Fotograf: Elisabeth Olsson Wallin

"Vi behöver fler myter om legendariska säljare"

Svenska IT-bolag är ofta världsledande. Men det behövs fler stjärnsäljare som kan göra stora affärer själva och sprida det svenska undret, menar investmentbankiren Per Roman.

Innovatörerna bakom de nya svenska IT-bolagen är skickliga säljare. Säljchefer som kan göra stora affärer själva och entusiasmera sina anställda är det däremot ont om, enligt investmentbankiren Per Roman.

VD GÖR HELA JOBBET ...
"Det Sverige saknar är lagret under vd och grundare - erfarna säljchefer som kan ta Marcus Krügers på Goo Technologies vision eller Henrik Eskilssons på Tobii lösning och åka till USA eller Sydkorea och sätta tre dealer utan att grundarna alltid själva behöver resa. Det finns talang men vi behöver bygga en bredare bas av internationella säljare."

... ONT OM BRA CHEFER ...
"Om man exkluderar Ericsson är den svenska IT-branschen fortfarande ganska ung. Det finns få stora företag som har hunnit bygga bra säljorganisationer och vi har heller inte en amerikansk säljkultur med säljchefer som har mer än 200 resdagar per år. Vi har få exempel på personer som kan inspirera och berätta för unga människor att säljyrket kan vara ett liv värt att leva."

... PRODUKTEN ÄR INTE ALLT ...
"Sverige är i grunden ett ingenjörsland - vi är stolta över våra råvaror och uppfinningar. I många kulturer ser man säljaren som grunden till all kommers. I Sverige tycker vi att det är produkten som är grunden till all kommers och att sälj är något som tyvärr måste ske, annars når inte den fantastiska produkten fram till slutkunden."

LÄS ÄVEN: Vad som skiljer de bästa säljarna från resten

PER ROMAN

Ålder: 42 år.

Gör: Grundare och vd investmentfirman GP Bullhound.

Egen säljerfarenhet: "Jag startade en reklamtidning när jag var 14 år och sålde reklam i Näsbypark, har sålt kakor i förorten, datorer på Computer City och vykort åt Cancer- och trafikskadades riksförbund. Jag har haft ensamrätt i Sverige för att sälja Geochron väggklockor och jag var med och startade Svenska Dyson för att sälja dammsugare och jag har sålt över hundra europeiska techbolag de senaste femton åren."

... LETA UTOMLANDS ...
"Det här är en het potatis, jag är medveten om det, men så fort du går ner en nivå under vd:n är folk bekväma och vill helst inte lämna Stockholm. Och då blir det inte så mycket sälj gjort. Men ska man vara med om att bygga ett internationellt bolag - och man själv inte är grundaren - då kan man inte hämta och lämna på dagis fem dagar i veckan. Med det synsättet kommer företagsledaren att vara tvungen att hitta arbetskraft utomlands. Vissa, som King, har redan löst problemet genom att flytta sälj och marknad till utlandet och behålla teknikutvecklingen i Sverige."

... LÄR AV DANIEL EK ...

"Ta Konrad Bergström på Zound Industries - han är en legendarisk säljare. Sebastian Siemiatkowski är i världsklass. Hjalmar Winbladh är grymt karismatisk. När vi pratar om de svenska IT-entreprenörerna måste vi berätta vilka skickliga säljare de är. Spotify var inte först med sin teknik. Det unika var att Martin Lorentzon och Daniel Ek kunde sätta sig med världens största musikbolag och sälja omkull dem."

... OCH SKAPA MYTER

"Min erfarenhet är att de internationella säljchefsrekryteringarna ofta inte är så framgångsrika. I stället måste vi på styrelsenivå våga tro att våra duktigaste anställda kan klara av ansvaret och kraven att axla en internationell säljroll. De svenska grundarna borde också tidigt ta med sig personalen på sina säljresor. Vi behöver även fler myter om legendariska säljare - myterna i sig kan skapa en positiv säljkultur som balanserar vår kärlek för teknik och produkt."

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST