Adele väljer bort Spotify

En av världens främsta artister väljer att gå i Taylor Swifts fotspår.

Adele är en av världens största artister. Hennes kommande album 25 förväntas sälja som smör och första singeln från skivan, Hello, har redan slagit flera rekord. Singeln släpptes för två veckor sedan och har redan spelats 156 miljoner gånger på Spotify. Videon släpptes i samma veva och den har i dagsläget visats hela 424 miljoner gånger på Youtube. 

För Spotify skulle det alltså innebära ytterligare hundratals miljoner spelningar om Adeles skiva fanns tillgänglig i musiktjänsten, men nu står det klart att det inte kommer att bli så. Under torsdagskvällen läckte nyheten i New York Times - Adele har valt att varken göra skivan tillgänglig i Spotify eller i Apple Music. Hon följer därmed trenden som startades av Taylor Swift och väljer större inkomster framför större spridning.

LÄS ÄVEN: Så lite fick Swift av Spotify & Världens mest spelade låt gav bara kaffepengar

Spotify har svarat på beskedet med detta meddelande: "Vi älskar och respekterar Adele, och det gör även hennes 24 miljoner fans på Spotify. Vi hoppas att hon snart ger dessa fans chansen att njuta av 25 på Spotify tillsammans med (tidigare skivorna) 19 och 21."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  4. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  5. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

För dig som prenumerant