Hon vet hur man bygger en succé i Kina

Svenska Bonnie Roupés gravidapp har blivit en framgång i Kina. Här är hennes bästa tips för hur man lyckas göra affärer i det jättelika landet i öst.

Bonnie Roupé har inte bara korsat Nordatlanten i segelbåt. Hon har också som ensamstående tvåbarnsmor flyttat till Shanghai för att lansera sin affärsidé. Hennes app heter Keuxema och ger kvalificerad mödravårdsinformation till gravida – kinesiska läkare hinner bara träffa patienter i tre minuter, vilket gör att 98,6 procent av alla gravida kvinnor letar information via nätet.

Inför Kinaetableringen räknade hon med att få hjälp av Exportrådet och Handelskammaren, men insåg snart att deras inriktning var större företag. Det underlättade heller inte att de saknade personer som hade varit stationerade i Kina längre än ett par år.
"I Sverige kan du introducera folk direkt, men Kina har varit så drabbat av angiveri att man inte litar på någon. Kontakten måste först gå via den innersta kretsen och två år i Kina är inte tillräckligt för att bygga djupa relationer", säger hon.

Vid etableringen stod valet mellan Peking och Shanghai. Bonnie Roupé valde det sistnämnda. Den tekniska utvecklingen lades i Nepal.

Hennes båda barn placerades i ett kommunalt dagis, men skillnaden från Sverige var så stor att hon sålde sina sista ägodelar där hemma för att ha råd att placera barnen på ett mer europeiskt inriktat dagis.

"Det kinesiska samhället fostrar inte barn att vara kreativa. De får exempelvis inte leka eller rita fritt."

Myndigheterna har inte ställt till med några problem, vilket hon tror beror på att hon jobbar med något som också regeringen vill åstadkomma – friska barn. Tvärtom fick hon hjälp av Kinas lokala regering i Peking att välja sitt första sjukhus.

Kontakten med skattemyndigheterna går enkelt och här har Sverige en hel del att lära, menar hon. Man kan också spara pengar i form av lägre lokalhyra och annat om man bygger relationer med de lokala ekonomierna i landet.

Ingen konkurrerande tjänst har ännu dykt upp, men det kan vara en tidsfråga i kopieringens förlovade land.

"I Kina anses kopiering som något hedervärt och barn fostras in i kopieringen genom att rita av läraren. Går du på en fest med en fin klänning och någon klär sig likadant senare ses det som att du hedrar den personen."

Hennes bolag Bonzun ingår i dag i Great Wall Club, GWC, som ägs av kinesiska internetdrakar som Baidoo, Alibaba och Tencent.

"De äger alla en liten del av mig. Det minskar riskerna för kopiering", säger hon.

Svårast är rekrytering. "Jag skulle kunna skriva en bok om det. Ibland känns det som att man är med i en Hassansketch", säger hon.

En gång hade hon 100 anställningsintervjuer inbokade. Den som fick jobbet kom en dag och blev sedan "påkörd av en bil".

"Jag vet inte om det var sant. I Kina har man ett annat sätt att förhålla sig till sitt jobb. Man söker trygghet och vill veta allt om sina villkor kring anställningen. Kineserna byter också jobb hela tiden", säger Bonnie Roupé.

Det är heller inte lätt att leta kompetens på universiteten, eftersom många studenter kommer från välbärgade familjer som sällan behöver jobba extra.

"De som verkligen behöver jobben talar inte engelska och kommer ofta från fattiga delar i Kina."

Bonzun har i dag 14 anställda och alla har hon på något sätt haft en relation med tidigare – hennes kanalchef är exempelvis hennes förra städerska.

"Jag visste att jag kunde lita på henne och hon var extremt intelligent, men kom från en fattig region och hade ingen utbildning. I Kina får man räkna med att lära upp folk."

Glöm allt vad platsannonser och banners heter. Det är bättre att lägga krutet på att hitta personer som verkligen brinner för det man vill åstadkomma – då stannar de också, resonerar hon.

Hon är noga med att dela ut presenter för att visa sin uppskattning – inte bara till anställda, utan även till deras barn.

Och hon konstaterar att kineserna är betydligt mer förlåtande än japanerna om man begår etikettsbrott.

"Vid ett läge missade jag att ta med mig en present och det fick konsekvenser för samarbetet. Men överlag inser de att man som västerlänning inte känner till alla regler", säger Bonnie Roupé.

LÄS ÄVEN: Den 25-årige Handelsavhopparen som säljer mobiler för miljarder

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant