Fotograf: Airinum

Nästa svenska Kickstartersuccé? De vill göra andningsmasken till det nya svarta

Svenska Airinum går live på Kickstarter nästa vecka. Med sin andningsmask vill man dra in 10 000 dollar - och knipa en hel del uppmärksamhet.

"Idén föddes när jag flyttade till Indien i slutet av 2014 för att studera på Indian Institute of Management i Ahmedabad. Redan första veckorna fick jag problem med min barndomsastma och förstod snabbt att det berodde på Indiens dåliga luft. Jag valde att göra ett av mina researchprojekt på just ‘air-pollution’ i anknytning till skolan och när jag började läsa på ordentligt insåg jag hur illa situationen faktiskt var", berättar Alexander Hjertström som står näst på tur att försöka skapa en svensk Kickstartersuccé. Hans bolag Airinum lanserar en kampanj på crowdfundingsajten på måndag och målet är att samla in 10 000 dollar - och få en hel del uppmärksamhet.

Produkten är en andningsmask som ska hjälpa dig att andas renare luft. "Jag bar själv mask under perioder i Indien och vantrivdes - den satt dåligt på mitt ansikte så jag visste att skyddet inte var effektivt, den var även obekväm att andas i och jag kände mig som en tandläkare när jag hade på mig den. Det blev droppen. Väl tillbaka i Sverige samlade jag ett grymt team och vi bestämde oss att utveckla en ny mask optimalt anpassad till en vardaglig slutkonsument. Utgångspunkten var en mask som inte kompromissade; den skulle skydda väl, vara lätt att andas i och sen ge ett fashionabelt intryck - vi var övertygade om att det var nyckeln för att få fler människor att välja att skydda sig", säger Hjertström.

LÄS ÄVEN: All crowdfunding gör inte succé - här är några av de värsta flopparna

Men masken är inte bara till för konsumenter i Indien. "Om man kollar data här så är det många ställen i världen som har förorenad luft som klassas som farligt, detta är inte bara länder i Asien utan även i Europa. Vi ser därför att vår mask är relevant för alla städer som har problem med luftföroreningar, vilket i princip är alla världsdelar. Andra användningsområden som masken skyddar mot är luftburna sjukdomar (bakterier & virus) samt även allergier som pollen, vilket gör den relevant för människor i hela världen. T.ex. är den perfekt för någon som reser mycket och kan därför kanske tilltala en del av den svenska marknaden också som vill hålla sig friska och hälsosamma när de är ute och flyger", hävdar Hjertström.

Redan nu försöker Airinum bygga sig ett namn i sociala medier och Hjertström tycker det är viktigt att med en gång nå flera olika marknader. Därför passade Kickstarter bra. Dessutom vill man använda plattformen för att snabbt lära sig mer om sina kunder. "När vi fått en bättre bild om vilka marknader vi ska lägga fokus på så finns det potentiellt en möjlighet att vi tar in mer pengar från investerare för att accelerera tillväxten."

LÄS ÄVEN: 15 steg till den perfekta crowdfundingkampanjen

Det är vanligt att Kickstarter används på detta sätt - inte bara för kapitalanskaffning, utan främst för att förstå sin kundgrupp och bygga sitt varumärke. Om man får rull på sin kampanj finns stora pengar att hämta. Senaste svenska succén på sajten var de trådlösa hurlurarna Pugz. De hade som mål att sälja 10 000 hörlurar första året, men med Kickstarter som hjälp sålde man istället 15 000 på en månad.

MER OM PUGZ: Efter Sveriges största Kickstartersuccé: "Jag har åldrats sju år på en månad"

Det återstår att se om Airinum blir en succé på sajten. Man börjar i alla fall med att göra en sak rätt - att lansera på en måndag. Kampanjer som inleds på måndagar eller tisdagar drar nämligen in 14 procent mer pengar under första veckan.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant