Fotograf: Nordnet

Därför ska ditt företag ha en podcast - och så får du snurr på den

Hur gör man en succépodd? Det vet Günther Mårder som har fått 60 000 att lyssna på Sparpodden, en podd om ekonomi och sparande.

Under Almedalen livesändes det sista avsnittet av Nordnets populära Sparpodden med Jan Dinkelspiel och Günther Mårder. Dinkelspiel är före detta innovationschef och Mårder före detta sparekonom hos nätmäklaren.

Med en personlig och underhållande ton har duon avhandlat allt ifrån pensionsfrågor till aktieutdelningar. Och det har gett utdelning. Ungefär 60 000 lyssnar på podden.

Att regelbundet nå så många intresserade lyssnare med timslånga budskap är givetvis en dröm för många företag. VA haffade därför tag i Günther Mårder för att få reda på hur företag kan tänka kring poddande.

"Podden blev en mycket större än succé än vi kunde ana. I början hade vi 10 000 lyssnare som ett extremt högt uppsatt mål, det är ju trots allt en podd inom sparande och privatekonomi", konstaterar Mårder.

Günther och Jan har knappast varit ensamma på den svenska poddmarknaden. Efter att Filip & Fredrik och Alex & Sigge gjort poddar populära för den breda massan har det även uppkommit mer nischade alternativ. Bara inom ekonomi och investeringar finns det idag över 20 svenska poddar. Utanför ekonomiområdet likaså en uppsjö av poddar, många väldigt nischade. På företagssidan kan exempelvis Hyundais vätgaspodd nämnas. Den ska enligt företaget ta död på myter om vätgas och lyfta frågan om bränsleceller.

LÄS ÄVEN: Günther Mårder lämnar Nordnet - nya tjänsten klar

Hur får man genomslag i det här bruset?
"Vi insåg att vi behövde göra det här på ett lekfullt sätt och spela med personligheterna vi har. Nästan överdriva dem - tänk seriefigurer. Det ger en spänning och dynamik som gör att man kan fylla podden med nästan vilket innehåll som helst. Ibland har vi gjort ordentliga utsvävningar, långt utanför vårt ämnesområdet", konstaterar Mårder.

Sverige har kommit längre med poddar än övriga Norden. Mårder tror att en av framgångsfaktorerna för podden har varit att många svenska investerare är väldigt digitala. De använder redan nätmäklare och de är intresserade av ny teknik för att få mer information, exempelvis Twitter eller bloggar.

Enligt Mårder har han och Dinkelspiel lekt fram formatet tillsammans med lyssnarna. "Vi har vänt på hela utvecklingsprocessen. Istället för att vi säger vad som är bra och vad som funkar har lyssnarna fått ställa frågor och på det sättet styra innehållet."

Han framhåller flera gånger vikten av att interagera med lyssnarna.
"Om en lyssnare hör sin fråga och sitt namn bli uppläst i podden blir den ju stolt och sprider avsnittet. Det ger ett fantastiskt engagemeng. Jag tycker att man ska uppmana lyssnarna att engagera sig på sociala medier genom att kommentera och lägga ut bilder. På det sättet når man ju deras vänkretsar.

För Sparpodden är det hash-taggarna #sparadkrona och #sparpodden som gällt. På den första kan läsarna dela med sig av olika klipp de har gjort.

"Vi har lagt 0 kronor på marknadsföring men har 60 000 lyssnare. Det är ett ganska respektabelt medium i Sverige."

Inte bara innehållet lektes fram med lyssnarna. Även den primära målgruppen utkristalliserades baserat på lyssnarnas engagemang. Flest lyssnare är mellan 25 och 35 år konstaterar Mårder.

LÄS ÄVEN: Günther Mårders framgångsrecept – följ hjärtat och strunta i cv:t

"När vi väljer ut innehåll tänker vi mycket på det. Vi pratar mer om det första lägenhetsköpet än vad man ska tänka på när man säljer sin villa och flyttar till lägenhet", säger Mårder.

Innan det sista avsnittet hade de ett uppehåll på ungefär en månad. "Det märks av, för det krävs kontinuitet och relationen till lyssnarna måste hållas vid liv också."

Har podden gett affärsnytta till Nordnet?
"Absolut. Men den kan vara svår att ta på. Bara ungefär en fjärdedel av lyssnarna är kunder hos banken så där finns ju en stor potential."

I mitten av maj tog Günter Mårder över som vd på Företagarna. Och i höst kommer Företagarnas podd att lanseras.

"Jag tror att en viktig del i att jag fick jobbet har att göra med min kommunikation i digitala kanaler. Jag ser framför mig hur Företagarna ska göra en rejäl resa i att närma sig nya medlemmar. Där kommer en podcast vara en pusselbit - tillsammans med kortare videoklipp", säger Mårder.

"Det blir tuffare att sälja den gamla formen av opinionsbildning. 40-50-talister var beredda att avlägga en medlemsavgift för att någon skulle driva ett paket av frågor. Men en 70- eller 80-talist tycker det är för luddigt och är bara engagerad i ett fåtal sakfrågor. Där kan den digitala kommunikationen hjälpa."

Poddproffset Mårders 9 tips för en bra företagspodd
1. Var personlig
2. Tänk underhållning. Lyssnaren ska garva en eller två gånger per avsnitt och känna att den är den tredje personen i gänget.
3. Ta ut svängarna
4. Jobba med igenkänning med hjälp av repetitiva moment.
5. Tänk på karaktärerna - det är interaktionen karaktärerna emellan som skapar spänningen. Ingen visste vad Seinfeld handlar om, men alla känner till karaktärerna.
6. Håll inte på att marknadsföra det du företräder - för då blir det kladdigt. Försök ha en hög grad av oberoende för att öka din trovärdighet
7. Bjud in externa experter, ha oväntade möten
8. Jobba i digitala kanaler för att skapa engagemang i din följarbas - likea, favoritmarkera och kommentera för att visa närheten
9. Överdriv inte strategierna utan låt lyssnarna vara med och forma innehållet

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Visa köpte just in sig i Klarna – det öppnar upp en gigantisk marknad för svenskarna
  2. Möt superföretaget som gått med vinst i 70 år helt utan marknadsföring - "vi har aldrig ringt en kund"
  3. Nu släpper Samsung sin dyraste mobil någonsin – det här får du för pengarna
  4. 8 tecken på att dina kollegor gillar dig – även om det inte känns så
  5. Nu tror inte ens mäklarna på bostadsklipp i Stockholm
  1. Det här är världens farligaste flygbolag - som du aldrig borde resa med
  2. Ingen e-handlare har vågat göra det här tidigare – men nu börjar Amazon med det
  3. Nu skrotas plötsligt det svenska förbudet mot drönare – som gjorde branschen rasande
  4. Nu rullar snabbmatens Tesla in i Stockholm – som ska vända upp och ner på en hel bransch
  5. Nu tar McDonalds den största risken i bolagets historia

SENASTE VA

VA Karriär