Fotograf: Nathan Denette/TT

Han ska lära toppchefer ödmjukhet - genom att sätta dem i hajburar

Managementförfattaren Stefan Engeseth vill skicka ned landets toppchefer till hajburar i Sydafrika - för att lära dem ödmjukhet.

Föreläsaren och författaren till "Sharkonomics", Stefan Engeseth, har nu tagit ytterligare ett steg med sina hajteorier för företagsvärlden. Nu startar han ett konsultbolag för att lära företagsledare hur man kan bli bättre på att försvara sin verksamhet. Planen är också skicka ned landets toppchefer till hajburar i Sydafrika för att lära dem ödmjukhet.

"Fallskärmen känns ganska långt bort när du sitter i en hajbur", säger Stefan Engeseth.
Han har skrivit "Sharkonomics" som kom ut 2012. Stefan Engeseth ligger även bakom böckerna Detective Marketing.

Stefan Engeseth ser sig själv som en trendspanare och försöker upptäcka trender innan de ens har uppstått - han delar in trender i tre olika steg.

Först det som ligger dolt under ytan och känns otänkbart, sedan flyter det upp till vattenytan och känns plötsligt möjligt och det är också då som folk slutar skratta, enligt Stefan Engeseth.

Det tredje steget är att det når ovanför vattenytan. Då hinner företag sällan ställa om och blir lätt uppslukade av en annan aktör.

"Många trendspanare och analytiker är duktiga på att se vad som ligger vid vattenytan, men inte lika bra på att upptäcka det som ligger dolt", säger Stefan Engeseth.

Han berättar att han som ung var närmast besatt av kunskap och spenderade många timmar i bibliotek. Det dröjde inte länge förrän han upptäckte att mycket av det som sägs i en bok lätt går att finna i andra böcker och han blev mer intresserad av naturen, vilket han ser som världens största bibliotek. Här uppstod ett särskilt intresse för just hajarnas utveckling och beteende.

"Jag gick tillbaka så länge som hajarna har funnits, 420 miljoner år. Vi människor tycker att vi är smarta, men det är faktiskt hajarna som käkar upp oss då och då", säger Stefan Engeseth.

Han tillbringade tre år med att djupstudera hajarnas utveckling, tog dykarcertifikat för att på nära håll kunna studera rovdjuret och hakade på hajexperter över hela världen för att lära sig ännu mer.

Det hela utmynnade i tio metoder för att attackera marknadsledare – här finns bland annat en teori som kallas G-strategy, där du cirklar runt bytet för att hitta dess svaga punkter och slår till när offret (företaget) minst anar det.

"Sharkonomics" handlar dock mest om hur man ska attackera andra företag på ett effektivt sätt, men nu tar alltså Stefan Engeseth nästa steg i sina hajteorier.
Han vill använda hajarnas metoder för att företagen också ska lära sig att bli bättre på att försvara det man har.

"Alla rovdjur har försvarsstrategier och när det gäller hajar undviker man att agera offer genom att aldrig stå still. Så fort man står stilla riskerar man att bli hajmat", säger Stefan Engeseth.

Här är också planen att använda oortodoxa metoder och placera toppchefer i hajburar i Sydafrika för att lära dem mer ödmjukhet.

"Företag är inte förändringsbenägna förrän de är hotade", säger Stefan Engeseth.

Han exemplifierar med den historiskt trögrörliga bilbranschen. Mycket har egentligen inte hänt sedan T-Forden, utan det var först när Apple och Google kom med sina planer på självstyrda bilar som biltillverkarna fick eld i baken.

En del av problematiken ligger i att toppcheferna har lätt att byta jobb och ofta gör det också när det börjar bli fara å färde.

"Ingen vill vara kvar på Titanic när man möter isberget", säger Stefan Engeseth.

Han berättar hur han under en föreläsning skällde ut samtliga storbanker i en tre kvart för att man inte lyssnar på sina kunder.

"Jag brukar säga att top-management är som en guldfisk i ett akvarium. Man har kort minne är inte förankrade med verkligheten", säger Stefan Engeseth.

Han tycker också att näringslivet består av en kultur där man belönar fyrkantiga Excel-människor, men hanterar kreativa personer som om det vore något besvärligt – han har själv jobbat i olika kommunikationsföretag för över ett decennium sedan där han riskerade att få sparken gång efter gång så fort han ifrågasatte vad företagen höll på med.

"Jag har aldrig varit beroende av konsensus och man orkar inte ha en sådan som mig anställd 9-17. Det lustiga är att jag har haft konsultuppdrag för de företag som hotade med att sparka mig", säger Stefan Engeseth.

Han tycker också att svenska företag är alldeles för långsamma med att komma ut till marknaden och då är risken stor att man blir uppäten av en större haj.

"Sverige är ett litet land och kanske ett av de fem bästa på innovation, men vi är samtidigt ett av de fem sämsta på att marknadsföra våra bolag."

Stefan Engeseth är mest fascinerad över urtypen för alla hajar – Virgin-grundaren sir Richard Branson. "Han ser nästan själv ut som en haj", säger han.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  2. Genombrottsavtal för svenska forskningsbolaget – skickar upp aktien över 20 procent
  3. Tipset: Köp H&M-aktien nu när ingen annan vill ha den
  4. Japansk fast fashion till Sverige: Då öppnar Uniqlos nya flaggskeppsbutik
  5. Musks uppriktiga mejl till anställda: Vi behöver radikala förbättringar för att få ut Model 3
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen
  4. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland
  5. Sveriges bästa analytiker: Här är aktien du ska ta rygg på

För dig som prenumerant