1 av 4
Bildspel: Han gör allt av en och samma anledning: Han vill bevisa för sig själv att han duger. Fotograf: Lindsten & Nilsson

"Att drivas av passion är ingen match - problemet är att få det lönsamt"

Multientreprenören och artisten Petter Alexis Askergren berättar om passionen, pengarna och projekten. Nu väntar en hel restaurangkedja, en klädkollektion och flera stora lopp som han arrangerar.

Han står längst fram i kön vid gaten. Flyget från Bromma till Östersund avgår om trettio minuter och Petter Alexis Askergren hinner med minst fyra telefonsamtal innan säkerhetslampan tänds på planet. 

PETTER

Namn: Petter Alexis Askergren
Född: 1974
Familj: Gift med Michaela Fröstad Askergren, som driver en golfklubb, och tre barn.
Bor: Södermalm, Stockholm. Gör: Artist, föreläsare, entreprenör, skribent och krögare.

PETTERS FYRA BOLAG

DOP AB 
Verksamhet: Restaurang Kök Antal anställda: 10 Omsättning 2014: 10,1 Mkr

BABA RECORDINGS AB
Verksamhet: Skivbolag Antal anställda: 0 Omsättning 2014: 0,4 Mkr

BANANREPUBLIKEN AB
Verksamhet: Musikverksamhet Antal anställda: 1 Omsättning 2014: 8,2 Mkr

HÅLL KÄFTEN MUSIK AB


Hur turnélivet ser ut varierar, ibland med musikerkollegor bussandes mellan landets nattklubbar och festivaler, ibland ensam med en laptop mellan föreläsningar för allt från gymnasieklasser till näringslivstoppar. 

I dag ska han hålla sin föreläsning "Artisten, varumärket och entreprenören" för Företagarna i Östersund. Petter tränger in sina Air Jordans under sätet framför sig och berättar att en annan av hans verksamheter, hamburgerrestaurangen Käk, nu ska expandera. Under hösten ska konceptet multipliceras och målet är att få ut tio enheter runtom i landet. Men för affärsmannen Petter - som han motvilligt ofta blir kallad - är föreläsningar, konserter och hamburgerrestauranger bara en liten del av allt vad han sysslar med. 

Vi börjar räkna: 

Sedan 2013 äger han sitt eget vinmärke P. Lex - det började med en prosecco och ett alkoholfritt bubbel, och nu finns sju produkter på Systembolaget varav den senaste är ett sällsynt drag för artister som lanserar egna drycker: en barolo för 299 kronor. Efter en nyss avklarad sommelierutbildning skriver Petter också numera om vin i varje nummer av tidningen Livets Goda, och han undersöker möjligheter att börja anordna vinresor. Dessutom har han just inlett ett samarbete med vinskribenten Alf Tumble - tillsammans säljer de musikspetsade vinprovningar. 

Föreläsningarna som Petter gör är tre helt olika, för lika olika målgrupper, och en av dem är kopplad till hans debutbok "16 rader" om livet som dyslektiker och som släpptes 2013. Till denna finns också utbildningsmaterial som Petter säljer till skolor. 

I samarbete med resebyrån Springtime arrangerar han idrottsresor till New York, han har ett sponsorsamarbete med varumärket Addnature för sitt egna deltagande i swimruntävlingen Ö till Ö och till hösten startar han en helt ny swimruntävling på Koster. Nästa år lanserar han Nordens första "obstacle run" inomhus på Friends Arena. Tillsammans med sin fru Michaela Fröstad Askergren arrangerar han också en golftävling för tredje gången i höst. 

Med fru och barn har han och det göteborgska klädmärket Colourwear nyligen lanserat en kollektion kallad P. Lex Family. 

Utöver allt detta finns så klart också musiken. Singeln "Kul på vägen" släpptes i april och ett helt album kommer i slutet av augusti. En stundande sommarturné följs av en akustisk turné i höst, och därtill finns planer på att släppa nya låtar hela vägen fram till nästa sommar. 

Petter är förvånansvärt lugn när han rabblar upp alla de projekt han är involverad i för stunden. 

Som han ser det ryms allt inom innebörden för senaste singeln "Kul på vägen". I den rappar han att han drar kubanska bloss och går runt i Birkenstock, jobbar hårt, lämnar barnen på skolgården, dricker barbaresco och käkar pasta med pesto. Han erkänner att han har börjat sjunga karaoke. Och framför allt: "Jag skiter i bättre, skiter i bra, gör bara massa saker som berikar min dag."

Texten hyllar prestigelöshet och titeln, som också är en hashtag, skulle kunna klassas som en produkt i ännu en del av Petters totalverksamhet - sociala medier. Under en helt vanlig torsdag i maj matade han ut femton inlägg och re-tweet på Twitter, skrev fem inlägg på Facebook och lika många på Instagram. Så ser det ut de flesta dagar. 

Även om det är just att ha kul på vägen som är viktigast, har han ett skarpt fokus på att både hålla ihop alla delarna i sin verksamhet och att förvandla dem till goda affärer. Hur det går till är en av sakerna han ska tala om i sin föreläsning senare i kväll. 

En representant från Företagarna hämtar upp oss samt kvällens andra föreläsare, konstnären och entreprenören Mikael Genberg, på Östersunds flygplats. Hon kallar Mikael för Magnus och vänder sedan sin fulla uppmärksamhet mot Petter. Framme på hotell- och konferensanläggningen där föreläsningarna ska äga rum, hjälper hon genast Petter att checka in, medan "Magnus" får klara sig själv. 

Attraktionskraften hos den just fyllda 41-årige mannen i bombarjacka och keps ger sig fortsatt uttryck under eftermiddagen, då människa efter människa kommer fram till lobbyns läderfåtöljer för att hälsa på honom. Alla har visst träffat Petter tidigare och återberättar glatt deras senaste samtal. Själv minns han det sällan, men visar det inte. Han småpratar artigt och förklarar att han tyvärr inte har några visitkort. 

När det talas om "det nya företagandet", entreprenördar och unga startupbolag, är passion som drivkraft ett återkommande tema. 

Entreprenören Petter Alexis Askergren prickar rakt in i den bilden, han startar konstant nya projekt och företag, och utgår varje gång från sina egna intressen. 

"Det låter ju jäkligt bra att säga att jag drivs av passion, problematiken ligger i att få den lönsam. För mig bottnar drivet mycket i min adhd-diagnos, jag gör mycket på feeling. Precis som att läsa böcker kan vara tråkigt om jag läser något som jag inte är intresserad av, måste business vara något som är meningsfullt. Ofta genererar det ingen vinst just nu men kanske längre fram. Jag köpte ett hus över telefon en gång på västkusten, bara för att jag fick feeling. Det visade sig senare vara en bra affär, men det visste jag inte då. Jag har gjort en hel del grejer där jag siktat högt, skjutit högt och fallit hårt. Men också mycket som gått riktigt bra", säger Petter och lutar sig över fåtöljen för att ladda mobiltelefonen. 

Han härleder sin attityd till arbete och entreprenörskap till uppväxten under 1970- och 1980-talet i en konstnärsfamilj på Södermalm i Stockholm där man såg snett på amerikanska influenser och värderade konst och arkitektur högre än något annat. 

Petter upplevde ungdomsåren som svåra, och hittade aldrig ett sammanhang där han kände sig behövd. 

"Jag funderade under hela min uppväxt på vad jag var bra på, och kom fram till att jag inte var bra på någonting. Jag hade ingen talang. Jag hade bra lokalsinne, men vad blir man då, en gps? Jag levde mycket på tryggheten främst från min mamma och när jag skulle klippa navelsträngen och ge mig ut i vuxenlivet insåg jag att jag var tvungen att jobba hårt för att klara mig."

Till slut upptäckte han sin talang - att skriva texter och rappa - och fick tidigt ett skivkontrakt med Peter Swartling på BMG. 

Så fort singeln var släppt åkte Petter runt i Sverige med sin mamma i hennes röda Volvo med vinylskivor i bakluckan och fyllde på i de butiker där den sålt slut. Hemma i Stockholm gick Petter till skivbolaget senast klockan nio varje morgon och hängde där hela dagen. Mest stod han i postrummet och studerade adresslistor till landets klubb-dj:er. 

"Jag ringde upp dem, sade 'tja jag heter Petter, har du min singel? ' Flera dj:er som jag träffat senare säger att deras första möte med mig var när de blev uppringda.Jag ringde även runt till skivbutikerna, när jag ringde hit till Östersund var det säkert någon hårdrockare som svarade men jag fick honom ändå att beställa tio vinyler. En vecka senare ringde han och ville ha fler." 

Varför började du sälja och marknadsföra din egen skiva när du hade ett stort skivbolag i ryggen som kunde sköta det

"För att jag har ett kontrollbehov, och för att jag ville förstå allting som hade  med musikindustrin att göra - marknadsföring, promotion, försäljning. Jag var också inne på ett korståg, att svensk hiphop skulle bli stort. När jag sedan startade ett eget skivbolag gick allt väldigt fort. Mitt företagsfundament sattes där och då." 

När du stod i postrummet på BMG, var det uttryck för ett entreprenörsdriv redan då? 
"Ja, absolut. Det fanns där ännu tidigare. Jag breakdansade vid Slussen med en hatt framför mig när jag var 10 år, drog in 50-60 spänn varje gång. Året efter stod jag vid Danvikstullsbron hela sommaren och sålde colaburkar i bilkön. Det kom jag på själv. När jag var 14 år gammal åkte jag och en kompis ned till Kosteröarna, köpte humrar och tog upp dem levande i burar på tåget till Stockholm där vi krängde dem till stadens krogar. " 

Var kommer det ifrån, viljan att göra affärer? 
"Det handlar inte om att göra affärer egentligen, om jag bara var intresserad av bra business och pengar skulle jag inte sitta här. Detviktiga för mig är att göra saker my way, jag har inte gått på Handels och de grejerna, jag gillar bara att komma på smarta idéer och utveckla dem. Entreprenörsådran som började pulsera i postrummet på BMG berodde på att jag just hade flyttat hemifrån och var tvungen att klara mig själv. Hela det året gick jag på KAS eftersom jag inte hade något jobb eller var med i facket. Jag fick 3 000- 3 500 kronor i månaden och klarade mig i stort sett på det. Min hyra var 1 000 kronor."

Petter berättar att den "djävulusiska drivkraften", som han nu upplever att han besitter, kickade i gång för tolv år sedan när hans första son föddes och Petter insåg att han hade "en till pajsare att ta ansvar för". Men att det var ett större fokus på pengar som sipprade in, vill han inte skriva under på. Snarare var det ett ännu tydligare fokus på att lyckas som tog över. 

"Men exakt vad lyckas innebär, vet jag inte. För mig handlade det då om att vakna tidigare om morgnarna, jobba hårdare under längre dagar och hela tiden göra mer, mer, mer. I dag har jag väldigt mycket att göra, men det mesta går i cykler."

För att hålla någon ordning i sitt liv följer Petter strikta rutiner. Han skriver ned en att-göra-lista på ett papper och bockar av analogt med penna under dagen. 

Varje kväll förbereder han också morgondagens start med att, likt en brandman, lägga ut sina kläder på golvet för att lätt kunna hoppa i dem på morgonen. Sina nycklar lägger han alltid på exakt samma ställe - också på golvet. De nitiska rutinerna skyller han på sin adhd-diagnos. Så även det faktum att han hela tiden arbetar mot tydliga mål. Varje år sätter han upp en tolvmånadersplan för vad hanska prestera. Det gäller allt från låtskrivande till fysisk träning. 

"Jag kan inte träna bara för tränandets skull, jag måste träna för att bestiga ett berg. Och jag måste veta exakt hur högt det berget är och hur leden ser ut i detalj. Det är så jag jobbar. När jag pluggade socialpedagogiskt ungdomsarbete på Tollare folkhögskola för några år sedan så talade vi om vad som gör ett lyckat företag. Jag kom fram till att det utgörs av fyra beståndsdelar. En entreprenör som är fullständigt galen, som vill bygga en bro till Finland. En producent, som är den som sätter i gång projektet. En administratör - den som fyller i alla papper och ser till att det blir rätt och ordning på bygget. Och till sist integratören, den som ser till att alla parter mår bra. Jag är ensam i min verksamhet och måste ha alla de fyra personerna i mig, vilket kan vara jobbigt ibland." 

Vilken av de fyra är starkast i dig? 
"De två första, entreprenören och producenten. När jag var yngre provade jag tusen miljarder olika sporter, jag sökte efter något jag var bra på. I det syntes alltid samma mönster, första veckan var jag nyfiken, andra veckan var jag säker på att jag skulle bli handbollsmästare, och tredje veckan var jag helt ointresserad. Morsan blev galen. Jag led mycket av det där, att jag sade att jag skulle göra något men aldrig slutförde det. Beteendet kommer från min mamma. Om vi skulle fira en födelsedag sade hon alltid att det skulle bli ett stort kalas, men när det väl var dags ändrade hon sig och sade att det bara skulle bli en liten grej. Jag klandrar henne inte, mendet skapade en tvångstanke i mig och numera måste jag alltid slutföra det jag påbörjar, vilket gör att entreprenören i mig alltid kommer tokiga idéer medan producenten lider av att tvingas slutföra det." 

