Fotograf: Estimote/Press

Sändarna är butikernas framtidshopp - ska få alla att shoppa loss

Åtta av tio kunder handlar mer när de får erbjudanden i mobilen inne i affären. Sändartekniken med små lättplacerade beacons gör det möjligt.

Beacons är små elektroniska sändare, som likt fyrar, bara har en enda uppgift här i världen – att ständigt sända ut en signal. Oavsett om någon lyssnar eller inte skickar de ut samma enkla meddelande om och om igen.

Trots att tekniken egentligen inte är ny, det hela bygger oftast på enkel Bluetooth-teknik, har beacons om och om igen toppat listor över framtidens stora tekniktrender.

För att förstå hajpen måste man förstå vad tekniken skulle kunna användas till.
"Beacons handlar helt om att ge världen mer kontext", säger Timothy Jordan på Google Developers när han försöker sälja in Googles nya beaconsystem Eddystone. I praktiken handlar det om att konsumenter ska behöva göra mindre för att få tag i den information de borde vilja ha, förklarar han.

Det klassiska exemplet är en busstation. En beacon placeras på stationen och meddelar via Bluetooth till alla enheter i närheten som lyssnar att stationen ligger precis där. Så när du kommer fram till stationen kan din telefon berätta för dig vad stationen heter, vilka bussar som går därifrån och om hur lång tid det är till nästa buss kommer.
Allt utan att du vidrört en enda knapp.

Teknologin är som sagt inte så ny som man kan tro. Redan hösten 2013 släppte Apple sin iBeacon-teknik och sedan dess har allt fler bolag hoppat på trenden. Några som var tidigt ute var den amerikanska köpcentrumkedjan Macys. Genom att placera ut beacons i butiken kunde Macys skicka erbjudanden om rabatter och erbjudanden direkt till sina kunders telefoner. Något som snabbt gjorde tekniken attraktiv, då man kunde se att det var troligare att kunderna interagerade med denna teknik än med traditionella annonser i butiken.

När marknadsföringsbolaget Swirl testade tekniken i en större undersökning kunde de visa att 81 procent av de butiksbesökare som fick en notifikation från butiken via beacontekniken faktiskt öppnade meddelandet. Och hela 79 procent av dessa gjorde sedan ett köp som var relaterat till detta erbjudande.

Denna typ av siffror har gjort att marknadsföringsbranschen fullkomligt slängt sig över tekniken. Riktiga storspelare, som detaljvarukedjan Target, har redan satsat mångmiljonbelopp på de små sändarna.

I en analys från amerikanska finanssajten Business Insider beräknas tekniken användas vid köp för upp mot 44 miljarder dollar i USA redan under 2016. En siffra som väntas stiga snabbt.

LÄS ÄVEN: 7-Eleven börjar med hemleveranser - med färdiga dejting- och bakfyllepaket

Tekniken är också attraktiv då många kunder redan är nåbara. För att nå någon via beacons måste personen dels ha slagit på Bluetooth på sin telefon och dels ha en app i telefonen som kan använda sig av beacon-signalen och som tillåts skicka notifikationer.
Enligt beaconbolaget Inmarket kan man redan nå 38 procent av unga mammor i USA via tekniken, en köpstark grupp som dessutom utnyttjar rabatter och erbjudanden i högre grad än snittet.

I retailvärlden låter man helt enkelt beacons ersätta kuponger. Direkta erbjudanden i telefonen istället för papperslappar.

Dessutom är de bättre på att nå sitt mål. Enligt en studie från Inmarket är det 19 gånger troligare att en butiksbesökare interagerar med en produkt efter att denna mottagit en notifikation som genererats med beaconteknik.

Att Apple och Google i detta nu satsar stora summor på sina beaconplattformar kan dessutom ses som en indikation på att de små sändarna i framtiden kommer användas till betydligt mer än att skicka ut digitala kuponger.

LÄS ÄVEN: H&M lanserar sitt dyraste klädesplagg någonsin

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant