Fotograf: Jiddr/Press

Vuxna i samtal med unga - en vinnande idé

På Jiddr får barn prata anonymt med vuxna om både svåra och lätta ämnen. Nyligen vann den interaktiva podcasten ett entreprenörskapspris - och nu vill man växla upp samtalen.

Jiddr är en sorts interaktiv podcast för barn och unga. På appen kan de  unga logga in för ett modererat samtal med vuxna. Nyligen vann Jiddr den svenska utgåvan av glassjätten Ben & Jerry's internationella entreprenörstävling. Tävlingen syftar till att hitta nästa generations bästa sociala entreprenörer. I Sverige vann förutom Jiddr även FoPo, som utvecklar en metod för att minska matsvinnet.

I tävlingen ingår en crowdfundingkampanj som ska hjälpa de unga företagen att växla upp sin verksamhet. VA.se träffade en av Jiddrs grundare, Josefine Wahlberg, för att höra mer.

Jiddr grundades 2012 och anledningen till att de satsade på en app är för att det är på nätet som de unga hänger. I kalkylen ingår att det finns drygt en miljon unga mellan 13 och 19 år i Sverige och att drygt 95 procent av dem har en smartphone.

Jiddr för samman flera trådar från Josefine Wahlbergs liv. Tidigare jobbade hon på ett amerikanskt företag som utvecklade en annan samtalsapp. Samtidigt, på fritiden, spelade hon under flera års tid ett onlinespel där hon lärde känna de unga spelarna. Själv växte hon upp i ett hem med alkoholiserade föräldrar. 

"Jag trodde att jag var den enda i världen med alkoholiserade föräldrar, men det är vanligt. Hade jag vetat det hade jag inte känt mig så ensam", berättar hon för VA.se.

Bristen på samtalsstöd för unga var alltså utgångspunkten för Jiddr.

Josefine började med att skicka ut en presentation av sin idé om ett digitalt samtalsstöd till 100 organisationer som arbetar med unga. Hon fick svar från 86 organisationer som ville vara med.

"Då kände jag att det här måste jag ju göra."

I appen hålls samtal på olika vitt skilda teman. Exempelvis handlar samtalet den 24 juni om "odling". 30 juni är temat "kyssar" och den 30 juli kommer samtalet kretsa kring "omtanke". Förutom de unga finns vuxna moderatorer som säkerställer att samtalet håller god ton. Upp till 50 000 kan logga in och lyssna, ungefär som på en podcast.

"Sedan kan man plinga på de vuxna så delar vi ut ordet", berättar Josefine Wahlberg.

Vad vill de unga prata om?
"Förvånansvärt många vill prata om tro. Det kan handla om att de tror på gud men inte vågar berätta för kompisarna. Sex och alkohol är vanligt såklart. Men den vanligaste frågan är vad man ska göra när man blir stor. Hur blir man journalist? Vad gör man som säljare? Många 12-åringar har jätteångest och oroar sig för att de inte ska få jobb i framtiden", säger Josefine Wahlberg.

"Vi är inte bara problemfokuserade, ibland vill man prata fotboll, eller spelutveckling, alltså positiva saker. Men när man ändå har loggat in kan man också prata om svåra saker. Vi når ut till många unga killar och det tycker jag är viktigt, för till exempelvis BRIS är det en stor majoritet tjejer som hör av sig", säger Josefine Wahlberg.

Med pengarna från crowdfundingen vill de skala upp verksamheten. Särskilt inför skolstarten i augusti, då Josefine Wahlberg tror att många kommer ha ett särskilt stort behov av någon att prata med. Målet är att öka antalet samtal från ungefär ett i veckan, till tio i veckan. Ben & Jerry's sponsrar med 20 procent av crowdfundingmålet.

Var är ni om fem år?
"Då har vi spridit oss över hela landet och även till andra länder", säger Josefine Wahlberg.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  3. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  4. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.