Bolagssånger och glädjeträning - sekttänkandet breder ut sig i USA

I USA breder en kultliknande företagskultur ut sig för att maximera lojaliteten hos de anställda. Gym och tandläkare på jobbet är väl OK. Men glädjeträning, bolagssånger och obligatoriska hejaramsor?

SILICON VALLEY:

Jobbet tar hand om allt

Teknikbolagen slåss om talangerna och försöker överträffa varandra med att erbjuda så många tjänster åt sina anställda att de aldrig egentligen ska behöva gå hem.

Det handlar om klädtvätt, barnvakt, gratis måltider, frisör och till och med tandläkare på jobbet.

Facebook har ett löpband där de anställda kan springa medan arbetar. Youtube har ett gym, simbassäng, graffitivägg, rutschkana och inomhusgreener för att träna golfputten.
Både Apple och Facebook betalar för nedfrysning av ägg så att graviditeter kan skjutas upp till senare i livet.

Och Google låter husse och matte ta med jyckarna till kontoret.

LÄS ÄVEN: Techjättarna tävlar i jobbförmåner - här är de värsta

FINANSBRANCHEN:

Satsar på bolagslåtar

Finansbranschen satsar på musik för att få den rätta lagandan. I "Blue Box Values Are the Best, I Work For American Express" får AmEx-anställda betyga sin trohet till företagets blåa boxlogga.

Och revisionsfirman EY har modifierat gospeln "Oh Happy Day" där sångtexten "When Jesus washed my sins away" med "When Ernst&Young showed me a better way".

Har du skraltiga päron? Inga problem. Konsultfirman Deloitte erbjuder vård av personalens åldrande föräldrar så att de ska slippa slösa arbetstid på det.

Kreditbolaget American Express, revisionsjätten KPMG och juristfirman Goodwin Proctor har alla inlemmat glädjeträning för sina kontorsarbetare så att de ska tänka mer positivt – även i motvind.

WALMART:

Börjar arbetsdagen med en hejaramsa

På Walmarts hemsida möts man av budskapet "vi älskar vad vi gör". Detaljhandelsjätten förkunnar att man som anställd får möjligheter att "ha inflytande på sin bostadsort, tänka nytt för nästa kundgeneration och bygga en karriär i att göra vad man älskar".
Under vinjetten Our people har man samlat inte mindre än 60 videor på allt ifrån åtaganden för krigsveteraner till företagets kultur. "Karriärpotentialen är ändlös", intygar lageranalytikern Karen som menar att "du rår över din framtid och det är upp till dig att ta första steget".

Enligt en fd Walmart-chef går företagets intensivkurs för anställda ut på att skapa ett "kult-likt engagemang" och hängivenhet till deras så kallade "Walmart Way".
För att riktigt inpräta Walmartandan förstärks denna dagligen med företagets obligatoriska hejaramsa för anställda.

"Ge mig ett W... Ge mig ett A... Ge mig ett L..."
Enligt tidningen New York Times kom inspirationen ursprungligen från en koreansk tennisbollfabrik på 1970-talet och beskrevs av Walmarts grundare Sam Walton som en "vissla medan du jobbar"-filosofi.

Det senaste decenniet har gapet mellan hur företag vill porträttera sig och hur det faktiskt är att arbeta för dem vuxit. Trots försöken att ge sken av delaktighet så har personalen allt svårare att påverka sin lön och jobbar i snitt en månad mer per år i dag än för 50 år sedan, ofta på obetald övertid.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.