Yancey Strickler, vd på Kickstarter. Fotograf: Elisabeth Olsson Wallin

Kickstarter föds på nytt - ska nu lägga allt fokus på samhällsnytta

Kickstarter vill varken noteras eller säljas. Istället väljer det att återskapas som en ny typ av bolag och ska nu låta samhällsnytta bli prio ett.

”Vi tänker aldrig sälja eller bli noterade. Det skulle pressa företaget att göra val som vi inte tror är det bästa för det”, säger Yancey Strickley till New York Times. Grundarna av den omåttligt populära crowdfundingsajten meddelade i helgen att man genomfört en juridisk förändring för att säkra att pengar eller löften om att pengar inte ska korrumpera företagets mål att skapa finansiering för kreativa projekt.

Rent juridiskt kallas det hela ”public benefit corporation”, vilket enkelt kan förklaras som att företagets verksamhet ska gå ut på att skapa samhällsnytta. New York Times rapporterar att den typen av företagsbeteckningar är en relativt ny företeelse som har blivit en del av lagen i ett antal amerikanska delstater – Delaware där Kickstarter ”återskapas” började med att tillåta ”public benefit corporations” år 2013.

En sådan företagsbeteckning säger också att företaget måste ha som mål att göra något som är till nytta för allmänheten och även inkludera det målet i sin företagsbeskrivning – Kickstarters mission är exempelvis att ”hjälpa till att levandegöra kreativa projekt”. Företagsbeteckningen innebär också att styrelsemedlemmar måste ta hänsyn till samhällsnytta då man fattar sina beslut och även rapportera om sociala konsekvenser.

LÄS ÄVEN: Dator för 75 kronor samlar in miljontals kronor

Kickstarters besked kommer efter ett beslut under förra året att bli ett så kallat B Corporation – en frivilligbeteckning som certifieras av den icke-vinstdrivande gruppen B Lab – man måste leva upp till tuffa miljömässiga krav och krav på socialt ansvar och årligen rapportera om det till aktieägarna, enligt New York Times.

Men att bli ett B Corporation leder inte till något juridiskt ansvar och Kickstarters val att ”återskapas” till en ”public benefit corporation” innebär ändå att man kan sälja företaget eller notera det. Juridiska experter menar dock att kombinationen av att både vara ett ”public benefit corporation” och ett B Corporation sätter en väldigt hög standard när det gäller transparens.

”Ett public benefit corporation måste bara rapportera till aktieägarna om sin sociala och miljömässiga prestanda vartannat år. Men Kickstarter väljer att gå ovanför och bortom det och rapporterar som B Corp varje år”, säger Kyle Westaway, som är jurist i New York till New York Times.

Kickstarter grundades av Yancey Strickley, Perry Chen och Charles Adler år 2009 - den sistnämnde är idag rådgivare till företaget. 

Vem som helst får pitcha projekt till allmänheten för att resa pengar och Kickstarter får intäkter från varje framgångsrikt projekt. Kickstarter har flera miljoner dollar i vinst varje år och donerar 5 procent av sina skattade pengar till ändamål som främjar kultur och motverkar ojämlikhet – resten plöjs ned i företaget.

Kickstarter har också uttryckligen bestämt sig för att inte använda luckor i lagen som skulle kunna minska företagets skattebörda.

Grundarna har meddelat att man inte har haft några problem med rekryteringar trots att man inte kan ge löften om snabba pengar, utan det har snarare bidragit till att Kickstarter har kunnat rekrytera personer som fokuserar mer på företagets mål än på värdet på sina andelar, enligt New York Times.

LÄS ÄVEN: Han ville ha 170 000 för sin jacka - drog in 75 miljoner

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.