Fotograf: Worldfavor/Press

7 tips för ett lyckat och lönsamt hållbarhetsarbete

Hållbarhetsexperten Frida Emilsson delar med sig av en en praktisk lista för de som vill effektivisera hållbarhetsarbetet.

1. Utgå från verksamheten – var ligger påverkan?
Steg ett för ett bra hållbarhetsarbete är att kartlägga företagets aktiviteter och analysera var den största påverkan på miljön och på människor finns. Jobba för att minimera negativ påverkan och maximera positiv påverkan. Ett tillverkande företag har ofta mycket av sin påverkan i tillverkningsprocessen, eller, såsom kaffeproducenter, i leverantörsledet hos odlarna.

En reklambyrås påverkan ligger kanske främst i de budskap man förmedlar, och som når ut till många människor. Finansiella sektorn har påverkansmöjligheter i de bolag de investerar i. Tvättmedel är en sådan produkt där den största påverkan faktiskt uppstår när konsumenten använder den.

Hur ser er värdekedja ut och var kan ni bidra mest? På Nudie Jeans får du lämna in dina jeans på lagning om de är trasiga. När de inte kan användas längre får du rabatt på nya i utbyte mot att dina jeans lämnas in för återvinning.

2. Hållbarhet är mer än miljö – ta hjälp av internationella riktlinjer
Hållbarhet innebär inte bara miljöansvar, utan även den sociala och ekonomiska aspekten i organisationen. Faktorer som arbetsmiljöfrågor, mångfald, korruptionsrisker samt etisk marknadsföring är alltså lika viktiga att se över.

Ta hjälp av vedertagna internationella riktlinjer för hållbarhet och CSR, såsom ISO 26000, Global Reporting Initiative, eller UN Guiding principles, för att få inspiration och stöd.

3. Inspireras av hur andra aktörer i er bransch arbetar
Ett smart sätt är att titta på hur liknande företag som föregår med gott exempel har tagit sig an hållbarhetsfrågan. Här kan ni få tips på vilka områden som är särskilt viktiga i er bransch.

4. Se över samarbeten och leverantörer
Ett bra hållbarhetsarbete sträcker sig utanför kontorets väggar. Lika viktigt är att vara medveten om hur samarbetspartners och leverantörer agerar. Var noga med vem du väljer att sammankoppla ditt varumärke med, såsom leverantörer eller innehav, för att minimera risken att ni drabbas av någon annans eventuella snedsteg.

Landstinget är ett aktuellt exempel som nyligen råkade i blåsväder för att man inte tagit leverantörens brister på allvar i upphandlingen av datorer.

5. Engagera såväl medarbetare som kunder
A och O för ett lyckat hållbarhetsarbete är att era medarbetare är engagerade och upplever att ni gör skillnad – en allt vanligare faktor vid val av arbetsgivare, speciellt bland unga. Lika viktigt är det att kunder upplever ert engagemang – det är det skapar konkurrensfördelar.

Lika viktigt är det att kunder upplever engagemang och kan identifiera sig med det. Nordic Choice Hotels är ett exempel där man bra med att engagera sina medarbetare att både driva utvecklingen och sprida budskapet.

6. Kommunicera smart och digitalt
Tänk på att anpassa er hållbarhetsredovisning så att alla som har intresse av företaget kan ta del av rapporten. Precis som all kommunikation behöver denna hänga med i utvecklingen. Många företag misslyckas att nå ut i önskvärd omfattning när arbetet presenteras i långa och ofta svårlästa dokument.

Livsmedelsföretagen är en branschorganisation organisation som gjort detta på ett enkelt sätt på sin hemsida där företag som Coca-Cola, Löfbergs och Lantmännen med flera har hängt på. Ett annat klassiskt bra exempel är Max Hamburgare med CO2-information på sina menyer. Att digitalisera er hållbarhetsinformation, istället för att samla i dokument eller Excel, gör den mycket lättare att sprida, sortera, visualisera och jämföra.

7. Var transparent
Att vara transparent och tydlig med hur företaget tar sig an hållbarhetsfrågan och med era konkreta, gärna mätbara, resultat skapar trovärdighet och visar på att frågan tas på allvar. En viktig faktor är också att stå för sina utmaningar och svagheter.

Här är friluftsföretaget Patagonia ett bra exempel, som öppet kommunicerar vilka leverantörer man jobbar med, och vilka utmaningar man har i branschen.

Frida Emilsson är medgrundare av Worldfavor, ett digitalt hållbarhetsverktyg och expert på hållbarhet/CSR.


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

SENASTE VA

VA Karriär