Självkörande bilar en revolution för folkhälsan - hindrar 9 av 10 dödsfall

En ny rapport beskriver hur 9 av 10 dödsfall i trafiken kan förhindras om vi övergår till förarlösa bilar.

300 000 människoliv under 10 år enbart i USA. Så många skulle kunna räddas om man plockar bort den mänskliga faktorn vid körning och helt övergår till förarlösa bilar. Det visar en ny rapport från den amerikanska konsultjätten McKinsey.

"Automatisering på vägarna kan bli det största folkhälsoinitiativ som har skett under vårt århundrade", enligt The Atlantic.

Det här bygger man på en McKinsey-rapport som visar att 9 av 10 dödsoffer i trafiken skulle kunna försvinna genom förarlösa bilar.

Förutom det mänskliga lidandet så skulle 300 000 färre dödsoffer i USA leda till att man kan spara in 190 miljarder dollar i vårdrelaterade kostnader. McKinsey menar att penetrationen av självstyrande bilar skulle kunna göra att fordonsolyckor går från andra till nionde plats i statistiken.

Så sent som i maj stod det klart att 4 av 48 förarlösa fordon på vägarna i Kalifornien har varit inblandade i olyckor under det senaste halvåret, men den gången var det inte tekniken som ställde till det utan människan.

The Atlantic har också rapporterat om hur praktiska åtgärder som lag om bilbälten och airbags har bidragit till väsentligt ökad säkerhet på vägarna och lett till att dödssiffrorna har gått från 60 000 år 1970 till rekordlåga 32 719 år 2013.

Om självstyrande bilar verkligen skulle reducera dödsfallen med 90 procent skulle det kunna leda till att man räddar 29 447 liv per år i USA utifrån 2013 års statistik eller 1,5 miljoner liv under ett halvt sekel, vilket kan jämföras med att antirökprojekt har räddat 8 miljoner liv i USA under en 50-årsperiod.

Under 2014 dog 275 personer i den svenska trafiken enligt Transportstyrelsen preliminära statistik. Det kan jämföras med att 1 307 personer dog 1970. En hel del har alltså hänt med trafiksäkerheten de senaste decennierna. Men förarlösa bilar skulle alltså kunna få ned dödstalen ännu mer, och närma sig visionen om noll döda i trafiken.

Sätter man det i ett globalt perspektiv skulle självstyrande fordon på världens vägar kunna rädda 10 miljoner liv per decennium.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  3. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  4. Nya skräcksiffror över bopriser – visar svagaste januarimånaden någonsin i Valueguards historik
  5. Miljoner samtal till 1177 Vårdguiden låg öppna på nätet – ”värsta integritetshaveriet i mannaminne”
  1. Börsens 10 billigaste aktier – varav en har uppsida på 70%, enligt proffsen
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. SBAB: Räkna med att din bostad tappar i värde fram till 2022 – men kraschen uteblir
  5. FBI-agenten som fällde ”Wolf of Wall Street”: Verkligheten är mycket värre än i filmen

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.