ANNONS

Handla mat på nätet gör succé: 9 av 10 rekommenderar

Fler svenskar än någonsin handlar mat på nätet. Det är utsikterna att spara både tid och pengar som lockar. "Finns roligare saker än att kånka och köa på en stormarknad."

Fler svenskar än någonsin väljer att handla sin mat på nätet. Under 2014 omsatte branschen 3 miljarder kronor. I en allt snabbare och mer digital värld är det ett självklart val för många hushåll att spara tid och pengar genom att beställa mat på nätet.

"Det handlar om att ge folk rätten att välja var man lägger sin tid. På stormarknaden eller något man hellre vill göra", säger Karolin Kull, grundare av MatHem.

Vi svenskar väljer att handla alltmer över nätet. Hushållen har traditionellt sett lagt väldigt mycket tid i matbutiken för veckans inköp. Men nu är istället matbutiker på nätet förstavalet för en växande andel. Och statistiken visar att när man väl provat så fortsätter man med det nya beteendet.

MatHem

Veckans Företag är en artikelserie som tar tempen på svenska entreprenörer och företagare. Innehållet sponsras av MatHem.

Under 2014 omsatte den digitala mathandeln 3 miljarder kronor. Branschorganisationen HUI förutspår att branschen kommer att öka ytterligare med 40 procent under 2015.

Invant beteende
Än så länge står den digitala livsmedelshandeln endast för cirka 1 procent av den totala försäljningen. Vi svenskar har ett invant beteende av att gå till den fysiska butiken. Men
trenden är tydlig. Alltfler börjar handla sin mat på nätet och fortsätter att handla där.

Störst i Sverige
En av de mest framgångsrika aktörerna är MatHem, som grundades av paret Thomas och Karolin Kull år 2006. I dag är MatHem störst i Sverige på försäljning av styckvaror på nätet, med en omsättning på 447 miljoner kronor. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter.

"MatHem äger hela distributionskedjan från beställning till leverans. På det sättet kan vi garantera vår höga kvalitet på varorna. Vi ska ha så nöjda kunder som möjligt", säger Karolin Kull.

Nio av tio rekommenderar
Det är tydligt att kunderna själva uppskattar att handla på nätet. Nio av tio kunder säger sig rekommendera MatHem till vänner och bekanta.

En viktig orsak bakom det ändrade beteendet är all tid som kunderna sparar. Men också den höga kvaliteten på varorna. Tack vare att matbutikerna på nätet kapar flera led i hanteringen och leveransen till kunden kan varorna hållas fräschare och färskare och behöver inte packas upp ur sin originalkartong förrän de levereras till kunden.

"För att optimera kvaliteten är MatHems frukt- och grönsaksavdelning indelad i tre olika temperaturzoner: 4, 8 och 18°C. Hela avdelningen omsätts cirka fem gånger per vecka. Det gör att vi alltid kan garantera superfräscha varor."

Storbritannien i framkant
Trenden att handla mat på nätet är tydlig även i andra länder. Den marknad som kommit längst är Storbritannien. Där står näthandeln för 5 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Och tillväxten i Sverige visar att vi också kommer att hamna där inom en snar framtid.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  3. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  4. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  5. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant