ANNONS
Fotograf: OrganoClick

Unik svensk teknik efterfrågas i världen

Flamskyddade, vattenavvisande och starkare material utan skadliga kemikalier.
Allt tack vare en svensk unik teknik.

Nu vill aktörer från hela världen samarbeta med miljöteknikbolaget OrganoClick
"Det är fler och fler som verkligen får upp ögonen för problematiken med kemikalier både i hem och i kläder, och vi har väldigt bra alternativ inom våra områden", säger Mårten Hellberg, VD.

Dagens konsumenter blir allt mer medvetna i sina köp – oavsett om det gäller byggmaterial, mat eller kläder. Det är detta OrganoClick tagit fasta på och säljer nu sitt unika koncept till företag över hela världen. Hemligheten är material som både kan göras flamskyddade och vattenavvisande med enbart ogiftiga ämnen. Kombinationen, som för några år sedan lät som en omöjlighet, bygger på svensk forskning. Genom att studera naturens egna kemiska processer har företaget kunna ändra den molekylära strukturen hos bland annat trä- och textilfibrer och ge dem nya egenskaper som just vattenavvisning och flamskydd.

"Hela vårt bolag och vår affärsidé bygger på att byta ut många av de traditionellt använda kemikalierna som är problematiska. Tungmetaller i impregnerat virke, hormonstörande ämnen i textilier", sådana ämnen byter vi ut med våra produkter, berättar OrganoClicks vd Mårten Hellberg.

Sex år efter starten, 2012, lanserade bolaget sin första produkt, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood via det delägda dotterbolaget OrganoWood AB, som ersatte gammaldags giftig tryckimpregnering.

Då omsatte de tre miljoner kronor – och har sedan dess haft en minst sagt imponerande utveckling.

Redan 2014 hade omsättningen ökat till 25 miljoner kronor och i år har bolaget både börslanserats på First North och ökat sin omsättning med ytterligare 44 procent. Dessutom utsågs deras patenterade teknik till ett av världens 100 främsta hållbara innovationer på den globala tankesmedjan Sustainias årliga lista.

"Intresset för hållbara produkter ökar nu snabbt och vi har väldigt bra alternativ inom våra områden", säger Mårten Hellberg och fortsätter:
"Från vår sida tror vi att intresset kommer öka mer och mer, och en av anledningarna till att vi gjorde introduktionen på First North och gjorde en kapitalanskaffning om 75 miljoner, var för att kunna växa betydligt snabbare. Vi vill satsa mer på marknadsföring och försäljning och komma ut internationellt snabbare."

Nu tar bolaget ytterligare ett steg för att växa. I år öppnades deras nya fabrik i Arninge utanför Stockholm. Fabriken kommer att fyrdubbla produktionskapaciteten och på så vis ta till vara på den ökande efterfrågan.
"Vi förväntar oss ökad tillväxt även under nästa år och målsättningen är att hålla samma tempo som vi gjort hittills", säger Mårten Hellberg.

Det som har gjort att OrganoClick fått världens blickar på sig är onekligen deras unika trämaterial. Men bolaget använder även sin patenterade teknik på andra material – bland annat kläder. Deras senaste produkt, OrganoTex, har sedan lanseringen rönt stort intresse och lockat till sig kunder som Filippa K.

"Modebranschen och bolag som traditionellt sett kanske inte tänkt så mycket på de här frågorna men som nu verkligen fått upp ögonen. Det beror på att det finns ett stort konsumentintresse kring kemikalier i textilier", säger Mårten Hellberg.

Han berättar att bolaget just nu är i full färd att satsa på nya innovationer. Bland annat arbetar man med att ta fram skräddarsydda produkter utifrån sina kunders behov och med att ta fram nya material som ska kunna slå sig in på andra arenor.

"Vi har ett område som vi kallar för fiberkompositer där vi har en ny metod för att ta fram lättviktsmaterial som kan användas som byggmaterial eller panelmaterial i fordonsindustrin där vi har potential att byta ut vissa plastmaterial mot fiberkomposit istället", nämner Mårten Hellberg som ett exempel.

OrganoClick

Omsatte 2014: cirka 25 milj SEK
Antal anställda: 25 personer
Huvudkontor, produktion och FoU: Täby
Listat på: Nasdaq First North med ticker ORGC

Artikeln sponsras av OrganoClick.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. ”Vad flygbranschen sade till mig i enrum – efter vår uppmaning att halvera flygresorna”
  4. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  5. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.