Fotograf: Impossible Foods

900 miljoner in för bolaget som vill att alla äter växtbaserade burgare

Bolaget inriktar sig helt på vegetariskt kött och ost. Något investerarna verkar tro på. Nu tar bolaget in 900 miljoner.

Impossible Foods utvecklar vegetariska alternativ till både kött och ost. Bolaget startades för fyra år sedan och har både hyllats för att vara innovativ och hållbart. Traditionell köttproduktion kräver stora mängder vatten och är ineffektiv då vi inte äter den ursprungliga näringen, utan låter den passera genom ett djur först.

Att alternativ matproduktion är framtiden verkar många nu vilja ställa sig bakom och Impossible rider på vågen. I sin nya finansieringsrunda tog man in hela 108 miljoner dollar, motsvarande nästan 900 miljoner kronor, från en rad namnkunniga investerare.

Tidigare har man lyckats dra in 75 miljoner dollar, vilket gör att man nu närmar sig en värdering som skulle placera bolaget på den åtråvärda unicornlistan. En unicorn är en startup som värderas till över en miljard dollar.

TREND: Odlat kött lockar riskkapitalet

Impossibles senaste fiansieringsrunda var stjärnspäckad. Rundan leddes av den schweiziska banken UBS och bland andra Bill Gates och ett företag som investerar för Hongkong-miljardären Li Ka-shing kom att delta. Tidigare har även Google Ventures investerat i verksamheten.

Företagets produkter säljs till viss del på det amerikanska Whole Foods och täcker en rad olika delar av kostcirkeln. Målet är att kunna ta fram mat som god utan att innehålla kolesterol, hormoner eller antibiotika. Bolagets populäraste produkt är en växtbaserad cheeseburgare.

Alla bolagets produkter är växtbaserade och målet är att ta en ordentlig del av världens köttmarknad som i dag omsätter upp mot 74 miljarder dollar om året. Enligt Queena Kim på Marketplace som smakat den växtbaserade burgaren smakar den precis som vilken snabbmatsburgare som helst. Om du äter den rå kommer du även kunna känna en blodliknande smak. Burgaren innehåller nämligen hemgrupper som återfinns i bönplantors rötter och som ger köttet sin röda färg och sin köttliknande smak.

Att det växtbaserade köttet faktiskt smakar som det traditionella köttet är ett stort steg framåt för bolaget och med de nya pengarna på fickan planerar nu bolaget att sälja till nästan alla. "Vi vill bli den nya favoritburgaren för köttälskarna", sa vd:n Patrick Brown tidigare i år till Wall Street Journal.

MER MATINNOVATION: Majonnäskriget - miljövänlig uppstickare vs upprörd matjätte

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.