Då: Brände 1,4 miljarder i riskkapital
Nu: Är pomolog och säljer äppeldrycker

För 15 år sedan brände hennes Boo.com 1,4 miljarder i riskkapital. Nu har Kajsa Leander utbildat sig till pomolog och startat ett ekologiskt musteri - helt utan investerare.

För 15 år sedan skrev Kajsa Leander och hennes två kompanjoner Patrik Hedelin och Ernst Malmsten in sig i historieböckerna när deras Boo.com gick i konkurs. Trion ville skapa skapa ett globalt e-handelsföretag för märkeskläder och lyckades locka till sig hisnande 1,4 miljarder i riskkapital. Men i stället för att först pröva i liten skala och sedan växa i takt med att man skaffade erfarenheter, etablerade man sig över hela världen direkt och anställde hundratals personer långt innan försäljningen ens var igång.

Den 3 november 1999 startade till sist klädförsäljningen efter många förseningar, men varken tekniken eller konsumenterna var redo för shopping av kläder online. Efter ett halvår gick Boo.com i konkurs den 18 maj 2000.
 
Den enorma konkursen fick agera symbol för den spruckna it-bubblan, och de tre grundarna hånades friskt i media. För Kajsa Leander var de efterföljande åren mycket jobbiga.

"I USA ser man liknande konkurser som en givande erfarenhet, medan vi här ser det som motgångar vilket är väldigt tråkigt. De första åren efter konkursen var förfärliga, det var så mycket lögner som florerade i pressen. Det är skönt att i dag få bekräftelse på att Boo.com:s koncept var helt rätt, det var ju många då som inte trodde att man kunde sälja mode på internet", säger hon i en intervju med Dagens Industri.

Efter många år utomlands har nu Kajsa Leander flyttat hem till sin äppelgård i Småland där hon påbörjat en ny och tämligen oväntad karriär som ägare till det ekologiska musteriet Berga Bruk. Idén kom för 17 år sedan, då Kajsa och hennes man köpte den småländska gården, som redan då svämmade över av äppelträd. Kajsa började intressera sig för äppelodling och utbildade sig så småningom till pomolog.

I höstas gjorde hon slag i saken och omformade sitt tidigare produktionsbolag till musteriet Berga Bruk. Musteriet har hittills producerat sex ekologiska drycker som finns att köpa på restauranger och fik i hela landet. Men till skillnad från it-yrans galna fokus på riskkapitalfinansierad expansion, har Kajsa Leander den här gången valt att låta företaget utvecklas i ett betydligt lugnare tempo.

"Jag börjar långsamt och tar företaget i mindre etapper. För att göra en bra produkt måste den få växa organiskt. Det är klart att jag kan expandera så småningom, men just nu vill jag försöka sköta allt själv så länge det går. När jag känner ett behov av investerare kanske det blir aktuellt", säger hon till tidningen.

Kajsa Leander vill att företaget ska bli självförsörjande, och kunna göra såväl odling som mustning hemma på gården. Hela familjen är engagerad i musteriet, och Kajsa säger sig äntligen ha hittat hem.

"Jag har alltid varit intresserad av mat och dryck, så det är fantastiskt att få jobba med något man brinner för. Dessutom får jag möjligheten att göra något på landet där jag älskar att vara. Efter mer än 20 år i storstäder uppskattar jag verkligen landet och den svenska naturen. Vi bor i en avfolkningsbygd, och förhoppningsvis kan det här göra något positivt för bygden".

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär