Fotograf: Mary Altaffer/TT

Uber: Stockholm kan tjäna en miljard på samåkning

Ubers samåkningstjänst har kritiserats för att vara svarttaxi. Nu slår taxitjänsten på stora trumman och presenterar en studie som visar att Stockholm kan tjäna en miljard årligen på samåkning.

En analys gjord av Copenhagen Economics på uppdrag av taxitjänsten Uber visar att Stockholm skulle kunna göra samhällsekonomiska vinster på över en miljard kronor årligen på samåkning.

Studien tar fasta på att samåkning innebär att fler personer åker i färre bilar vilket påverkar sådant som trafikstockningar och föroreningar. Ett samåkningssystem med 3 000 förare skulle kunna minska antalet bilresor per dag med 37 000 stycken vilket skulle leda till minskade bilköer. Koldioxidutsläppen skulle minska med 49 000 ton.

"Vår analys visar att den möjliga påverkan samåkning kan få i städer som Stockholm är signifikant. Samåkning ger tidsbesparingar i samma storleksordning som stora infrastrukturprojekt som Förbifart Stockholm, men kräver betydligt lägre investeringar. Ett välutvecklat peer-to-peer nätverk kan minska både bilköer och utsläpp, och samtidigt spara mycket tid för människor i städer med stor trafikträngsel", säger Claus Kastberg Nielsen på Copenhagen Economics.

Ubers egen samåkningstjänst har den senaste tiden utsatts för kritik och är förbjuden i flera länder. Uber pop, som tjänsten kallas, låter privatpersoner köra passagerare i sina egna bilar. Ett stickprov som Sveriges Radio genomförde i somras visade att bara 3 av 10 förare betalade skatt. Enligt en expert på Transportstyrelsen som DI har talat med bryter Uber pop sannolikt mot lagen.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA