Fotograf: Jonas Carmhagen

Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Med 200 000 kronor på fickan byggde Filip Tysander upp sitt företag som efter bara fyra år är på väg att omsätta 1,5 miljarder. "Endast en naturkatastrof kan hindra att vi når målet."

Med 200 000 kronor på fickan har Filip Tysander byggt upp ett klockföretag som efter bara fyra år räknar med att omsätta 1,5 miljarder kronor. "Endast en naturkatastrof kan hindra att vi når målet", säger han.

30-årige Filip Tysander växte upp i en Svenssonfamilj i Järfälla i Stockholm.
Han var inte särskilt aktiv i skolan, men blev tidigt intresserad av såväl stil som försäljning – han bar chinos redan som 10-åring och hyrde ut sängplatser i campingvagnar under en backpackerresa i Australien ett decennium senare.

Just den resan skulle förändra hans liv. Det var där han mötte engelsmannen Daniel Wellington. Han var i 25-årsåldern, bar en Rolex Submariner med textilband och buttondownskjorta.

Filip Tysander som var ett par år yngre blev mäkta imponerad över hans stil.
"Jag insåg att det fanns utrymme på marknaden för lite mer preppy klockor", säger han.
En detalj i sammanhanget är att han inte brukade bära klocka själv, utan det var mobilen som gällde.

Han hade fått sparken från flera jobb – OKQ8, McDonald's och som väktare. Det blev Uppsala universitet och studier i företagsekonomi i stället och under studietiden startade han både Smalslips.se och Neptune Design som sålde plastklockor via nätet.
Han lyckades skrapa ihop 200 000 kronor som kunde användas för att starta bolaget Daniel Wellington samma år som han tog examen. Det var 2011.

LÄS ÄVEN: Vd innan 30, tokhyllad vid 40, ägare vid 50

"Jag startade en liten webbshop och designade logotypen med hjälp av Photoshop. Sedan skickade jag ritningar fram och tillbaka till en fabrik i Kina som tillverkade Nato-banden", säger Filip Tysander.

Knappt fyra år senare räknar han med att omsätta 1,5 miljarder kronor 2015 med en vinstmarginal på drygt 50 procent.

Klockorna kostar 1 200–1 800 kronor och säljs i cirka 100 länder via 8 000 återförsäljare – förra årets omsättning låg på 600 miljoner kronor via återförsäljare i 40-45 länder, vilket gav en vinst på nära en kvarts miljard kronor.

Hur tog alltihop fart?
"Journalisten, författaren och föreläsaren Malcolm Gladwell talar om att man måste göra 10 000 timmar som entreprenör innan man förstår hur saker och ting hänger ihop. I mitt fall var det nästan kusligt hur rätt han hade", säger Filip Tysander.
Han har redan från start satsat på hög aktivitet i sociala medier – Daniel Wellington har cirka 1,2 miljoner följare på Instagram, vilket kan jämföras med Rolex 9 000.
Knepet går ut på att låta unga personer med många följare i sociala medier skylta med klockorna – ambassadörerna får klockor gratis för besväret.
En annan orsak till framgångarna handlar om distributionen – Filip Tysander vill dock inte gå in på närmare detaljer eftersom konkurrenter som Michael Kors, Marc Jacobs och Swatch kan dra nytta av informationen.

Klär du inte bara billiga klockor i elegans?
"Det stämmer inte, det är extremt hög kvalitet i förhållande till pris. Jag har själv alltid varit kräsen och inte velat betala dyrt bara för ett särskilt varumärke", säger Filip Tysander.
Han har aldrig plockat in externt kapital (förutom ett Almi-lån på 100 000 kronor under första året), men har tillsatt en advisory board samt utsett Roger Kylberg till vd – han kom närmast från Boomerang.

Daniel Wellington har i dag cirka 200 anställda på 5–6 kontor.
"Backar man till 2013 så förstod jag inte att företaget skulle kunna bli så stort som det är, men i dag har det blivit vardag. Jag är oerhört lyckligt lottad", säger han.

Vad skulle kunna sätta käppar i hjulet?
"Ett worst case-scenario är att ligga och harva runt 100 miljoner kronor i omsättning om 10-15 år."

Hur behåller du båda fötterna på jorden?
"Jag har säkert förändrats, annat vore väl konstigt, men det får min omgivning svara på. Pengar i all ära, men livet handlar om relationer och vänner. Jag skulle snart inte ha några vänner kvar om jag blev otrevlig bara för att jag är framgångsrik. Sedan har man väl blivit van vid hög service och god mat och sådant."
Han spenderar mycket tid på att resa mellan Stockholm, New York och Hongkong. Fritiden tillbringar han med golf och simning. Han gillar även att spela tv-spelet Fifa med kompisar.

Hur reagerar du när du möter tiggare i Sverige?
"Jag har börjat fundera på det här med filantropi, men som storbolagsbyggare tänker jag mer storskaligt än att bara mätta en mun för dagen."
Han påpekar också att han bidrar till samhället och samhällsutvecklingen genom att sysselsätta många människor.

LÄS ÄVEN: Hon lämnade skyhög lön och utstakad karriär för att starta eget

Har du någon kontakt med Daniel Wellington? Du äger ju varumärkesrättigheten för hans namn i hela världen?
"En del av mig vill ta kontakt med Daniel Wellington och förklara vad som har hänt, men samtidigt vill jag inte väcka den björn som sover. Skulle min inspiratör plötsligt dyka upp på kontoret får jag väl gömma mig under skrivbordet, haha."

SUPERENTREPRENÖRENS FEM BÄSTA TIPS:
1. Studietiden är en bra period för att testa att starta eget. Det går lätt att göra samtidigt som man pluggar. Det vill säga om man inte siktar på de allra högsta betygen...
2. Många startar företag ihop med någon. Det kan vara bra, men man måste noga tänka igenom det så att man är överens om hur mycket kraft som man ska lägga ned på varsitt håll. Annars kan det lätt bli konflikter.
3. Entreprenörsskap är en ultimat livsstil om man får det att lyfta. Det är viktigt att känna att man jobbar med något som man inte behöver ta semester ifrån.
4. Fortsätt att drömma även om det inte lossnar. Man måste orka våga.
5. Fokusera på det du är bra på och delegera resten – grotta exempelvis inte ned dig i redovisningsbiten om du inte är duktig på det.

LÄS ÄVEN: Vad som skiljer de bästa säljarna från resten


Vill du läsa fler spännande nyheter från VA?
 
Gör som 55 000 andra och anmäl dig till vårt nyhetsbrev här: 

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär