Fotograf: Lars Pehrson / TT

"Dejtingappen tömmer klubbarna på raggningssugna 90-talister"

Digitaliseringen för inte bara med sig bra saker. Dejtingappar som Tinder förändrar ungas konsumentbeteende och konkurrerar ut nattklubbarna. Dessutom gör appen det svårare än någonsin att hitta den rätta, skriver VA:s krönikör.

En vän till mig, nattklubbsarrangör och dj, berättade nyligen att hon har märkt av en markant minskning av 90-talister ute på klubbar och dansgolv, jämfört med för något år sedan. Till en början funderade hon på om det berodde på att just hon tappat stinget, att kidsen helt enkelt hängde någon annanstans. Men det visade sig att flera kolleger märkt av samma sak. Anledningen? Tinder. 

Dejtingappen Tinder har revolutionerat sättet som vi träffar partner på, oavsett om det handlar om ett snabbt engångsligg eller jakten på evig kärlek. För er som inte är bekanta med appen kan den beskrivas som ett slags smartmobilversion av det ytliga krogragget. Så här funkar den: du bläddrar dig fram genom en aldrig sinande uppsjö av människor, bestående av porträttbild, namn och ålder. Du bläddrar bort eller gillar en person - om hen är intresserad uppstår en match och ni kan börja chatta. 

LÄS MER: 28-åringen som dagligen matchar ihop 11 miljoner par

Tillbaka till min vän, nattklubbsarrangören. Den minskade mängden klubbbesökare beror alltså på att målgruppen har förändrat sitt sätt att ragga på. I stället för att ägna sena nätter och mycket pengar åt att eventuellt ramla in i ett romantiskt eller sexuellt äventyr, tar man nu det säkra före det osäkra. Det intressanta: hur en självklar målgrupp plötsligt ändrat ett sedan länge inarbetet konsumentbeteende, eftersom det nu finns ett effektivare alternativ. 

Dejtingappar som Tinder, och gaymotsvarigheten Grindr, är internationella dundersuccéer som växer så det knakar: i dag har Tinder femtio miljoner användare världen över men räknar med dubblerat användarantal i slutet av 2015. Även nätdejtingsajterna har exploderat i fråga om utbud och användarantal de senaste åren. Enligt en undersökning från Sifo är nätdejting det näst vanligaste sättet vi träffar våra partner på i Sverige i dag - var fjärde relation inleds på nätet. 

I takt med att nätdejting har ökat så markant har marknaden förstås fått en rad nischade tillskott. I dag finns dejtingsajter för dig som vill träffa sportintresserade, kristna, hipstrar, kattälskare eller bönder. Men också mer spektakulära dejtingsajter: de för snygga personer som vill träffa miljonärer. Eller för dem som specifikt gillar håriga ryggar. Eller dem som kräver 100 procent glutenfria relationer. Eller för dem som bara vill dejta kvinnor som sitter i fängelse. 

Med ett så pass humoristiskt utbud kan jag nästan sörja att nätdejting är en upplevelse som gick mig helt förbi. Innan jag träffade min sambo var nätdejting fortfarande en aktivitet som för många bemöttes av en kluven, förvirrad och ofta negativ inställning. Som tur är matas jag med otaliga historier från vänner, vars äventyr blivit mina ställföreträdande erfarenheter. Historier som är lika delar romantiska, sexiga eller vackra som bisarra, pinsamma - och ibland obehagliga. 

Tinder har som sagt blivit omtalat för att ha revolutionerat sättet vi träffas på. Fascinerande, absolut - men jag är kluven. För samtidigt har appen skickat oss rakt tillbaka in i kroglivets köttmarknad och dess obarmhärtiga regler. Medan nätdejtingsajter har blivit en plats där folk som är lite blyga eller rent generellt brister i raggningstalanger, kan blomstra (det läggs mer vikt vid ett samtals substans, det är enklare att hitta likasinnade och inte riktigt lika obarmhärtigt som krogmiljön där utseende är det enda som spelar roll) är Tinder dess absoluta motsats. Och den totala tillgängligheten och mängden valmöjligheter gör att det blir svårare att välja -för varje person du väljer så väljer du bort hundratals andra. Ett ännu bättre kap kan finnas bakom nästa svep med tummen. Kanske bygger framgången för appen just på att du inte ska vilja hitta någon - så länge du stannar kvar i hoppet om ett mer spännande möte stannar du kvar hos den. 

Karin Winther är journalist, programledare och kreativ chef på Anagram Pocket. 

LÄS ÄVEN: Det behövs ett Tinder för arbetsmarknaden

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant