Fotograf: Paul Sakuma/TT

Facebook vinnare i dubbel bemärkelse

Att endast se Facebook som en social plattform är att göra sitt företag en otjänst. Medielandskapet har förändrats. Då gäller det att som företag hänga med.

Med internets intåg har medielandskapet förändrats i grunden. Vi konsumerar medier på ett helt annat sätt än för 20 år sedan och medier som tv, radio och tidningar är inte längre det självklara valet. Denna utveckling påverkar var företag väljer att annonsera.

När jag träffar företag är det idag sällan jag stöter på bolag som inte har annonserat på Google men för Facebook är det tvärtom. Där är annonseringen fortfarande i sin linda och det är inte så många svenska företag som testat på det ännu. Men efterfrågan på att annonsera på Facebook växer lavinartat.

Just Google och Facebook är de två stora vinnarna i det nya medielandskapet. Anledningen är enkel, de erbjuder annonsörer kostnadseffektiva sätt att nå relevanta kunder, vilket fler och fler företag inser. Från ett annonsörsperspektiv kompletterar de två jättarna varandra väl: På Google når du dem som söker efter det du erbjuder och på Facebook når du en större grupp av människor som sannolikt är intresserade av det du erbjuder.

Den mobila utvecklingen gör Facebook till en vinnare i dubbel bemärkelse. Google är fortfarande de som tjänar mest pengar på mobilannonsering i absoluta tal men de är väldigt baktunga då majoriteten av deras intäkter kommer från annonsering på datorer.

För Facebook är det tvärtom då mer än 70 procent av deras annonsintäkter kommer från mobilen. När Facebook-appen blev ett självklart val för många av användarna kom oron att företaget skulle gå samma väg tillmötes som många andra bolag som brottas med att tjäna pengar i mobilen – men för Facebook blev den mobila utvecklingen en guldgruva.

En bidragande orsak till att efterfrågan för Facebook-annonsering växer är att det idag är mycket svårare att nå ut på Facebook med material du själv postat. Reklambyrån Ogilvy gjorde en undersökning av Facebooks företagssidor, vilket visade på att företags inlägg enbart nådde 6 procent av sina följare. I början av året berättade Facebook själva att de skulle minska synligheten för inlägg från företag som var för fokuserade kring sälj, vilket man nu ser effekten av.

Facebooks argument var att användarna enligt deras undersökning inte vill se inlägg i sitt flöde. Detta stämmer säkert, men det går inte att blunda för att Facebooks intäkter och aktiekurs har stigit kraftigt i samband med att betalda annonser nu tagit företagens organiska plats i flödena.

När du annonserar på Facebook betalar du per klick, samma framgångrika modell som Google använder sig av. En stor fördel du har som annonsör på Facebook är att de vet väldigt mycket om sina användare och de låter dig som annonsör använda sig av denna information. Samtidigt är annonseringen på Facebook uppbyggd som ett Ikea-varuhus där Facebooks mål är att du ska spendera så mycket pengar som möjligt.

För att ta vara på fördelarna som Facebook erbjuder och undvika fällan att spendera för mycket pengar kan du tänka på följande:

När du väljer vem som ska se dina annonser så tänk snävt och inriktat istället för brett och utspritt. Om du exempelvis säljer möbler kan du annonsera brett mot alla 410 000 personer på Facebook i Sverige som gillar möbler. Men är din målkund kvinnor mellan 30-45 är det mer lönsamt att krympa inriktningen till de 100 000 som är just kvinnor mellan 30-45 år – eller snäva ner det ordentligt till de 4 300 kvinnor mellan 30-45 år som gillar Svenssons i Lammhult om det är en av dina konkurrenter.

Utnyttja kraften i retargeting och visa annonser för de som redan besökt din sajt. Har du investerat dyra marknadsföringspengar för att få besökare till din sajt får du med retargeting möjlighet att kommunicera med dessa igen till en spottstyver av kostnaden.

Investera tid och pengar i ditt annonsmaterial, annars kommer du inte lyckas. Klickvänliga annonser och annonser som fungerar på alla enheter är a och o i Facebook-annonsering.

Det bästa är att leda de som klickar på en annons direkt till din sajt. Tänk därför på att din sajt behöver vara mobilvänlig då, i många fall, 80-90 procent av annonserna visas just i mobilen.

Det går inte att på förhand veta vem man bäst bör annonsera för och vilka annonser och budskap som fungerar. Ofta är det den annons du tror minst på som levererar bäst resultat. Så testa dig fram.

Michael Wahlgren, VD på byrån Pineberry, som är sökmotorkonsulter


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.