Du nämnde tidigare att du ibland har skjutit högt och fallit platt. Kan du berätta om dina dåliga affärer? 
"Många människor stirrar sig blinda på exithistorier, de vill skapa en fantastisk produkt och sälja av den efter ett par år. Jag är i dag övertygad om att det inte finns några sådana resor där det inte ligger galet mycket blod, svett och tårar bakom. För mig har det hänt att jag trott på idéer som sedan inte blivit något, som att jag investerade mycket i hörlursföretaget Urbanista. Allting var struligt med dem, men sedan dess har jag lärt mig att jag själv måste ha ett riktigt engagemang för att idén ska lyckas. Jag tror inte längre på det där med att knögla ihop stålar och kasta åt ett håll, bara för att vänta på att de ska komma tillbaka i mångfald."

Det är en timme kvar tills Petter ska föreläsa för 150 jämtländska företagare. Han bläddrar igenom sin presentation på laptopen och beställer en energidryck i baren för att tagga till. Inför affärsmöten drar han ofta i sig flera koppar kaffe för att bli "skogständ", och inför varje swimrun och springlopp tar han alltid en koffeintablett för att kicka i gång loppet. 

"Fast oftast tar jag två, för säkerhets skull. Jag ställer allt högre krav på mig själv, det blir bättre då även om kraven ibland är omänskliga. Jag har också alltid lidit av en överoro, jag oroar mig för mycket, kanske är det därför jag överpresterar." 

Att du gick en sommelierutbildning och sedan började skriva om vin i Livets Goda, kan man kalla det för en 40-årskris? 
"Jag tar mc-kort nu också. Men nej, jag tror min kris kom när jag var 35 så den har jag redan bökat av. Allt jag gör är snarare en revolt mot att jag inte hittade något jag var duktig på när jag växte upp. Jag minns att jag testade simhopp som liten men slutade efter ett par veckor för att jag inte vågade hoppa. Nu har jag kontaktat en gammal polare som håller på med simhopp och går med honom till Eriksdalsbadet för att beta av alla de hopp jag inte vågade göra som 12-åring." 

Vad vill du bevisa? 
"För mig själv, att jag duger, att jag klarar av det. När jag bestämde mig för att springa Ö till Ö-tävlingen förra året var det många som sade att jag inte skulle klara av det. Men jag har en total Rocky-mentalitet, du kan slå på mig men jag kommer ställa mig upp och slå tillbaka. Så jag anmälde mig till alla åtta swimrunlopp som finns för att bevisa att jag inte bara skulle springa Ö till Ö för att jag hade en sponsor, jag ville visa att jag var kvalificerad. Jag har alltid varit en underdog som måste gå in med en uppercut och bevisa mig själv."

 vilka sätt har du som artist behövt bevisa dig i affärsvärlden? 
"Jag måste vara överdrivet professionell, speciellt eftersom bilden av en rappare är att jag ligger hemma och röker hasch och är full 24 timmar om dygnet. Jag gör mig inte till, är bara väldigt korrekt, tydlig och rak. När jag ska starta något nytt är jag en bulldog, ute och jagar. Som med Koster Swimrun. Först sätter jag planen och frågar mig själv: Är det trovärdigt att jag som artist ger mig in i sportsammanhang? Då allierar jag mig direkt med de största personerna i den världen, så att jag får trovärdigheten. Sedan är det jag och min fru som kör, hon är grym som koordinator och syr ihop allt medan jag springer runt och tar möten." 

Vilka mål jobbar du mot nu? 
"Musikaliskt har jag en drivkraft att hela tiden utmana mig själv, att inte repetera samma skiva, samma sound. Redan 2009 fick jag frågan om hur länge en rapartist kan hålla på. Ingen ställer samma fråga till Ulf Lundell. Jag håller en stenhård kvalitetsribba och tänker fortsätta att skapa musik, även om jag kanske behöver paketera om den lite grann."

"Vad gäller mina andra verksamheter och affärer känner jag att jag verkligen vill lyckas med någonting, det har jag inte gjort än. Hur man mäter en sådan framgång vet jag inte, men om vi kan öppna tio hamburgerrestauranger så skulle jag känna att jag verkligen har byggt något. Jag är också nyfiken på att komma in i styrelsevärlden. Där tror jag att jag kan vara en frisk fläkt, det är alltid samma gäng som åker runt mellan olika företag. Jag försökte bjuda in mig själv tidigt i Spotifys styrelse, för att jag tyckte de behövde en artistrepresentant i sin styrelse vilket de fortfarande inte har. Jag tror mycket på det där, att skaka om. Ett tag ville jag jobba aktivt som kreatör i pr-branschen, jag har en liten fåfäng dröm om att komma på ett riktigt bra case. Men samtidigt, varför? Bästa caset är ändå jag själv." 

Vad är skillnaden mellan privatpersonen Petter och varumärket Petter? 
"Jag har jäkligt stor integritet, även om jag lägger ut privata bilder i sociala medier finns ändå en spärr. Men nej, det finns ingen skillnad. Jag är det jag är. Mitt artistnamn är mitt riktiga namn." 

Vad är nackdelen med att vara driven av passion? 
"Det svåra med att vara själv i projekten är att trampar jag inte på cykeln kommer jag inte framåt. Målet är att hitta en energi så att jag inte behöver trampa, jag vill få företaget att rulla av sig självt." 

Ändå vill du skala upp affärsverksamheter som kräver din egna fysiska närvaro, som vinresor och föreläsningar? 
"Jo, men när något är riktigt kul vill jag vara med."

Han står längst fram vid dörren till konferenssalen. Klockan är 17.00 och när han blir inkallad applåderar 150 företagare medan han sätter på sig ett headset. Han ska tala om entreprenörskap och att bygga varumärken. Han ska göra det genom att sätta det han kallar för "det bästa caset" som en röd tråd genom hela föreläsningen. 

Petter inleder sin timme med att bevisa detta: 

"Den som inte har koll på vem jag är har bott under en sten de senaste sjutton åren." 


TIDSLINJE

1998 "Första singeln 'Vinden har vänt'. Står i postrummet på BMG och läser adresslistor till dj:er för att sedan ringa runt och pusha min singel till dem." 

2001 "Kommersiellt samarbete med Sprite. Jag hade sett mina hiphopidoler göra det i USA, men här togs det inte emot väl. Fick ännu mer skit för samarbetet med mäklarfirman Notar några år senare." 

2003 "Befinner mig i en svacka och måste boka alla spelningar själv. Kör turnébilen själv i flera år, sköter allting, har inte ens en ljudtekniker." 

2006 "Jag tror att många tröttnat på mig och jag tröttnade lite själv också. I det föddes en ny kampvilja. Karriären vände med låten 'Det går bra nu'. " 

2010 "Med i 'Så mycket bättre' i TV4 med bland andra Lill-Babs. Är skeptisk men bestämmer mig för att kvalitetssäkra mina bidrag och se till att det blir bra." 

2013 "Öppnar restaurangen Käk, lanserar mitt första vin på Systembolaget, släpper min första bok och uppträder med Radiosymfonikerna i Berwaldhallen. " 

2015 "Spelar in en ny skiva som ska släppas efter sommaren. Föreläser och uppträder, startar projektet Koster Swimrun och deltar själv i flera lopp. Berättar för världen att det viktigaste som finns är att ha kul på vägen


NYHETSBREV


Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Legendariske investeraren: ”Nu kommer den största kraschen i vår livstid”
  2. De hade noll erfarenhet av e-handel – nu gör svenska duon en galen vinst på 46 miljoner
  3. Så mycket kostar en etta i Stockholm om 5 år
  4. Började som nattjobbare på McDonalds 1983 - nu har hon byggt ett svenskt snabbmatsimperium som säljer för 200 miljoner
  5. 21 saker du gör på jobbet som förstör karriären
  1. Han lämnade i natt - och Trump är rasande
  2. Legendariske investeraren: ”Nu kommer den största kraschen i vår livstid”
  3. Obamas Trump-kritik blev just världens populäraste tweet någonsin
  4. Nordkorea är nu skyldiga Sverige 2,7 miljarder – och har fortfarande inte betalat för 1 000 Volvos
  5. Nu har de bara 12 arbetsdagar kvar att undvika en ekonomisk katastrof - och börskrasch

SENASTE VA

VA Karriär