Fotograf: Wikimedia

De har en marknadsandel på 13,5 procent - kammar samtidigt hem 94 procent av vinsterna

De bevisar att man inte måste äga hela marknaden för att ta hem majoriteten av vinsterna. 

Apple lyckas trots en relativt liten marknadsandel kamma hem 94 procent av vinsterna inom smartphonebranschen, uppger Business Insider med hänvisning till siffror från Cannacord Genuity. Apple hade under årets tredje kvartal en marknadsandel om cirka 13,5 procent, enligt analyshuset IDC.

SAMTIDIGT: Dålig rapport? Nu slaktar Samsung chefernas löner

Trenden är dock inte ny även om Apple kommit att öka sin del av branschens vinster. Under det tredje kvartalet 2014 stod Apple för 85 procent av vinsterna. Samsung står samtidigt för 11 procent av vinsterna. Totalen blir därmed 105 procent vilket förklaras av att andra tillverkare gjort förluster.

Vissa av de kinesiska bolagen kan dock avsiktligen göra mindre i vinst än vad som egentligen är fallet, något som får Apples andel att framstå som högre än riktigt. Vissa av de kinesiska tillverkarna har till exempel använt sig av en aggressiv prissättning för att ta marknadsandelar, men på bekostnad av vinsten i det korta perspektivet.

KINESISKA MOBILJÄTTEN: Den patriotiske kinesen som ska knäcka Apple

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.