Fotograf: Oskar Omne

Festen tar aldrig slut för supersäljarna som växer lavinartat

6 miljoner blev 13 miljoner som blev 23 miljoner... I år hamnar omsättningen på 70 miljoner kronor för Partykungen, säljbolaget som hamnar i topp bland årets Superföretag.

Halloweenfirandet blev kulmen för årets mest intensiva period för e-handelsföretaget Partykungen från Gävle. Det senaste året såldes festprylar för 70 miljoner. "Halva årets försäljning brukar ligga i september-oktober", säger vd Joel Eriksson som grundade företaget så sent som 2009.

Skräckmasker, smink, zombiedräkter och allehanda makabra attiraljer går åt inför Halloween, som är årets mest inkomstbringande högtid för Partykungen. I år förstärktes kundtjänsten i Gävle med inhyrd personal från Manpower för att man skulle hinna med alla beställningar.

LÄS MER: Hela listan: Sveriges 496 Superföretag 2015

Svenskarnas festande och högtidsfirande är grunden för Partykungens framgångar. Här kan man beställa allt från maskeradprylar till bartillbehör och sexleksaker.

Högtider som Halloween, jul, påsk och studentfirandet står för närmare hälften av försäljningen. Resten är beställningar till olika fester hos privatpersoner och företag.
"Marknaden växer och det blir mer och mer temafester", säger Joel Eriksson.

Det har bidragit till uppsvinget för maskeradprylar är den största produktkategorin hos Partykungen. I sortimentet finns flera tusen olika dräkter. Den som vill klä ut sig till Elvis, riddare eller nunna har en hel del att välja på.

Melodifestivalen brukar sätta avtryck i Partykungens försäljning. Till och med artisternas scenkläder kan vara beställda härifrån.

"Ofta köper de scenkläderna hos oss och sen syr de om dem", säger Joel Eriksson.

En tydlig trend är att efterfrågan på bartillbehör växer. "Bryggeritrenden är oerhört stark. Folk beställer ölglas, vinglas, vinglasställ, shakers och droppkorkar".

Parallellt med framgångarna har Partykungen hamnat i blåsväder några gånger. Kritiken har gällt maskeradkläder som uppfattats som rasistiska och till och med nazistuniformer.

"Det vi har lärt oss är att vi måste fundera över varje produkt vi tar in så att inte folk blir sårade. Problemet är att vi också måste få våra leverantörer att förstå det."

Gävlebon Joel Eriksson drog igång företaget som 23-åring. "Från början handlade det om att min mamma var arbetslös och behövde ett jobb", berättar han.

Trots sin ungdom var han inte grön som företagare. Som 15-åring startade han webbcommunityn Silverplanet. Med bara en gymnasieutbildning i bagaget började han senare sina bana som entreprenör.

LÄS MER: 10 svenska Superföretag som gör allting rätt

Han var med och startade företaget Ad Lantic, som sysslar med marknadsföring på nätet.
Aktierna sålde han sen och fick loss ett par hundra tusen som han satsade i Partykungen.
"Jag var med och ordnade mycket fester och tänkte att vi kunde bli leverantörer".

Det första året gick knackigt.

"Men 2010 på hösten såg vi att det började ta fart".

I den vevan fick han sällskap av kompanjonen Jeff Jansson, som är delägare i företaget. Joel Eriksson är fortfarande majoritetsägare med 80 procent av aktierna.

År 2011 nådde försäljningen över sex miljoner och sedan dess har den nära nog fördubblats varje år. 2014 sålde Partykungen för 40 miljoner och för verksamhetsåret som avslutades den sista augusti i år landade försäljningen på 70 miljoner.

G9 Media, bolaget som står bakom Partykungen, är nykomling på listan Superföretagen 2015 och tar sig direkt in på en sjundeplats.

Buttericks och Teknikmagasinet är ett par av Partykungens konkurrenter inom partyprylar. Partykungen utnyttjar näthandelns fördelar. Den som googlar på party eller maskerad får upp Partykungen i topp bland träffarna.

Men det är marknadsföring som kostar.

"Tio procent av vår omsättning går till marknadsföring och Google står för hälften", säger Joel Eriksson.

Det mesta som säljs köps in från leverantörer med produktion i Kina. Prylarna hamnar i Partykungens lager i Gävle och därifrån körs det ut med Postnords bilar.

Just nu byggs ett nytt större lager med planerad invigning början av 2016. Bolaget, som i dag har 17 anställda varav hälften på lagret fortsätter att nyanställa. De flesta är unga. "Här behöver man ingen speciell utbildning. Vi lär upp dem", säger Joel Eriksson.

Partykungen står också beredd att ta det första steget utanför Sveriges gränser. Först ut är Norge där verksamheten väntas komma igång i början på nästa år under det internationella namnet Partyking. Slår satsningen väl ut står andra nordiska länder på tur.

"Ska man göra en riktig satsning utomlands ska det finnas en hemsida på det egna språket och en kundtjänst i landet", säger han.

Planer finns också på att dra igång butikshandel under nästa år. Nära till hands ligger att öppna första butiken i Gävle. "Men det kan lika gärna bli i Stockholm", säger Joel Eriksson.

Nytt är också att Partykungen satsar på egen tillverkning i Kina.
"Det ger oss möjligheter till egen produktdesign och bättre marginaler."

LÄS ÄVEN: De skippade börsen – slog nordiskt crowdfundingrekord istället (SPONSRAT)

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant