Fotograf: Eva Lindblad

Spelnörden nobbades av konsultbyråerna - nu omsätter hans bolag 200 miljoner

Som 15-åring började han importera Nintendospel för att löda om till svenska versioner. Idag har han över 175 anställda som får spela dataspel på jobbet och kallar sig mer än gärna för spelnörd.

Det syns när någon är i sitt rätta element, när passionen och drivet finns där. Så är det med Fredrik Wester, han älskar dataspel. Det lyser om honom och han blir ivrig när han berättar om Paradox Interactives senaste spel eller om olika spelmässor. Glöden smittar av sig, även den mest ointresserade blir alldeles trollbunden. Han är glad, utåtriktad, pratar mycket och snabbt, och idéerna avlöser varandra. Han kallar sig själv spelnörd, och känner igen sig i en av karaktärerna i boken och tv-serien Game of Thrones.

– Jag är en Lannister mer än en Stark. Jag gillar att bryta mot regler, eller kanske snarare mot konventionerna.

Men så har det inte alltid varit. När Fredrik växte upp i akademikerstaden Umeå på 1970-talet var det mycket jantelag och allt ansågs vara omöjligt. När Fredrik sa att han ville bli företagsledare tyckte alla att det var konstigt, det blev man inte i Umeå. Om inte Fredrik kommit från en entreprenörsfamilj hade han kanske inte haft modet att följa sitt hjärta.

FREDRIK WESTER

Den här texten utgör ett utdrag ur Entreprenörsboken vol II

Tillsammans innehåller volym I och II 76 unika entreprenörsporträtt som låter dig ta del av entreprenörernas första spirande idéer, deras utmaningar och viktiga beslut längs vägen samt hur de fortsätter bygga sina framgångsrika företag.

Namn: Fredrik Wester
Ålder: 40 år
Företag: Paradox Interactive
Grundat: 2004
Ägarandel: 40 % (övriga ägare är Spiltan, Lednil AB och medarbetare)
Antal anställda: 175 fast anställda, 10 företag på kontrakt för att göra spel (ytterligare ca 150 personer)
Omsättning: Ca 200 miljoner kronor

– Min farfar hade en ICA-butik och andra släktingar var också entreprenörer, även min pappa sneglade åt det hållet. Högtiderna med pappas sida av släkten ägnades åt att prata om fotboll och entreprenörskap.

När Fredrik var 15 år började han och hans bror att importera Nintendospel, och de blev först i Sverige med att löda om spelen till svensk version. Till slut uppmärksammade det företag som hade generalagenturen i Sverige deras tilltag, och Fredrik och hans bror blev ombedda att sluta med verksamheten. Intresset för dataspel tog dock inte slut för det.

Efter gymnasiet flyttade Fredrik till Göteborg för att gå Handelshögskolan och läsa internationell ekonomi med japanska som tillval. Göteborgstiden blev en vändpunkt för Fredrik.

– Det var många i samma krets som hade ett driv och vi hängde mycket tillsammans. Under den här tiden startades Venture Cup, där man tävlar med sin affärsidé för att starta ett eget företag, och det började pratas om entreprenörskap. Allt detta öppnade mina ögon och jag insåg att man kan göra allt man vill, även jag som inte vid den här tiden var van vid att bryta mot konventionerna.

Fredrik var fascinerad av Japan, både av kulturen och av språket, och tränade kampsport. Tack vare sina japanska språkkunskaper fick han 1997 chansen att läsa ett år vid universitetet i Sapporo. Det var en annorlunda upplevelse.

– Jag gillar den japanska disciplinen, noggrannheten och hängivenheten, men samtidigt är det en storföretagarkultur där entreprenörskap knappt finns.

När Fredrik kom tillbaka efter ett år sökte han utan framgång jobb hos alla managementkonsultbolag som fanns, och i samband med avregleringen av bemanningsbranschen 1998 fick han jobb på ett bemanningsföretag som sedermera såldes till Poolia. Fredrik följde med, men tyckte inte att han fick gehör för sina idéer och slutade.

− Då flyttade jag till Stockholm och jobbade som key account manager ett tag. Jag hade kontakt med mina gamla pluggkompisar och vi beslöt oss för att dra igång ett konsultbolag som specialiserade sig på CRM (Customer Relationship Management). En av våra stora kunder var Svenska Spel och vi hjälpte dem att bygga upp sin kundtjänst för e-post. Efter ett tag upptäckte jag att konsultarbete inte riktigt var min grej.

Trots att Fredrik inte trivdes med att vara konsult, hade entreprenörsgnistan återigen tänts hos honom. Han började jobba på Paradox Entertainment som chef för dataspelsavdelningen, något som passade ”gamern” Fredrik som hand i handske, och det dröjde inte länge förrän han var entreprenör igen.

– Det var ju ett fantastiskt jobb för mig som spelat dataspel sedan jag var sex år. Paradox Entertainment valde dock att lägga ner avdelningen, så då fick jag istället vara med och ta över speldelen, Paradox Interactive, som idag är världsledande på historiska strategispel, och kort därefter startade vi GamersGate som då var en av de ledande digitala plattformarna för distribution av spel till pc- och mac-datorer.


Den här texten utgör ett utdrag ur Entreprenörsboken vol II som ges ut av Founders Alliance.

2008 köpte Fredrik ut den andra storägaren ur Paradox tillsammans med Spiltan Investment och tog över ansvaret för Paradox Interactive. Fredrik är positiv till externt kapital, men menar att det kräver en viss analys först.

– Man måste fundera över vilka man vill ha in i bolaget, om det är en annan entreprenör eller ett investmentbolag, och ta reda på vad de har för agenda. Det är viktigt att man presenterar sitt bolag så bra som möjligt för att få investerarna att förstå vilka avsikter man som grundare har med verksamheten. Givetvis är det också viktigt att vara tydlig med hur man vill att kapitalet ska användas.

Bortsett från Spiltans investering har Paradox Interactive vuxit organiskt och gått från 8 till 175 anställda, och ökat omsättningen från 37 miljoner 2008 till dagens cirka 200 miljoner. Dessutom arbetar man med ett tiotal företag med totalt 150 utvecklare på konsultbasis.

– Vi skrev upp prognoserna tre gånger under 2013 och lönsamheten ligger på en bit över 30 miljoner. Jag har sett hur viktigt det är med bra bankrelationer för att få utrymme att utveckla bolaget. Ärlighet och transparens är avgörande, och idag jobbar vi med att underhålla relationerna med flera banker samtidigt.

Med flera ägare i bolaget ser Fredrik att hans egen roll som grundare och vd är betydelsefull.

– Vd och ägare är samma sak för mig, jag är en del av hjärtat här. Om någon skulle vilja göra en hjärttransplantation är det okej, men då kan det bli svårt för mig att vara kvar. Däremot har jag utökat managementteamet med personer som väger upp mina svaga sidor, exempelvis när vi anställde vår CFO för lite drygt tre år sedan. Jag gillar nya projekt men är dålig på att följa upp, och behöver någon som kompletterar dessa sidor hos mig.

Fredrik tycker att öppenhet är viktigt, även internt, och att det är ledaren som styr företagskulturen. Under åren har han också insett att han kontinuerligt måste jobba med sig själv för att vara en bra ledare.

– Jag borde ha varit en bättre chef tidigare, och jag behöver ha folk omkring mig som vågar säga emot. Jag tog tag i det för drygt tre år sedan och nu går jag hos en coach. Det ger både mig som person och företaget väldigt mycket.

LÄS ÄVEN: Trots sina 80 år jobbar paret bakom svenska världssuccén ännu heltid

Fredrik är övertygad om att man kan stärka medarbetarna och deras insatser genom att man vågar prata med dem och ger dem konstruktiv feedback.

– Jag ger mina medarbetare mycket frihet, och för att det ska fungera behöver de vara starka individer som tar ansvar och tror på det de gör. Hittar du medarbetare som brinner för samma sak som du blir de fantastiska ambassadörer för företaget. Just drivkraft och attityd har så enormt stor betydelse, mycket större än till exempel intelligens och talang. Vi har också skapat en kultur där alla delar med sig och hjälper varandra, jag kallar det för en egofri miljö.

Paradox Interactive är en annorlunda arbetsplats där jobbet är en livsstil, vilket innebär att alla anställda är hängivna ”gamers” och spelar både på och utanför jobbet. Det skapar en gemenskap och förståelse för kunderna.

– Jag brukar säga att ”vi gör nördiga grejor som nördar gillar”. Spelen blir ett sätt att visa sin identitet. Det är en speciell kultur med ett gemensamt språk, referenser och högtider för dem som spelar. Vi pratar egentligen inte om kunder utan om fans. De är mer krävande men ger tillbaka, och de hjälper oss att skapa och utveckla spelen. Vi har 700 000 registrerade medlemmar på vårt forum som gör egna inlägg och ytterligare nästan 2 miljoner personer som har registrerat sina spel med ett Paradoxkonto.

Den största kundgruppen är 30−45 år, med undantag för vissa spel, och det är övervägande män som spelar. Eftersom Fredrik själv spelar har han ganska bra koll på vad fansen vill ha.

– Sverige är ett av de bästa spelländerna i världen. Vi har kunskap om USA och vi är bra på engelska, och 2005−2006 mognade den svenska spelbranschen, vilket var bra tajming för att själv gå ut i digital distribution. Det var en teknik som förändrade marknadsförutsättningarna för oss.

− Det som gör just Paradox Interactives spel unika är det historiska djupet som baserar sig på verkligheten, det är vi ensamma om i världen. Alla i teamet är historiskt intresserade och vi har researchers som sitter och tar fram fakta. Det tar 14−18 månader att utveckla varje spel, men vi gör många parallellt i grupper om 4−15 utvecklare. Själv kan jag inget om utveckling, jag är en slutanvändare och affärsman.

Fredrik berättar att kommunikationen med fansen styrs av värderingar istället för regler.

– Vi har skapat ett eget system för kommunikation, eftersom vi upplever att många andra företag är rädda för sina fans. Vi är också noga med språkbruket, vi skriver bara sådant som du stolt kan visa din mamma. Det skrivna ordet är viktigt för oss, och vi gör också eböcker kopplade till spelens historier.

Utvecklingen inom spelbranschen går snabbt och det var egentligen ingen som kunde förutse vad de smarta telefonernas intåg skulle få för betydelse.

– Nu står vi inför nya utmaningar. Just nu utvecklar vi mobilspelen och jag håller på att lära mig det. Vi har också nyligen startat en studio i min hemstad Umeå, det är kul. Men de kommande utmaningarna handlar om Asien och Mellanöstern. Inom fem−sex år ska vi omsätta en miljard, och som jag ser det kan bolaget bli hur stort som helst. Men för mig är det viktigt att jag hela tiden funderar över vad framgång innebär för just mig – är jag nöjd med det jag gör, hur kan jag utvecklas? Man kan gärna inspireras och glädjas med andra, men inte bara ta efter.

Under åren har Paradox Interactive gått igenom olika utvecklingsfaser men Fredrik säger att det egentligen bara finns två.

- Varje gång man gör en förändring i bolaget påverkas naturligtvis strukturen, men i grunden tycker jag att de enda riktiga faserna är utveckling och avveckling.

Det som är viktigast i första fasen, utvecklingsfasen, är enligt Fredrik passion och försäljning. En bra försäljning är det som skiljer dem som lyckas från dem som inte lyckas.

– Jag gillar att sälja och brinner för det, och det märks när du säljer med passion. När det gäller internationell försäljning är det nödvändigt att vara på plats i början, vi hade faktiskt ett kontor i New York fram till hösten 2013, men nu säljer vi allt digitalt, så det behövs inte längre. Pr-biten har vi lämnat över till etablerade byråer i landet. Vi har också två heltidsanställda advokater som hjälper oss, det går inte att känna till alla lagar och regler överallt.

LÄS ÄVEN: "Rasande passion krävs för att bli bäst"

Fredrik är en tävlingsmänniska som jobbar mycket, men trots det tycker han att han har tid för annat också. Kanske beror det på att han planerar och har en ganska avslappnad inställning till livet.

– Jag ältar sällan saker utan ser framåt, även om jag ibland tänker över saker som hänt längre bakåt i tiden eftersom det ger insikt. Jag är noga med att inte bara tänka på jobbet, och med två små barn är detlätt. Jag är också coach för åttaåringarna i Hammarby IF tre gånger i veckan, och då måste jag vara totalfokuserad och närvarande. Jag vill att mina barn ska tycka att jag har ett bra liv och inte bara jobbar. Jag pratar inte om jobbet så mycket hemma, och när min åttaårige son var här och hälsade på visste han inte att det var mitt företag. Men vem vet, barnen kanske vill jobba vidare med min investering en dag.

Fredrik pratar också om ”den gyllene triangeln” och förståelse hemma som faktorer som behövs för att man ska orka med.

– Jag har hem, skola och jobb inom en radie på 300 meter. Det är min gyllene triangel, den gör att ingen tid går till spillo. Eftersom jag reser till USA åtta−nio gånger per år prioriterar jag familjen när jag är hemma. Jag spelar varje kväll, men jag jobbar inte förrän barnen har lagt sig, och inte alls på fredagskvällar. Det bästa som har hänt oss är att min fru startade eget för fyra år sedan, det ger större förståelse och vi kan bolla frågor med varandra även om hon är i en annan bransch, hon gör silversmycken.

Fredrik känner ett stort ansvar som entreprenör, både för företaget och för samhället.

– De som driver företag och har lyckats har ett större ansvar än de som är anställda, framförallt ett socialt ansvar. Jag tycker att det är okej att betala skatt, på så sätt bidrar jag till samhället. Jag kan också tänka mig att vara mentor och dela med mig av mina erfarenheter till unga entreprenörer, så att de slipper göra samma misstag som jag har gjort och kan fokusera på att bygga bolag.

MISSA INTE: Supertalangen som hackar sig till tillväxten


Vill du läsa fler spännande nyheter från VA?
 
Gör som 55 000 andra och anmäl dig till vårt nyhetsbrev här: 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant