Klockan Pebble Time är den produkt som dragit in mest pengar på Kickstarter någonsin. Fotograf: Pebble

15 steg till den perfekta crowdfundingkampanjen

Funderat på att skapa nästa stora Kickstartersuccé? Så här gör du.

1. Välj rätt plattform
Kickstarter bedömer själva om projekt ska få vara med och kräver en färdig prototyp. Man delar ut pengar först då hela finansieringsmålet är uppnått och tar ut en avgift på 5 procent plus transaktionsavgifter. Det finns 13 kategorier och en särskilt aktiv community inom spel – 11 av 20 av de mest finansierade projekten rör spel.

Indiegogo är öppet för alla och accepterar även affärsidéer. Företaget har utvecklat en egen algoritm för att avgöra vilka projekt som har en så kallad "Gogofactor". Det finns två finansieringsmodeller – Fixed Funding innebär att om målet inte uppnås inom en viss tid får finansiärerna tillbaka pengarna. Lyckas man behåller Indiegogo 5 procent plus transaktionskostnader. Flexible Funding innebär att upphovsmannen behåller allt även om målet inte nås, men då måste man betala 9 procent till Indiegogo plus de vanliga 5 procenten och transaktionskostnader.

EXEMPEL: Svenska lasern bröt mot reglerna - förlorar pengarna

2. Dubblera dina kostnader
Fokusera på plattformar där du får pengar i handen mot löfte om leverans av din produkt i stället för att erbjuda delägarskap. Vem vet, idén kanske växer sig stor. Ta höjd för ditt insamlingsmål genom att beräkna alla kostnader – och fördubbla summan.

3. Fokusera
Människor vill stödja produkter man kan ta på – inte en cool idé. Glöm också tankar om att skapa en webbshop för flera produkter – satsa på din bästa produkt. Välj en!

LÄS ÄVEN: Han ville ha 170 000 för sin jacka - drog in 75 miljoner

4. Satsa på en video
Framgångskampanjerna snittar 3 500 ord och 20 högkvalitativa visuella inslag. En bra video är ett måste – de lyckas nå sina mål i 50 procent av fallen hos Kickstarter. Låt aldrig videon vara längre än 2-3 minuter och använd för guds skull en bra mick. Berätta varför något i världen måste förbättras och varför just din produkt kan göra det.

5. Krydda med extraerbjudanden
Indiegogo har funnit att kampanjer med extraerbjudanden får in 143 procent mer finansiering än de som inte ger bort exempelvis en t-shirt eller låter finansiärerna stå med i eftertexten på videon.

6. Ordet "hjälp" är förbjudet
Gör ditt budskap enkelt och minnesvärt. Undvik ord som hjälp, support eller finansiering. Se till att du har aktiva Twitter- och Facebook-konton för att generera inflöde till sajten.

LÄS ÄVEN: Efter Sveriges största Kickstartersuccé: "Jag har åldrats sju år på en månad"

7. Bearbeta pressen
Försök ha en eller fler artiklar publicerade innan kampanjen går igång. Företag som Cision kartlägger reportrar och deras bevakningsområden.

8. Bombardera sociala medier
E-posta nära och kära och kör hårt på bloggar, Facebook och Twitter – 22 procent av insamlade medel kommer via inlägg i sociala medier medan 30 procent kommer från ens omedelbara närhet.

9. Starta på en måndag
Kampanjer som inleds på måndagar eller tisdagar drar in 14 procent mer pengar under första veckan.

10. Kör en kort runda
Längden på en kampanj varierar upp till 60 dagar, men statistiken visar att de mest framgångsrika körs i 30-40 dagar. Sätt några få dagar för att skapa en känsla av angelägenhet!

11. Se till att dina fans inte blir haters
Endast 16 procent av Kickstarters mest finansierade projekt levererar på utlovad tid. Till och med rekordprojektet klockan Pebble drabbades av tillverkningsproblem. Fans kan lätt förvandlas till haters vid förseningar – besvikna finansiärer har knackat på hemma hos folk. Informera om varför förseningar uppstår för att undvika sådana scenarion.

LÄS ÄVEN: Kickstartersuccén som sätter stopp för dina snarkningar

13. Anlita en agent
Är du osäker? Anlita företag som Los Angeles-baserade Agency 2.0 som har hanterat över 200 kampanjer och bland annat hjälpt Newport Beach som har utvecklat en minimobilladdare. Men som vd Jeffrey Maganis uttrycker det:"En konsult kan bara ta dig till en viss gräns, sedan handlar det ändå om hur bra produkter du har..."

14. Skapa cashflow
Då strålkastarljuset släcks gäller det få att folk att fortsätta gå till din webbplats. Sajter som Outgrow.em säljer enbart produkter som har crowdfundats.

15. Deppa inte
Kickstarterstatistik från augusti 2014 visar att 58 procent av nära 160 000 projekt inte nådde målet. 50 procent av dem nådde inte ens 30 procent och 10 procent fick inte in en enda dollar.

Källa: "The Ultimate Guide to Crowdfunding" av Dan Wang

LÄS ÄVEN: All crowdfunding gör inte succé - här är några av de värsta flopparna

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Myndighet inleder utredning mot Elon Musk – ger skrämselhicka på börsen
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant