Fotograf: Volkswagen

Därför halveras värdet på världens största biltillverkare

Volkswagen manipulerade avgastester i USA - och nu slaktas bolagets aktie på Frankfurtbörsen.

Under måndagen rasade Volkswagens aktie på Frankfurt-börsen. Redan innan lunch hade aktien fallit 20 procent och börsvärdet rasat med över 100 miljarder kronor. Måndagmorgonens ras motsvarar börsvärdena för Tele2, Stora Enso och NCC tillsammans. 

Sedan dess har aktien fortsatt neråt. Vid 13-tiden på tisdagen hade aktien fallit över 18 procent. Totalt har aktien rasat nära 40 procent under 2014 och biljättens börsvärde kommer snart att ha halverat sitt börsvärde sen årsskiftet. 

SKANDALEN
Bolaget har erkänt att det manipulerat avgastester i USA. Flera tidningar rapporterade i helgen att Volkswagen nu riskerar en miljöbot på över 18 miljarder dollar, motsvarande över 150 miljarder kronor. Den möjliga boten satte igång raset.

Ledningen för Volkswagen ställdes inför ett ultimatum av de amerikanska myndigheterna: Antingen ska företaget leverera en bra förklaring till varför så många av de dieseldrivna bilarna släpper väsentligt mycket mer avgaser än när de testas, eller också hägrar ett säljförbud för alla dieselbilar av 2016 års modell.

I det läget, den 3 september, valde Volkswagen att träda fram, och vad bolaget hade att säga visade sig vara ytterst generande för den tyska biltillverkaren.

Så beskriver branschsajten Automotive News spelet bakom fredagskvällens avslöjande att Volkswagen installerat en speciell mjukvara som sett till att dieseldrivna bilar som testas av USA:s miljömyndigheter klarar tuffa utsläppskrav i testmiljö, men som avaktiveras vid normal drift.

För Volkswagen är det inträffade en mindre katastrof, då marknadsföringen i USA bygger just på ett "clean diesel"-koncept.

LÄS ÄVEN: Elon Musks nya kundexperiment: ge bort bilar gratis

Volkswagens mäktige vd Martin Winterkorn, som på söndagen beklagade det inträffade och förklarade att bolaget samarbetar med de amerikanska myndigheterna, ifrågasätts nu på hemmaplan. Han är förutom vd också chef för utvecklingsavdelningen, som är ansvarig för mjukvaran i motorstyrningen.

"Antingen visste Winterkorn vad som hände, vilket skulle vara dåligt för honom. Eller också visste han inte vad som hände. Det skulle vara ännu värre, för då visar det att han inte haft kontroll på sin verksamhet", säger Ferdinand Dudenhöffer, bilexpert vid universitet i Duisburg-Essen till Westdeutsche Allgemeine Zeitung.

"Ingen politiker skulle kunna stanna på sin position efter en sådan här affär", menade Ferdinand Dudenhöffer också.

Enligt den amerikanska miljömyndigheten EPA har 482.000 VW- och Audi-bilar utrustats med den "defeat device" som gör att fordonen tar sig igenom utsläppstesten. När mjukvaran vid normal drift stängs av ökar utsläppen till 10-40 gånger den lagliga nivån.


SKANDALEN SPRIDER SIG
Sydkoreas miljödepartement ska undersöka avgasutsläppen från 4.000-5.000 av de Volkswagen- och Audibilar som importerats till landet sedan 2014. Därmed sprider sig skandalen med manipulerade utsläppstester från USA till andra delar av världen, konstaterar Financial Times.

"Vi ska se över de tre modeller som har sålts här för att se om det finns samma problem som i USA, även om biltillverkaren säger att bilarna inte har några sådana problem", sade en talesman Park Pan-kuy för departementet. Undersökningen ska genomföras inom två månader.

Även andra biltillverkare kan komma att dras in i skandalen. "Om Sydkoreanska myndigheter hittar problem i Volkswagens dieselbilar kommer undersökning breddas till alla tyska tillverkare av dieselfordon", sade Park Pan-kyo enligt Financial Times.

Volkswagen är ett av de största importmärkena i Sydkorea, med nästan 30 procent av importmarknaden. De inhemska konkurrenterna Huyndai och Kia steg båda över 3 procent i tisdagens handel på Seoulbörsen.

Många väntade sig redan under måndagen att skandalen skulle börja sprida sig. BMW, Renault och Daimler sjönk 6-7 procent på börsen under gårdagen.

LÄS ÄVEN: 3D-printad superbil lägger sig i täten för miljöanpassad biltillverkning

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST