Fotograf: Pierce

Svenska doldisarna som bygger en miljardaffär på nätet

Det började med att Daniel Petersen köpte en lågprismotorcykel från Kina. Nästa år räknar han och Stefan Rönn med att omsätta en halv miljard på nätet.

Stockholmsbolaget Pierce säljer motorcykel- och snöskoterreservdelar och har lager i Helsingsborg, Frankrike, Tyskland och snart också i Polen. Grundregeln är att endast sälja det som finns i lager. Varan ska levereras inom 2-5 dagar från beställningen. Men det kan ta sex månader från första delbetalning till producenten tills varan når kund. "Många som startar e-handel tänker inte på att långa leveranstider ofta gör att man måste binda kapital länge", säger Daniel Petersen.

Bolaget har varit självfinansierat till 2014 då det nordiska investmentbolaget Procuritas köpte en majoritet. "Vi behövde mer kapital för att bygga större lager. Det är enorm skillnad om två entreprenörer går till banken eller om de har sällskap av ett stort investmentbolag", säger Daniel Petersen som räknar med att omsätta 350 miljoner kronor i år och en halv miljard nästa år.

Allt började med att mc-intresserade Daniel Petersen köpte en motorcykel från Kina för 3 000 kronor. Vännen Stefan Rönn insåg att det fanns pengar att tjäna och duon köpte en hel container med motorcyklar som såldes för dubbla priset. Det tog inte lång tid förrän deras bolag 24 Moto blev nedringt av kunder som ville ha reservdelar. E-handelsbolaget Pierce startade år 2008. Under varumärkena 24MX, XLmoto och Sledstore säljer man i dag reservdelar, utrustning och biprodukter för motorcykelsport.

Sju år senare konstaterar Daniel Petersen att många underskattar arbetet med ett e-handelsbolag. "Vi skulle inte ha en chans om vi låg kvar med vår plattform från 2008. Hälften av besöken sker i dag via mobilen och kundernas krav på e-butiken ökar dag från dag", säger han.

LÄS ÄVEN: Historien om Sveriges främsta entreprenörer - som är redo att ta över världen

Man ska inte heller stirra sig blind på sin egen hemmamarknad. "Jag möter ibland e-handlare som säger att de inte kan konkurrera med priserna hos sina tyska konkurrenter. Men skaffar man inte rätt inköpskanaler och förhandlar till sig de bästa villkoren är risken stor att just de tyska konkurrenterna plötsligt dyker upp på den egna marknaden. Man måste också hela tiden följa hur lagstiftning påverkar olika marknader."

Reservdelsmarknaden för motorcyklar är relativt stabil och det handlar framförallt om att ta andelar från fysiska butiker. "Butikerna är fast i en nedåtgående spiral, medan vi hela tiden kan erbjuda större sortiment till bättre villkor", säger Daniel Petersen.

Ni har lyckats hålla er relativt okända. Var det avsiktligt att?
"Det var avsiktligt. Vi ville vara ifred på vår egen marknad. Men i dag är vi 90 personer och ska öka personalstyrkan med 50 procent under nästa år. Då är det en nackdel att inte vara så kända."

Var ska ni rekrytera?
"Framförallt inom kundtjänst. Det handlar om att hitta rätt personer. En tysk kund ska känna trygghet i att få prata med någon som pratar tyska."

Vilka misstag har ni gjort?
"Vi har varit lite för snåla mot oss själva. Vi tror på vår affärsplan, men trots det är det inte alltid vi fullt ut vågar ta nästa steg. Vi har fått kämpa oss fram. När vi började etablera oss utanför Sverige var vi jagade från alla håll. Det var alltifrån hot till att man försökte sabotera våra nätbutiker. Drivkraften blev 'de ska få' och vårt mål är att inom ett par år omsätta en miljard kronor."

Vad är det som säger att ni inte når 2 miljarder?
"Haha, du har rätt."

LÄS ÄVEN: Vd:n för nätets Ullared: Är du inte störst så finns du inte

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.