Lysande svensk uppfinning ska tackla elslöseriet

Fem år efter att den första prototypen såg dagens ljus, och efter flertalet internationella hyllningar, är nu "The Pac" redo för försäljning i Sverige.

På uppdrag av staten fick Interactive Institute i uppgift att ta fram en produkt som skulle hjälpa svenskar att minska sitt elslöseri. Idag presenterades The Pac, en ny svensk innovation som ska hjälpa människor bli mer energisnåla i sin elkonsumtion. Det rör sig om en elkabel som visar hur mycket ström som passerar genom den med ljussignaler.

Med så kallade luminicenta trådar, som ger ifrån sig olika mängder ljus beroende på strömnivån, ska sladden påminna dig att stänga av elektronik innan du lämnar hemmet.

Sedan första prototypen färdigställdes av statliga Interactive Institute för fem år sedan har den väckt uppmärksamhet och rönt stora framgångar världen över. Bland annat har den utnämnts av TIME Magazine till en av världens 50 bästa uppfinningar.

I en doktorsavhandling från Chalmers har man kartlagd effekterna av att byta från vanliga sladdar till The Pac. Utöver att man blev bättre på att stänga av elektronik där The Pac-sladden visade onödig ström, blev man också bättre på att stänga av apparater med vanliga sladdar. 

I en intervju med försäljningschef Leif Bremark motiverar han produktens existens för VA.se. "I Sverige finns idag 4 miljoner hushåll. Deras sammanlagda förbrukade standby-ström omsatt i koldioxidutsläpp motsvarar ett helt års utsläpp från hela landets fordon".

Han tillägger att användare, utöver att bidra till ett mer hållbart samhälle, kan minska sina elkostnader med 15 procent bara genom att stänga av apparater som står i standby-läge.

The Pac

På frågan om sladdens ljus inte innebär ett ytterligare strömslöseri svarar Bremark att "de luminicenta trådarna drar ström motsvarande 8 kr per år. Med andra ord sparar The Pac in ett tusen gånger mer el än vad den förbrukar."

Han försäkrar att kunder redan har uppgett sig se positiva effekter och att företaget, vid namn Poweraware, på mindre än en månad sålt ut hela första leveransen.

Med lite drygt en månads kommersiell verksamhet konstaterar Bremark att det än så länge inte finns några planer på att göra produkten tillgänglig för privata konsumenter. Istället ligger fokus på företagskunder som vill sänka sina elkostnader och samtidigt samla på sig CSR-poäng.

"Av ett helt års 8 760 timmar, spenderar människor endast 1 760 på jobbet. Kontoren står alltså tomma 7 000 timmar per år." Under dessa timmar, menar Bremark, finns oerhörda mängder strömslöseri att spara in. "Produkten betalar dessutom för sig själv på mindre än två år". 

Än så länge finns The Pac bara på den svenska marknaden. Försäljningschefen erkänner dock att företaget har storslagna expansionsplaner. "Vi har redan patenträttigheter i USA och en långt gången patentansökningsprocess i EU".


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.