Fotograf: TT

Playboy slutar med nakenhet - för nätets skull

Playboy är nästan synonymt med nakna modeller. Nu tänker den vacklande tidningen vända sin utveckling - genom att sluta med nakenhet. En strategi som redan gjort succé på nätet.

Tidningen Playboy ska sluta med sitt främsta kännetecken: Bilder på nakna kvinnor. "Du är nu bara ett klick bort från varje tänkbar sexhandling, gratis. Därför är det passé i det här läget", säger Playboys vd Scott Flanders till New York Times.

Playboys upplaga har minskat från 5,6 miljoner under glansdagarna på 70-talet till omkring 800 000 idag.

Tidningen har redan gjort förändringar som ska göra sajten "jobbsäker", för att tillåtas på viktiga plattformer som Facebook och Twitter.

Målgruppen är, säger Flanders till New York Times, unga stadsboende män. "Skillnaden mellan oss och Vice är att vi är ute efter snubben med ett jobb", säger Flanders.

När Playboys sajt slutade med nakenhet i augusti förra året sjönk läsarnas snittålder från 47 till 30 år, samtidigt som antalet unika besökare ökade från 4 miljoner till 16 miljoner i månaden.

Playboy går med omkring 3 miljoner dollar i förlust per år i USA, men är lönsam om internationella utgåvor räknas in.

LÄS ÄVEN: Hatad klädjätte ansöker om konkurs

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.