Innovativa börssuccén som ligger bakom det svenska spelundret

Bakom kulisserna i det svenska spelundret finns Net Ent, succébolaget Net Ent som med hjälp av matematik möjliggjort de andras framgångar. Och Net Ents aktie går som tåget.

De svenska nätspelarna spelar roulette, black jack och färgsprakande slotspel som aldrig förr. Men de populära nätspelen utvecklas inte av spelbolagen själva, utan av spelleverantörer, perfekt positionerade i värdekedjan för att maximera tillväxt och förenkla internationell expansion. 

En av de mest framgångsrika leverantörerna är svenska Net Ent som sedan starten 1996 vuxit till att bli en världsledande leverantör av kasinospel online - och en framgångssaga på börsen. Aktien har gått upp drygt 3000 procent sedan noteringen 2007.

"Vi släpper minst ett spel i månaden, och oftast mer än så. Det här är en spelfabrik som fullkomligen spottar ur sig högkvalitativa produkter", säger Net Ents vd Per Eriksson, när vi ses på huvudkontoret i centrala Stockholm. 

Net Ent levererar kompletta plattformar med över 200 olika kasinospel, som går att spela hos i princip alla större spelbolag. Ett spel tar i snitt 6-12 månader att ta fram, och utvecklingen bygger till stor del på ren matematik och dataanalys. 

"Som spelare kan man lätt tro att magkänslan fått styra spelutvecklingen, men bakom alla skojiga gubbar och blinkande lampor finns väldigt mycket vetenskap och matematik", säger Per Eriksson och förklarar att det handlar om att hitta rätt balans mellan frekventa småvinster och de mer sällan förekommande storvinsterna. 

Net Ents affärsmodell innebär att de får en procentuell andel av de intäkter som de olika kasinospelen genererar åt speloperatören. 

Det är en attraktiv modell som möjliggör snabb expansion till nya marknader, till skillnad från spelbolagen som är beroende av lokal kännedom om konsumenten och massiva marknadsföringskampanjer. 

Samtidigt köper spelbolagen in spel från flera olika leverantörer vilket ställer höga krav på Net Ent att verkligen sticka ut i konkurrensen och erbjuda bäst spelupplevelse. 

"Gillar spelarna våra spel så tjänar både speloperatören och vi på det, så enkelt är det. Så vi lägger otroligt mycket tid och resurser på att skapa fantastiska spelupplevelser", säger Per Eriksson, och förklarar att nyckeln till framgång ligger i ständig produktutveckling och en vilja att tänka innovativt. 

"Net Ent har varit pionjärer i branschen från första början. Vi har hela tiden legat i framkant och strävat efter att hitta nya, innovativa lösningar. " I syfte att främja innovationsnivån inom företaget anordnar Net Ent varje år Innovation Week - en vecka helt dedikerad åt seminarier och paneldiskussioner kring innovation. I slutet av veckan ges samtliga medarbetare även chansen att komma med förslag på innovativa förbättringar genom en intern version av det populära tv-programmet "Draknästet". 

Förra året presenterade det vinnande bidraget en unik metod för att effektivt utvärdera spelen innan lansering. Sedan metoden implementerades har både kvalitet och lönsamhet ökat. 

"Tidigare bad vi till gudarna före lansering och hoppades att spelarna skulle tycka spelet var lika bra som våra erfarna spelutvecklare tyckte. Med den här unika metoden kan vi nu i princip veta exakt hur bra spelet kommer gå", säger Per Eriksson.

VA:s GRANSKNING AV DEN SVENSKA SPELMARKNADEN:
Granskning: Spelmonopolet förlorar miljarder
"Spelmonopolet är dött! Länge leve spelmonopolet!"
Digital jackpot gör staten till förlorare
Gambling i mobilen blev deras fullträff - värderas till 700 miljoner
Innovativa börssuccén som ligger bakom det svenska spelundret

 

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.