Lämnade drömjobben för att skapa Zlatans drömparfym

Nya Zlatanparfymen toppade försäljningslistorna efter bara en månad. Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon som ligger bakom parfymen siktar på en omsättning på 100 miljoner kronor inom kort.

Nya Zlatanparfymen toppade Kicks och Åhléns försäljningslistor efter bara en månad. Kvinnorna bakom den nya succédoften Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon startade det i dag Axel Johnsonägda bolaget Amazing Brands för att följa sin dröm – globala rättigheter för en Zlatanparfym.

När VA träffar Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon har de precis kommit hem efter en snabbvisit i parfymens förlovade land Frankrike. Zlatan Ibrahimovic Parfums ska lanseras exklusivt av butikskedjan Marionnaud med 300 butiker.

Duon växte upp långt ifrån storstädernas ljus – Jessica Dersén i Motala och Marie Klockare Carlzon i Gustafs i Dalarna. På varsitt håll närde de en dröm om att göra något stort.

"Jag var duktig i skolan, idrottade och var den första i släkten som pluggade vidare. Jag är en tävlingsmänniska och har en vinnarskalle", säger Jessica.

Hon läste internationell ekonomi i Lund, Marie pluggade marknadsföring vid Berghs.
Deras vägar korsades första gången på NK – Jessica hade tidigare jobbat som inköpscontroller på H&M, medan Marie var educationen manager på L´Oreal. Flera år senare kom duon att jobba ihop igen och tillsammans driva Kicks i Norden på inköpssidan.

Parallellt hade något gnagt en längre tid hos bägge två - varför har Zlatan Ibrahimovic ingen parfym när Englands storstjärna David Beckham har flera stycken?

De talade med flera leverantörer, men fick inget napp.

Då tog de saken i egna händer och kontaktade Zlatans agent Mika Lepistö. Han föreslog ett möte redan dagen därpå.

Första mötet med Zlatan skedde i december 2013 i Paris St-Germains träningsanläggning – den var fullkantad av skyltar med budskapet "Dream Bigger".

"Vi lyssnade på det, tog sats och körde för fullt", säger Marie.

Presentationen för Zlatan gick ut på att de ville ta fram parfymen med honom, inte åt honom. Ambitionen var skapa ett varumärke och de la fram en långsiktig plan.
Efter ett antal slides och en massa frågor konstaterade Zlatan att det lät som om de hade svar på allt och att han pratade med sig själv - duon skulle få 20 minuter, men mötet varade i 2 timmar.

Han gjorde också klart att bara det bästa är gott nog.

Duon lyckades få med parfymhuset Givaudan med dess främste parfymör Olivier Pescheux i spetsen – han ligger bakom Hugo Boss och Paco Rabanne One Million.
"Vi kunde inte säga vilket varumärke det gällde, men sade att man skulle tänka stort och världsklass. Annars hade inte Givaudan haft tid med oss", säger Jessica.

Parfymören och Zlatan gick genom 70-talet dofter – en var kanske inte helt oväntat gräs. Zlatan ville också ha inslag av natur och marina noter.
De förhandlade fram ett avtal med Frankrikes ledande glasfabrikörer och kapsyltillverkare – kapsylen täcks av ett sigill med två Zlatan-tatueringar, den japanska karpen som simmar mot strömmen och indianfjädern som symboliserar kampen för sin rätt.

Lanseringen förbereddes med en varumärkesundersökning i Frankrike - Zlatankännedomen låg i paritet med varumärken som McDonald's och Coca-Cola. Parfymen introducerades i begränsad upplaga vid anrika Colette i Frankrike den 24 juni i år.

"Det var en helt galen dag. Till och med poliserna glömde sin uppgift och bad om autografer och selfies", säger Jessica.

Sverigelanseringen skedde den 12 augusti och vid månadsskiftet toppade parfymen försäljningslistorna hos Kicks och Åhléns.

Zlatankontraktet gäller i ytterligare 5-6 år och Amazing Brands siktar på att omsätta 100 miljoner kronor inom tre år. I den första doftserien finns även en bodyspray där målgruppen är unga fotbollsspelare.

Hur kändes det att lämna en trygg tillvaro och bli entreprenörer?
"Vi är intraprenörer eftersom Axel Johnson-koncernen äger bolaget. Vi presenterade vår idé för koncernledningen och Antonia Ax:son Johnson", säger Jessica.

Vad har ni för råd till andra som vill pröva sina vingar?
"Jobba med detaljerna och våga låta det ta tid", säger Jessica och båda är överens om att den allra tuffaste utmaningen har varit att lansera Zlatans parfym utan att prata fotboll.

Zlatan anklagas ofta för att vara för kaxig- stämmer det?
"Han var ödmjuk, ställde relevanta frågor och var extremt intresserad av vad vi gör och vilket parfymhus som skulle användas", säger Marie.

Och ni är också rätt kaxiga?
"Vi är rättframma, har jobbat länge i branschen och kan Norden", säger Jessica.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant