WeChat har nära 550 miljoner aktiva användare. Appen ägs av Tencent och brukar kallas för Kinas svar på WhatsApp.

Nu är meddelandeappar större än sociala medier

Glöm att sociala medier dominerar - nu är det meddelandeapparnas tur att driva in pengar.

I senaste upplagan av BI Intelligence har man kartlagt världens största sociala medier och meddelandeappar. Under 2015 kan man tydligt se att sett till antalet aktiva användare är meddelandeappar nu större än sociala medier. Det är även tydligt att meddelandeappar har blivit en betydligt mer komplex produkt än de en gång var. De största aktörerna på denna marknad har hundratals miljoner användare som är aktiva varje månad.



Många av de största meddelandeapparna är asiatiska. Appar som WeChat, KakaoTalk och LINE växer rekordfort och är aktörer man bör hålla koll på - de har nämligen redan lyckats hitta sätt att tjäna pengar på ditt chattande. 

Media och marknadsförare har fortfarande inte ställt om och spenderar fortfarande mest tid och pengar på att försöka synas i sociala medier. När meddelandetjänsterna nu fortsätter växa kommer aktörerna behöva hitta smarta sätt att synas även där.

BOLAGET BAKOM WECHAT: Mästare på att sno - och näst mest inflytelserik i världen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.