Fotograf: Fyndiq/Press

Dansaren som blev e-handlarnas bästa vän

Dinesh Nayars "Ullared på nätet" mötte motstånd från handlarna i början. Men de kavlade upp armarna och körde ändå - och idag har de 1 500 handlare anslutna och 124 anställda.

Dinesh Nayar har kanske inte den traditionella bakgrunden som startup-vd:s brukar ha.
Han föddes av en malaysisk far och finsk mor som träffades när de jobbade på en restaurang i Saltsjöbaden på 70-talet. Men det var ändå inte krögare han blev, i alla fall inte till en början. Först utbildade han sig till dansare och var en rätt framgångsrik sådan på Cullbergbaletten.

Sedan tillbringade han några år i familjens restaurangverksamhet i Spanien ("min affärsskola"), innan han via Happy Socks träffade Fredrik Norberg, och till slut drog igång Fyndig 2010.

Fyndiq är ett varuhus, "ett Ullared på nätet". Från början var tanken att e-handlare skulle sälja sina överblivna varor på Fyndig, numera är det mera ett sätt för mindre handlare att nå ut, och ett sätt för kunderna att få ett större utbud av varor att bläddra bland. Idag har man 1500 handlare anslutna, men vägen dit var inte helt enkel.

"Det där tror vi inte på, vi har ju Tradera och Blocket", vad det många som sa", berättar Dinesh.

"Anledningen till att vi lyckades var en kombination av naivitet och att vi inte var så utstuderade, och inte så 'fat and happy'. Det var ett klassiskt fall av att kavla upp armarna och köra."

LÄS ÄVEN: Dinesh Nayar: Är du inte störst så finns du inte

För att få de första handlarna att hoppa på krävdes hårt arbete, övertalning och att Dinesh helt sonika hjälpte dem att lägga upp sina första varor i butiken.

En av de första kunderna var en handlare som satt på ett lager av 36 000 kepsar i Kopparberg, som han inte blev med, han hade ägt dem i tjugo år. Han hade till och med försökt sälja dem på Ullareds, men de hade sagt nej.

"Jag hyrde en bil, och satte mig och körde upp till Kopparberg. Där åt vi lunch på restaurangen som fanns där, sedan åkte vi ut till hans lager och tittade på kepsarna, och jag hjälpte honom lägga upp dem på sajten."

Med tiden blev kepsarna en stor succé, de var en viss retrotyp som blev väldigt hajpad ett tag.

"Ett tag sålde han kepsar för 10 000 kronor om dagen", berättar Dinesh.

Idag har Fyndiq 124 anställda, förra hösten tog man in 150 miljoner kronor och i somras lanserade man i Tyskland, som första land utomlands.

Förebilden är Amazon, även om Dinesh mycket väl medveten om att man inte kanske kan bli lika stora.

"Tar vi 1 procent av Amazons marknad i Tyskland är det helt otroligt bra".

Läs mer på Startuppodden.se eller klicka här för att lyssna på fler avsnitt på VA.se.

Klicka här för att ladda ned avsnittet med Dinesh Nayar.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST