Iphone kunderna är villiga att betala ett premiumpris för, gjorde sista kvartalet förra året den största vinsten något företag någonsin gjort, med 18 miljarder dollar.

De är så bra på vad de gör att inget annat företag kan erbjuda ett rimligt substitut. Samtidigt bildas plattformar - såsom App Store - som är så stora att alla andra måste använda dem eller förhålla sig till dem.

Med hjälp av vinsterna från kärnerbjudandet kan techjättarna breda ut sig till helt nya branscher, köpa upp andra bolag och avlöna en armé av advokater och lobbyister.

Med framgångarna följer kritik. En som är kritisk är professor Robert Reich, som var arbetsmarknadsminister under Bill Clinton på 90-talet. I en eldfängd krönika i New York Times går han till attack mot techjättarna och menar att de har samlat på sig så mycket politisk makt att de med hjälp av lobbyister och advokater omdanar den "fria marknaden" för egna syften. Han hävdar att det är en myt att den amerikanska ekonomin framgångsrikt skapar små innovativa företag. I stället startas färre företag i USA i dag än på 70-talet.

Robert Reich stöder också sin tes med att Vita husets immaterialrättsrådgivare noterade att Apple och Google under 2012 spenderade mer på att införskaffa och strida om patent än på forskning och utveckling.

Det finns fler dimensioner i kritiken. Med 1,5 miljarder besökare har Facebook blivit världens viktigaste nyhetsleverantör. Sajtens noggrant trimmade algoritm gallrar ut de tusentals potentiella inlägg som kan visas för en användare. Dagligen levererar Facebook 1,5 miljarder skräddarsydda tidningar till sina läsare och har betydligt mer makt än New York Times, Washington Post eller Pravda.

Och de som vill synas måste anpassa sig, ofta genom att betala för sina inlägg.

Facebook klarar sig utan individuella publicister, men det blir allt svårare för individuella publicister att klara sig utan Facebook.

Med makten kommer också ett ansvar som många ifrågasätter att Facebook vill ta. När såväl Indiens premiärminister Narendra Modi som Kinas president Xi Jinping besökte USA besökte de även Facebooks Mark Zuckerberg. Trots att Indien ofta censurerar Facebook och Kina har förbjudit sajten var samtalen mellan Mark Zuckerberg och de bägge ledarna närmast mysiga.

Även Google har fått kritik. Nyligen varnade forskaren Evgenij Morozov över techbolagens makt. Han jämförde Google med ett postbolag, och sade att om posten sköttes med Googles metoder skulle det vara gratis att skicka brev - men de skulle öppnas först och information från dem samlas in.

Nu börjar dessutom techjättarna allt tydligare röra sig utanför sina kärnområden för att bli konglomerat med grenar i alla branscher som ägarna tycker verkar vara intressanta och lönsamma. Tydligast är utvecklingen för Google som strukturerats om och blivit Google och Alphabet, där sökmotorn blir ett mycket stort och mycket lönsamt dotterbolag.

Med stöd i sina säkra baser och med upparbetade kontakter med hundratals miljontals kunder är steget till nästa bransch lättare än för många andra företag. Att jacka in en ny tjänst till en lönsam plattform som man äger är betydligt lättare än att bygga en från scratch och få fart på den.

Så kommer det sig exempelvis att Facebook satsar på pengaöverföringar, virtual reality och att bli nyhetsleverantör och videoleverantör. Messenger, företagets chattjänst som redan har 700 miljoner användare, är enligt Facebook bara färdig till 1 procent. Framöver vill Mark Zuckerberg och gänget se att hela företag byggs på Messenger, och att tjänsten används till allt från att boka flygresor till att hitta restauranger.

Google, som har drygt 90 procent av intäkterna från sökaffären, sysslar med allt från förarlösa bilar till hälsovård.

Apple har lanserat sin egen musiktjänst, i direkt konkurrens med svenska Spotify, med den uppenbara fördelen att deras tjänst kommer förinstallerad på Iphone.

Men ännu mer utsatta är de företag som är beroende av trafik från Google eller Facebook.

Skribenten Josh Constine på den amerikanska sajten Techcrunch beskriver i en färsk artikel att det verkar som att Facebook är på väg att bygga en Kickstarter-konkurrent. Den nya funktionen Fundraiser låter ideella organisationer samla in pengar direkt på Facebook. Constine noterar att att med en liten modifiering skulle Facebook bli en allvarlig konkurrent till Kickstarter och Indiegogo. Båda dessa sidor är till stor del beroende av trafik från Facebook. Istället för att användaren ska uppleva friktionen av att se en länk på Facebook, föras vidare till Kickstarter, och sedan donera, skulle Facebook kunna skära av mellanhänderna. Och därmed absorbera ytterligare en del av nätet.

Yelp och Tripadvisor, som bygger på användarrecensioner, gick nyligen ut och klagade på att deras sidor hamnar längre ned i sökresultaten än de som genererats genom Googles egna verksamheter. Google skyller på en bugg, men både Yelp och Tripadvisors vd:ar tror att det handlar mer om ett beteendemönster.

I Kalifornien har Google nyligen fått en licens för att förmedla bolån. Googles tjänst ska låta privatpersoner jämföra lån för att se om de kan byta till en billigare bank. Alltså precis som svenska Compricer och Insplanet. 

Även om talang strider techjättarna. De toppar ofta listor över de mest attraktiva arbetsgivarna. Samtidigt finns en mörkare baksida i talangstriden: kartellbildning.

I september i år avslutades en femårig juridisk strid där flera Silicon Valley-bolag, däribland Apple och Google, anklagades för att ha gått ihop om att inte gå efter varandras anställda, med lägre rörlighet på arbetsmarknaden och lägre löner som följd. Uppgörelsen uppgick till 415 miljoner dollar.

I vissa fall leder talangjakten till kreativ förstörelse. Startupbolag köps upp med syftet att få tillgång till de anställda.

Eller som när Tim Cooks Apple lockade över toppingenjörer från den lovande startupen Mission Motors. Bolaget, som utvecklade elektriska motorcyklar, fick lägga ned i maj. Självaste Elon Musk dundrade i oktober mot att Apple har tagit över personal från hans företag, elbilstillverkaren Tesla.

De enorma vinsterna gör att techjättarna kan planera för framtiden på ett sätt som få andra företag har råd med. Ibland genom att helt enkelt ta fram plånboken och köpa företag som på sikt skulle kunna hota den egna affärsverksamheten, eller sådana som kan utveckla den.

År 2014 köpte Facebook chattjänsten Whatsapp i en affär, där köpeskillingen på 19 miljarder dollar eller motsvarande 157 miljarder kronor, mer än börsvärdet för exempelvis Sandvik, höjde en hel del ögonbryn.

Apple köpte musikbolaget Beats för 3 miljarder dollar förra året och i år har man köpt nio bolag, verksamma inom bland annat musikanalys, augmented reality och maskininlärning.

Google köpte under 2014 ett trettiotal bolag, däribland AI-bolaget Deepmind och hemautomatiseringsbolaget Nest Labs.

Därmed inte sagt att techjättarna inte växer organiskt. Apple till exempel ökade under första kvartalet sin försäljning med 33 procent från redan skyhöga nivåer.

Men om man drar ut linjen är utvecklingen inte självklar. Techjättarna börjar nämligen allt tydligare tassa in på varandras territorium. Helst vill de hålla fast användaren helt och hållet i det egna ekosystemet.

Facebookanvändarna genomför varje dag 1,5 miljarder sökningar och sajten har indexerat två biljoner inlägg. Vad skulle en förbättrad sökfunktion hos Facebook innebära för Googles affärsmodell? Apple har möjliggjort för reklamblockerare i sin populära webbläsare Safari vilket slår mot Googles annonsbaserade affärsmodell.

Google å sin sida låter sin algoritm straffa sidor som använder pop-up för att göra reklam för sina appar.

En gång i tiden var Facebook fullt av videor från Googles Youtube. Men Facebook hade inte kontroll över innehållet eller annonspengarna. I stället har Facebooks egen videospelare med autospelande klipp tagit över och har i dag över fyra miljarder videovisningar per dag, samtidigt som många kreatörer har klagat på bristande upphovsrättsskydd. Andra har tagit deras innehåll och spridit det. De är offer för kriget mellan Google och Facebook.

Facebooks, Apples och Googles nästan monopolliknande ställning i sina nischer har uppstått därför att de ger kunderna vad de vill ha. Och om forskarna från Mission Motors skulle ha gjort mer nytta hos sin gamla arbetsgivare än hos Apple är omöjligt att sia om.

Men när marknader koncentreras till ett fåtal spelare innebär det ofta att kunden får betala mer och att innovationstakten blir lägre.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Myndighet inleder utredning mot Elon Musk – ger skrämselhicka på börsen
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant