Fotograf: Kin Chejing/TT

Mästare på att sno - och näst mest inflytelserik i världen

Mogulen Pony Ma har skapat Asiens högst värderade techbolag och en egen förmögenhet på att kopiera andras succéer.

När jag var liten ville jag bli astronom", har Pony Ma sagt.

Han blev aldrig astronom. I stället blev han en av de allra klarast lysande stjärnorna på den kinesiska entreprenörshimlen. I dag är hans internetbolag Tencent en sådan koloss att det nästan är lika oöverblickbart som den kinesiska muren.

Pony Ma växte upp under blygsamma förhållanden på ön Hainan. Familjen flyttade till åttamiljonersstaden Shenzhen på fastlandet när Pony Ma var tonåring - pappan jobbade i hamnen, mamman var revisor.

MILJARDER ANVÄNDER TJÄNSTERNA

Wechat - meddelandetjänst med 600 miljoner aktiva användare och drygt 1,1 miljarder registrerade användare. 

Qq.com - Kinas största sökmotor. 

Soso.com - sökmotor som är stor i Sydkorea. 

Weibo - Twitterliknande tjänst med 212 miljoner aktiva användare. 

Pengyou - socialt nätverk med 200 miljoner användare. 

Qzone - socialt nätverk med 600 miljoner användare. 

Tenpay - ett betalsystem som liknar Paypal. 

TENCENTS FRAMGÅNGSRECEPT

1. Kopierar och lokalanpassar andras succékoncept.

2. Satsar på massförsäljning av mycket billiga virtuella varor till olika dataspel.

3. Erbjuder ett komplett smörgåsbord med allt som amerikanska internetbolag erbjuder - men via en enda leverantör.

 

År 1993 tog han examen i datavetenskap i sin hemstad där Tencents tvillingbyggnad i dag sträcker sig 250 meter upp i skyn. De kallas "Gillette Towers" eftersom de ser ut som gigantiska rakblad.

Till en början arbetade han på China Motion, som utvecklade lösningar för personsök.

Idén till Tencent väcktes när han for över till USA och fick syn på chattjänsten ICQ, som redan hade flera miljoner användare och som AOL köpte för 407 miljoner dollar år 1998.

Han insåg snabbt vilka pengar som fanns att tjäna på internet och startade 1999 ett bolag med ett snarlikt namn - OICQ.

Och det blev startskottet för hans framgångsrika arbetsmetod - att kopiera andras idéer och lokalanpassa dem för den kinesiska marknaden.

Vid en techkonferens i Beijing många år senare har Pony Ma sagt:

"I USA har du flera månader på dig att ta idéer till marknaden innan konkurrenter dyker upp. Det ger dig möjlighet att få en rejäl marknadsandel. I Kina har du hundratals konkurrenter redan under den första timmen som du går live."

Planen var att skapa en internettjänst för meddelanden - Pony Ma och hans kompisar från studietiden jobbade nästan dygnet runt för att hinna först. Företaget startade 1998 och året därpå var man uppe i 100 000 användare, men då tyckte ICQ-ägaren AOL att det gått för långt och krävde ett namnbyte.

Pony Ma böjde sig och döpte om bolaget till internationellt klingande Tencent. Tjänsten fick namnet QQ - Q står för "cute".

I början av 2015 hade QQ 843 miljoner aktiva konton och Pony Ma var en av Kinas rikaste män med en beräknad förmögenhet på 16 miljarder dollar, enligt Forbes.

Men vid starten rådde inga sötebrödsdagar. Hårt arbete brukar dock löna sig och år 2000 fick man in 2,2 miljoner dollar i såddfinansiering från den Hongkongbaserade telejätten PCCW och IDG Ventures, som var en av de första riskkapitalisterna i Kina. De blev inga långvariga ägare, utan den sydafrikanska mediegruppen Naspers köpte ut 47 procent av Tencent i vad som betraktas som världens kanske mest framgångsrika investering - Tencent är i dag värderat till 162 miljarder dollar.

Men olyckskorparna kraxade högljutt när Microsoft introducerade en version av MSN Messenger på mandarin.

Tencent lät sig dock inte skrämmas, utan visade återigen prov på sin talang att kopiera andra.

Den här gången hämtade man idéer från det koreanska spelnätverket Cyworld. De hade nått stora framgångar genom att medlemmarna köpte virtuella kläder och prylar till sina avatarer.

Dagens affärsmodell bygger på att Tencent licensierar spelet och därefter delar intäkterna från virtuella köp med respektive speltillverkare. Man har dessutom en egen version av det kinesisska succéspelet "Happy farm" - "QQ farm". Detsamma gäller racingspelet "Kartrider", som har utvecklats av sydkoreanska Nexon - "QQ speed". Här kan nämnas att Tencent tredubblade antalet spelare till 2,1 miljoner enbart genom att skänka bort virtuella bilar.

Storsatsningen på spel leddes av den förre Goldman Sach-höjdaren i Asien Martin Lau som i dag är ordförande i bolaget.

Tencents internationellt ansvarige, amerikanen David Wallerstein, har sagt till Fast Company att bolaget får ihop "mängder av pengar" genom sitt ständiga flöde av mindre transaktioner.

Martin Lau är visserligen en starkt bidragande orsak till Tencents enorma framgångar. Men det är Pony Ma som har rockstjärnestatus - vid internetkonferenser stormar ungdomar scenen för att kunna ta en selfie med honom.

Men vad utmärker egentligen den 43-årige superentreprenören? Han är en klassisk datanörd som spelar "Cross fire" för att minska stressen och som avskyr att stå på scenen. Den första gången han lät sig intervjuas av utländska medier var vid Disrupt Beijing år 2011 då nätsajten Techcrunch fick chansen.

Och han har tvingats öppna sig i takt med att företaget har blivit mer känt - Tencents pingvin med röd halsduk och blinkande öga är i dag ett av Kinas mest välkända varumärken.

Pony Mas ledarstil bygger på mikromanagement och han drar sig inte för att mejla produktansvariga med synpunkter på enskilda knappar i spelen.

Och ibland utger han sig för att vara någon annan för att fart på dialogen på sina chattforum - bekännelsen kom vid entreprenörsforumet Dreamcatcher i Hongkong:

"Ibland blev jag tvungen att lägga ut en bild på en kvinna för att försäkra mig om att vi hade en het onlinecommunity."

Tencents långsiktiga vision är att bli det mest respekterade internetbolaget i världen.

Storbråket med internetsäkerhetsbolaget Qihoo 360 bidrog knappast till det - företagen anklagade varandra för konkurrensbrott och spionage och regeringen kallade agerandet oansvarigt. Regimen höll till och med ett möte med ett fyrtiotal av Kinas främsta techbolag år 2011 och fick dem att skriva på en överenskommelse om att stärka sin "självadministration, självbehärskning och självdisciplin".

Pony Ma sade påpassligt under en techkonferens i Singapore att "företagen kan agera oansvarigt" och utsågs efter det till en av 2 987 ledamöter av folkkongressen 2013.

Tencents internetdominans i Kina gör att man ofta drar paralleller till Microsoft på 1990-talet.

Irritationen på bolagets dominans är omfattande. Sökmotorkonkurrenten Sohus grundare och vd, Charles Zhang, hävdar att Tencent inte skapar "någonting". Kinesiska Computer World gick betydligt längre i sin kritik då man på omslaget hade Tencents pingvin blödande med knivar i sig och rubriken "Dog-fucking Tencent". Tidningen fick be om ursäkt.

Det stämmer visserligen att Tencent har gjort sig känt för att kopiera och lokalanpassa framgångsrika produkter, men en stor andel av personalen på cirka 28 000 personer arbetar med FoU.

Man har också etablerat Kinas första internetforskningsinstitut - Tencent Research Institute - med campus i Beijing, Shanghai och Shenzhen.

Pony Ma försöker också ta ett samhällsansvar och har instiftat Tencent Charity Fund samt dragit i gång välgörenhetssajten gongyi.com med fokus på utbildning, fattigdom, handikappade och katastrofhjälp.

Time utsåg Pony Ma till världens näst mest inflytelserika människa under förra året - popstjärnan Beyoncé låg på förstaplats.

Företagsfilosofin bygger på att bara ägna sig åt det man är duktig på, vilket innebär att man lägger nära hälften av tiden på att etablera allianser med bolag som skulle kunna komma att dominera nästa generations internetanvändare.

Hur väl samarbetena fungerar kanske man ska låta vara osagt.

Inte minst med tanke på skämtet att bolaget heter Tencent heter eftersom partner bara får igen tio cent på varje dollar de investerar. Ett annast är att om man skapar något bra i USA köper Google upp det förr eller senare. Gör man samma sak i Kina kommer Tencent att kopiera det.

Hongkongbaserade Talkbox ska ha råkat ut för just detta. Tencent inledde förhandlingar om uppköp, men under förhandlingens gång lanserade Tencent en egen voice-to-message-funktion till sitt Wechat, enligt Fast Company.

Pony Ma bemöter kritikerna med att det handlar om "mikroinnovation".

Kopiering är en stor anledning till Tencents framgångar. En annan är att företaget är en fena på se till att användare hittar alla tjänster de kan tänkas behöva under ett och samma tak - Shenzhens internetkaféer kryllar i dag av kineser som hoppar från en Tencenttjänst till en annan under samma session.

Sun Baohong, som är biträdande rektor vid Cheung Kong Graduate School of Business i Beijing, menar att kinesiska företag är mer innovativa än amerikanska när det gäller integration av sociala medier, spel och e-handel.

Tencent är ett typexempel och erbjuder alla plattformar som en amerikan är van vid - Facebook, Twitter, Whatsapp och Zynga. Man har även utvecklat en egen virtuell valuta, q coins, liksom marknadsplatser och två sociala nätverk, Pengyou med 200 miljoner användare och Qzone med uppemot 600 miljoner användare.

Tencent vill heller inte vara sämre än Twitter eller Sina Weibo, utan erbjuder Weibo med cirka 200 miljoner användare i Kina.

Pony Ma satsar nu hårt på att lyckas också utanför Kina.

Tencent har marknadsfört Wechat i Sydostasien och det blev den mest nedladdade appen i Indien under 2013. Företaget har även experimenterat med lokalanpassade QQ-versioner för Japan.

Allra mest blickar man mot USA. Ett kontor öppnades i Paolo Alto redan år 2007. Man har bland annat köpt en majoritetspost i spelstudion Riot Games i Los Angeles för 400 miljoner dollar för att kunna specialanpassa "League of legends" för den kinesiska marknaden och har också satsat 330 miljoner dollar i Epic Games.

I augusti investerade Tencent 50 miljoner dollar i den kanadensiska meddelandetjänsten Kik.

Allt kan se ut som det har gått på räls, men det har såklart funnits problem längs vägen.

Ett var när Tencent hade möjlighet att investera 20 miljoner dollar i Snapchat. Underhuggarnas USA-besök ledde till bedömningen att det var "ett litet och sårbart bolag vars fasad kunde spräckas med en enda sten". Snapchat har i dag cirka 100 miljoner användare. Per dag.

Felbedömningen till trots sade riskkapitalisten Michael J Moritz vid Sequoia Capital till Bloomberg redan för fyra år sedan:

"Om du jobbar i Silicon Valley och inte har Tencent på din radar måste du vara döv, dum och blind."



PONY MA VS JACK MA

Kampen är stenhård.

Pony Ma och Tencent tävlar med e-handelsjätten Alibabas grundare Jack Ma (de är inte släkt). Tencent har exempelvis satsat på den kinesiska e-handelsjätten JD. Man har också investerat i logistikjätten China South City för att ytterligare stärka e-handelsområdet.

LÄS MER OM JACK MA: Nu: Förmögenhet på 170 miljarder Då: Sökte 30 jobb - fick 0

Och Jack Ma är inte sen att svara på Pony Mas drag. Tencent satsade på den Uberinspirerade appen Didi Taxi i början av förra året - och Alibaba investerade i det kinesiska kartbolaget Autonaviholding.

Alibaba har också köpt 18 procent av Sina Weibo för 586 miljoner dollar och har introducerat en app som är en direkt konkurrent till Tencents Wechat.

Båda bolagen har fått banklicenser - Tecents Webank drog i gång i januari, Alibaba startade Mybank i juni.

Pony Ma hävdar dock att han har en god relation med Jack Ma och exemplifierar med deras saminvestering i filmproduktionsbolaget Huayi Brother.

Att Tencent nu gått om och värderas till 162 mdr dollar mot tidigare Asienettan Alibabas 153 mdr dollar gör att kampen fortsätter.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant