Fotograf: Coca-Cola

Coca-Cola spenderar miljoner på forskare med tvivelaktiga hälsobudskap

Coca-Cola pumpar in miljoner i en forskarorganisation som menar att det inte alls är självklart att snabbmat och läsk är onyttigt. Något som nu kritiserar av både hälsoexperter och andra forskare.

Coca-Cola har det inte lätt just nu. Allt mer hälsomedvetna kunder har börjat välja bort läsken och det slår hårt mot bolagets försäljning. Precis som McDondald's har bolaget i många år kopplats samman med ohälsa och övervikt och nu försöker man desperat ändra kundernas uppfattning.

New York Times kan nu rapportera att läskjätten spenaderat miljontals dollar på att finansiera en ideell organisation med forskare i täten som driver tesen att hälsomedvetna amerikaner borde fokusera mer på sin träning och mindre på vad de äter (och dricker). 

LÄS ÄVEN: För mycket socker är skadligt - och otroligt lönsamt

Organisationen heter Global Energy Balance och i en av de videos man producerat säger frontfiguren Steven N. Blair: "I media ligger nästan all fokus på att säga: 'Åh, de äter för mycket, äter för mycket, äter för mycket' - man skyller allt på snabbmat och läsk och allt sånt. Och det finns faktiskt inte något övertygande bevis som stödjer att snabbmat och läsk är orsaken till övervikt."

Två av de universitet där ledarna bakom Global Energy Balance Network jobbar har nu bekräftat till Times att Coca-Cola donerade 1,5 miljoner dollar förra året till organisationen och att läskjätten dessutom donerat nära 4 miljoner dollar till andra projekt som leds av forskarna.

LÄS ÄVEN: Skippa sockret - och få igång världsekonomin

Hälsoexperter har uttalat sig ytterst kritiskt gällande Coca-Colas motiv bakom dessa donationer. "Global Energy Balance Network är inget annat än en PR-grupp för Coca-Cola", säger Marion Nestle, professor i näringslära och författare till boken Soda Politics, till Times. "Coca-Colas agenda här är väldigt uppenbar: Få forskarna att skapa förvirring och se till att uppmärksamheten riktas bort från vad du äter och dricker." 

Detta är inte första gången läskjätten hamnar i blådväder för att de försöker framställa sina produkter som hälsosamma. Tidigare hände till exempel detta: Coca-Cola köpte experter - som kallade läsken "hälsosam"

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST