Fotograf: TT / Richard Drew

New York till Kina på två timmar med Musks nya snabbtåg

Musks nya tåg ska gå i 1 200 kilometer i timmen, alltså vara betydligt snabbare än ett flygplan. Projektet går nu från att vara idé till att bli prototyp.

It's a bird...It's a plane…It's Superman. Det kallas den klassiska Superman-musikalen från 1966. Men nu kanske det snart är hög tid att byta ut Stålmannen mot Tesla-grundaren Elon Musk. Superentreprenören är nämligen i full färd med att göra verklighet av sina planer på Hyperloop train som ska färdas i 1 200 kilometer i timmen. Det vill säga snabbare än ett flygplan. Musk har precis tecknat ett 100-miljonerdollsavtal med markägare i Kalifornien om att bygga en testbana.

Målet är att ta sig mellan Los Angeles och San Francisco på en halvtimme.
Pilotprojektet omfattar en bana på 8 kilometer, vilket naturligtvis inte är tillräckligt för att nå farter 1 200 kilometer per timme, men ändå ett första viktigt steg mot målet, enligt ScienceAlert. Bygget av testbanan inleds i början av nästa år.

Rent praktiskt ska man skapa ett vakuum i en gigantisk tub och passagerarna ska sitta i mindre tuber som styrs av magneter och skyddas av vadderade väggar. Precis som i det gamla rörpostsystemet där posten sögs runt genom pneumatik (lufttrycksteknik) ska passagerna färdas i otroliga hastigheter. Hyperloop ska även utrustas med solpaneler längs med den stora tuben, vilket ska göra systemet oerhört kostnadseffektivt.

LÄS ÄVEN: Elon Musk vill inte se några flygande bilar - hyllar traditionell lösning istället

Planen är visserligen att nå hastigheter på 1 200 kilometer per timme, men ingenjörerna hoppas snarare på att kunna nå upp till 6 500 kilometer per timme, vilket i så fall skulle kunna innebära att man kan ta sig mellan New York och Kina på två timmar. Det skriver tidningen Wired.

ScienceAlert tycker visserligen att systemet verkar genomtänkt, men menar, kanske inte helt oväntat, att det finns frågetecken om det verkligen fungerar i praktiken och hur säkert det egentligen är att människor färdas i sådana enorma hastigheter.

Fysikern och en av uppfinnarna bakom magnetiska höghastighetståg, James Powell, menar att väggarna måste byggas med en sådan precision att det räcker med en miss på ett par centimeter för att tåget ska riskera att krascha. 

Förhoppningen är nu att testspåret ska reda ut den typen frågetecken. Här kommer man dock bara att nå farter på drygt 320 kilometer per timme, vilket är betydligt långsammare än några av världens magnetiska höghastighetståg men ändå tillräckligt för att komma fram till om systemet fungerar eller ej.

Musk har också meddelat att han ska bygga ett testspår för Hyperloop i delstaten Texas som företag och studenter ska kunna ”experimentera med”. Musk har visserligen stått för ritningarna, men har fullt upp med annat så en grupp ingenjörer har fått börja crowdfunda hans forskning via något som kallas Hyperloop Transportation Technologies. 

Går allt som det ska med pilotprojektet så blir den stora utmaningen att skala upp projektet – det skulle krävas 8 miljarder dollar för att bygga ett spår mellan Los Angeles och San Francisco. 

MER INNOVATION: Vindkraftverket utan blad


Vill du läsa fler spännande nyheter från VA?
 
Gör som 55 000 andra och anmäl dig till vårt nyhetsbrev här: 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant