Skodator med låda. Fotograf: Creative Commons

KTH:s smarta sko på globalt segertåg

Allt började med att KTH-forskare ville hjälpa brandmän att navigera rätt vid bränder. På några år har deras skodator sjunkit i pris och spritts över världen.

Det började med att KTH-forskare ville hjälpa brandmän att navigera rätt vid bränder där gps-mottagare inte fungerar för att de på så sätt skulle kunna rädda fler liv. Skodatorn OpenShoe blev ett faktum och nu har KTH kommit med den andra generationen – den är trådlös, billigare och väger endast tio gram.

800 till 100 dollar. Så mycket har priset på OpenShoe sjunkit sedan KTH introducerade produkten år 2012. OpenShoe har gjort ett globalt segertåg över världen sedan dess och har spridit sig till länder som Indien, USA, Australien, Kina och Ryssland.

"Prisnedgången kan vi förstås tacka smartphones för. Andra generationens skodator är både trådlös, bättre, billigare, enklare och mindre", säger John-Olof Nilsson, som är en av KTH-forskarna bakom skodatorn.

Allt började med att han gjorde forskningsresor till Indien och fick kontakt med GT Silicon i Kanpur som började tillverka skodatorn.

John-Olof Nilsson trodde att skodatorn först och främst skulle intressera användare på universitet och högskolor, men det har visat sig att mindre och medelstora teknikbolag köper OpenShoe för att testa, utveckla och lära sig mer om tekniken.

Häromdagen hörde exempelvis ett finskt företag av sig för att ta reda på om skodatorn skulle kunna fungera som ett komplement till bolagets egen teknik för inomhuspositionering.

Ett ytterligare exempel är ett australiensiskt bolag som erbjuder taktisk positionering för poliser och väktare.

Den klassiska köparen är bolag som jobbar med Location-based services, LBS, för personpositionering och civila tillämpningar.

Peter Händel, professor i signalbehandling vid KTH, menar att programvaran visserligen är anpassad för mänsklig gång, men att den kan användas i alla möjliga sammanhang efter att den har modifierats.

Innehållet i skodatorn har exempelvis testats för att hjälpa domare vid dressyrtävlingar, men kan också användas för att hjälpa till vid löpträning eller att hitta rätt i ett köpcentrum.

KTH-forskarna undersöker nu också om skodatorn kan användas vid medicinska sammanhang.

Här skulle den exempelvis kunna hjälpa Parkinsons-patienter med deras balansproblem – idag används kamera för att studera detta, men systemen är dyra och begränsade till ett litet område, enligt John-Olof Nilsson.

Användningsområdena för skodatorn kommer bara att öka eftersom det är modulariseringen (mångsidigheten) som är skodatorns styrka, enligt John Olof Nilsson.
"Många andra liknande tekniker går inte att använda utan att komplexiteten sprider sig i systemet", säger han.

KTH jobbar också vidare med att använda skodatorn för brandmän och har gjort tester i reaktorhallen R1. Nästa steg är att åka ut till rökdykares testanläggningar.

Den första versionen av skodatorn hade kablar mellan skon och den enhet som informationen visades på, men i den andra generationen sker kommunikationen via bluetooth.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.