Mattias Ljungman och Niklas Zennström Fotograf: Atomico / TT

Doldisen som investerar Zennströms miljarder

Mattias Ljungman är doldisen som investerar miljardären och superentreprenören Niklas Zennströms pengar. Riskkapitalbolaget Atomico ligger bakom investeringar i svenska framgångar som Spotify, Klarna och Trucecaller.

”Sverige måste skapa en ny generation H&M och Tetra Pak för att säkra ett fortsatt välstånd”, säger Mattias Ljungman. Han är född i USA där pappan jobbade för Världsbanken. Sonen fick ofta byta skolor och bodde bland annat i Italien och Indien. Han läste på Handels i Stockholm och har bott i Storbritannien under de senaste 15 åren.

Det första affärsmötet med Niklas Zennström skedde redan 2000. Den framtida Skypemiljardären ville pitcha sin Kazaa-idé. ”Han visade djupa tekniska kunskaper, men jag tyckte att det var svårt att utvärdera affärsidén. Reglerna för fildelning ändrades hela tiden”, säger Mattias Ljungman.

Han var själv involverad i communityn Lunarstorm och försökte få Niklas Zennström att hoppa på. Men då de bollade affärsidéer fram och tillbaka upptäckte Mattias Ljungman en viktig skillnad mellan Lunarstorm och Kazaa – Lunarstorm hade en gigantisk serverpark. Det blev inget samarbete, men i dag är det uppenbart att Kazaa låg före sin tid.

Nästa affärssamtal skulle dröja tills Niklas Zennström sålt Skype för 2,6 miljarder dollar år 2005. Då pitchade Mattias Ljungman ett koncept för ett investmentbolag med affärsidén att hjälpa europeiska entreprenörer i senare skeden. ”Jag kände att vi skulle kunna skapa en impact och sade till Niklas Zennström att antingen gör jag det med dig eller utan dig”, säger Mattias Ljungman.

Atomico har nu funnits i nära ett decennium och bland annat investerat i framgångsrika svenska företag som Spotify, Klarna och Truecaller.

LÄS ÄVEN: Historien om Sveriges främsta entreprenörer - som är redo att ta över världen

Mattias Ljungmans främsta drivkraft är att hjälpa entreprenörer att göra skillnad - inte bara för sig själv och sina barn, utan även nästkommande generationer. Och konkurrensen är mördande. 

Länder som Indien har ett helt annat självförtroende i dag än vad han upplevde i mitten på 1980-talet. ”Europa har inte varit centrum i världen under tusentals år och vi kan inte ta för givet att det i all evighet ska se ut som det har gjort under de senaste 150-200 åren”, säger han.

Han känner sig stolt över att Sverige har fått fram bolag som Klarna, Skype, Spotify, King, Mysql och Mojang och menar att ekosystemet för entreprenörer fungerar tio gånger bättre idag.

Och han gläds över att svenska entreprenörer som Truecaller inte väljer den enkla vägen och cashar hem, utan vill skapa något större. ”Truecaller ser inga hinder för att få 50 miljoner användare i Indien”, säger Mattias Ljungman.

Atomico har 30-talet anställda - teamet har bland annat flera tidigare landschefer för Skype. Den senaste fonden, Atomico III, reste 476 miljoner dollar som ska investeras under 3-5 år. Man träffar tusentals företag varje år. Endast 5-10 får kapital, varav de bästa 5 kan räkna med 10-25 miljoner dollar.

Ett av dem är kinesiska iBoxPay, som har en liknande betallösning som iZettle och mängder med hårdvarupatent. ”Företaget gick från att erbjuda kontanta betalningslösningar till mobila lösningar och kom plötsligt upp i 1 miljon användare”, säger Mattias Ljungman.

LÄS ÄVEN: Svenska dollarmiljardären Notch: "Näthatet fick mig att sälja Minecraft"

Vad har du och Niklas Zennström gemensamt?
”Bra fråga. Jag tror att det finns enorm respekt åt båda håll. Han är bra på att lyssna och att ta till sig talang. Allt handlar inte om honom.”

Vad diskuterar ni två just nu?
”Att det råder gyllene tider för techsektorn och att det finns goda möjligheter att bygga ett fundament för det bästa ekosystemet i världen.”

Hur får man som entreprenör gehör hos er?

”Det gäller att vara lyhörd och snabbt kunna ändra kurs, visa goda tekniska kunskaper och inse att det man håller på med är viktigare än man själv. Men det krävs också lite motstånd. Det går inte att ha konsensus i allt.”

Varför har svenska entreprenörer blivit så framgångsrika?
”Vi är som de gamla vikingarna. Vi reser tillsammans. Det kanske finns en ledare, men sedan är det massa människor som tycker att det är kul att vara med i båten.”

Hur upptäcker ni en disruptive?
”Man tittar på misstag och vad som har gått bra. Sedan handlar det om något som man kan beskriva som en känsla av klister som drar ihop allt och att det bygger på ett verkligt behov.”

Vilka sektorer är ni extra intressserade av just nu?
”AI och utbildning. Det har inte hänt så mycket inom undervisning ännu och man får inte glömma att det är en betydligt större sektor än allt vi sammantaget har gått in i fram tills nu.”

Era studier visar att bolag där grundarna är kvar i ledande positioner är mer framgångsrika. Vad beror det på?
”Grundaren måste inte vara vd. Erik Schmidt var ju exempelvis vd för Google. Det viktiga är att själen finns kvar. Det är lite som om du hyr en bostad. Då kanske du inte är lika intresserad av att vara noga med gräsmattan som om du köpt bostaden.”

LÄS ÄVEN: Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant