1 av 4
Bildspel: Sophia Bendz var en av Spotifys första anställda och hjärnan bakom en av bolagets framgångsrika strategier. Fotograf: Joakim Bendz

"Entreprenörerna är vår tids hjältar"

Stål och skog gjorde Sverige rikt. Men nu är det entreprenörerna som bygger landet. VA har träffat frontfigurerna i den nya svenska industrialismen. Vilka är de och vad ligger bakom deras framgångar?

Det är februari 2015 och arbetsmarknadsdagar på Handelshögskolan i Stockholm. Bolag som SEB och Procter & Gamble lockar studenterna med semlor.

På övervåningen bjuds studenter som har bokat en plats för att lyssna på entreprenörerna Filip Engelbert och Jonas Nordlander från Rysslandsbaserade köp- och säljsajten Avito på förfriskningar och fräscha sallader från restaurang Pontus.

"Vår idé var usel från början. Men vi ville vara egna och att flytta till Ryssland var en galen sak att göra. Från början kunde vi ingenting om landet, men vi har haft oerhört kul", säger Filip Engelbert, tidigare bland annat vd på fondkommissionären Remium, inför den fullsatta salen.

De bägge entreprenörerna vars bolag åtta år senare har huvudkontor i Stockholm och värderas till drygt 16 miljarder kronor enligt Vostok Nafta kör sitt mantra: Storbolagen är skittråkiga, att starta eget är kul, lyssna inte alltid på riskkapitalbolagen, modifiera idén men tro på den hela vägen, våga säg nej till pengar om du inte gillar investeraren, ha kul och jobba hårt. Kom igen, ni går på Handels och är smarta - testa! Frågorna haglar. Sex personer räcker upp handen på frågan hur många som redan driver ett eget företag.

Näste talare är Niklas Adalberth, Klarnas vice vd och medgrundare. Bolaget som grundades 2005 inom ramen för Handels eget Business Lab värderas i dag till cirka 8 miljarder kronor och är en klar förebild, enligt Erik Wetter, vd för HHS Business Lab.

Bägge föreläsningarna blev fullbokade direkt och enligt Erik Wetter har intresset bland skolans studenter som kan tänka sig att jobba för ett nystartat företag ökat markant. Skolans Business Lab antar tio till tolv företag om året. För några år sedan var antalet knappt hälften.

Inne i föreläsningssalen Ragnar rundar Filip Engelbert och Jonas Nordlander av föreläsningen.

"Vi vill ge tillbaka genom enkla råd och förhoppningsvis får vi investera i några av er. Vi är ett riskvilligt alternativt till VC-firmorna", avslutar Jonas Nordlander som tillsammans med parhästen Filip Engelbert har gått in i svenska startupbolag som Auctionet, LeoVegas och KNC Miner. Det sistnämnda är ett investeringsbeslut som han kallar för det "största, snabbaste och sämst researchade" han någonsin har tagit.

Per Roman på den brittiska investmentbanken GP Bullhounds flotta kontor på Birger Jarlsgatan är trött. Den annars så energiske finansentreprenören har jobbat hela natten med att sy ihop de sista detaljerna i affären mellan Facebook och det svenska bildanalysföretaget 13th Lab där bland andra Spotifys produktchef

Gustav Söderström har varit finansiell investerare och rådgivare. Det var han som satt på den avgörande kontakten med Facebooks Mark Zuckerberg.

Ett typiskt exempel på när ekosystemet fungerar, anser Per Roman.

"Före detta och nuvarande entreprenörer eller anställda som cashat in och återinvesterar - det är de som finansierar den svenska startupscenen." Han skjuter upp intervjun en vecka. När vi ses igen konstaterar han att det händer en hel del roligt i Stockholm.

"Men att Stockholm är det enda heta stället är en myt. Jag var i Helsingfors nyligen, Berlin veckan innan och på bägge ställena tycker de att de har det hetaste startupklimatet just nu. Jag säger inte att Stockholm inte är superhett, men hela norra Europa är riktigt intressant."

Enligt honom, som själv investerar i spännande bolag via den teknologifokuserade investmentbankens Sidecarfond, håller vi svenskar på att bli mer som västkustamerikaner. Vi drömmer inte längre om att köpa en herrgård i Sörmland och vi blir mer och mer intresserade av att vara i rätt intellektuell kontext.

"Det är den första, äkta tendensen på att vi håller på att bli som Silicon Valley - man vill hitta nästa galna idé och en entreprenör som är lika galen som man själv var. Passionen driver, även om man finansteoretiskt kan argumentera för att det är irrationellt att ta den typen av risk second time over", säger Per Roman.

"Entreprenören är vår tids hjälte. Inte godsägaren."

Han träffar fem till tio bolag i veckan och några få gånger per år känner han "wow, det här är riktigt bra".

"90 procent av publika IT-bolag är i dag lönsamma jämfört med 50 procent år 2000. Vissa områden ser övervärderade ut, som sociala medier. Andra ser billiga ut, som säkerhetsmjukvara. Det är därför jag inte tror att vi befinner oss i en generell bubbla."

När den 41-årige entreprenören och investeraren Martin Wattin gick på gymnasiet hade han redan bestämt sig. Han skulle själv styra sin tid och bli entreprenör. Att han under tolv års tid höll på att bygga ett bolag är en del av hans story och han brukar skämta om att det var "ett rakt streck uppåt". Men naturligtvis var det inte var så.

"Det tog fyra år innan vi 2004 hittade vår grej med Contur Software/Ilabber. Fram till dess harvade vi runt, höll på att gå i konkurs, fick säga upp folk - tuffa beslut och en del av entreprenörskapet som absolut inte är glamoröst men som är extremt lärorikt."

Resan med Contur slutade på ett bra sätt 2011 när bolaget såldes till amerikanska Accelrys. Med dessa lärdomar i bagaget är han en investerare som förutom kapital även har kunskap och färsk erfarenhet.

"Det är extremt härligt att uppleva framgång när allt pekar åt rätt håll. Samtidigt finns det något stimulerande med att identifiera något som inte stämmer, aktivt jobba för en lösning och se att det börjar fungera. Man mår bra av det", säger Martin Wattin som har gått in i rabattföretaget Rabble och i bitcoinbolaget KNC Miner.

Han brukar fråga entreprenören om passion - om varför han eller hon vill bygga ett bolag kring en viss idé. Men det avgörande är siffrorna. Först ska man kolla tillväxt. Och framför allt ska man vara noga med att inte mäta fel.

"Det finns fall där man gärna klappar sig för bröstet och säger 'titta vad vi har vuxit', men egentligen har man bara mätt fel grejer. Det kallas för 'vanity metrics'. "

År 2013 investerades 335 miljoner dollar i svenska startupbolag. Det var 60 procent mer än året innan och siffran för 2014 lär bli ännu högre, enligt riskkapitalbolaget Creandum.

2014 var det bästa året någonsin sett till exitvärde för nordiska bolag med tre miljarddollarexit och mer än 13 miljarder dollar totalt, enligt en färsk rapport från samma bolag. De ger också ett antal förklaringar till den svenska hajpen:

Fler serieentreprenörer och affärsänglar.

Fler erfarna personer på chefspositioner.

Ett utvecklat ekosystem som stärkts med mötes- och kontorshubbar som Sup46 och Epicenter.

Bara under de senaste sexton månaderna har åtta kontorshubbar öppnat och rykten gör dessutom gällande att Stockholm snart ska få ett Google Campus.

Dessutom finns numera även en handfull inkubatorer för tidiga investeringar där den grundläggande idén är att titta på ett flertal bolag och deras nyckeltal, ge bolagen en kickstart och förbereda dem inför sin vidare entreprenörsresa.

Sting är ett exempel och investeringsprogrammet Springfield en annan liknande modell.

Ängelnätverket Beta Angels Management består av entreprenörer som har gjort exit men som fortfarande har operativa jobb.

Sophia Bendz är en av dem. Hon var en av de första att 2007 anställas på Spotify och anses vara hjärnan bakom den framgångsrika pr-strategin som inledningsvis profilerade musiktjänsten som svåråtkomlig och exklusiv.

Efter åtta år på Spotify, de senaste som global marknadschef stationerad i New York, valde hon 2014 att gå vidare och delar nu sin tid mellan styrelsearbete, Beta Angels och privata investeringar i olika startupbolag - något som, enligt henne, "bara hände. " I dag investerar hon bland annat i den svenska e-handelsplattformen Tictail vars vd Carl Waldecranz tidigt fungerade som en förlängd marknadsavdelning till Spotify genom sin byrå Super Strikers. Sophia Bendz gick in i Ticktail 2011.

"Beslutet att investera var drivet av lust och spänning och att jag litade och trodde superstarkt på teamet. Att jag kände dem väl gjorde mig trygg med att våga satsa på dem."

För Sophia Bendz handlar det om att dela med sig av råd, tips och kapital - och om en känsla av att det finns mycket spännande och viktigt att göra. När hon var ny på Spotify var hon ung och driven men utan team och med ett stort behov av att bolla idéer.

"Jag tyckte att jag fick väldigt bra support av alla jag hörde av mig till. Nu när unga entreprenörer hör av sig till mig är min filosofi att försöka träffa så många som möjligt. Ofta har det varit förutsättningslösa möten utan agenda som har lett till en bra kontakt, en bra idé eller en person att anställa".

Flera av de tidiga hjärnorna bakom Spotify är i dag aktiva investerare i andra bolag. VA träffar Spotifys produktchef

Gustav Söderström på företagets kontor på Birger Jarlsgatan.

"Min mamma hyr ut två fräscha rum" står det på en av många lappar med samma budskap på receptionens anslagstavla. Tonen är lätt desperat - brist på boende är som tidigare känt en av de stora flaskhalsarna för Stockholms fortsatta innovationhubstillväxt.

En avslappnad Daniel Ek kilar förbi och på golvet råder fortfarande startupstämning, även om flaggskeppet för det svenska IT-undret knappast längre kan anses vara en startup. I alla fall inte i Sverige.

"I USA ses vi som en uppstickare", påpekar Gustav Söderström, en lågmäld, före detta entreprenör som 2009 togs in för att bygga Spotifys mobiltjänst.

År 2006 hade han sålt mobilbolaget Kenet Works som han tre år tidigare hade varit med att grunda till Yahoo efter en match mellan Yahoo, Google och Skype.

Han fick "helt okej med pengar" för affären, men inte så mycket att han slutade jobba och han bestämde sig för att testa en alternativ investeringsfilosofi.

De flesta menar att investeringsbeslut utgår ifrån förtroende för entreprenören och dennes team. Det gällde även Gustav Söderström när han gick in i bolaget Ticktail.

Men han ville testa ett annat synsätt inspirerat av den amerikanske uppfinnaren Ray Kurzweil - att tänka exponentiellt i stället för linjärt. År 2011 gick han in i bildanalysbolaget 13th Lab som bestod av ett gäng killar från KTH. Då var tekniken på en akademisk labbnivå.

"Det var tufft. Men jag satsade helt enkelt på att tekniken skulle börja funka, vilket var precis vad som hände i somras när Facebook köpte upp bolaget. När en teknik börjar fungera - då förstår alla det samtidigt och plötsligt låg ett svenskt företag längre fram än Google, Apple och Facebook. "

"Stockholm blir roligare att bo i om det finns fler bra bolag", säger Gustav Söderströms tidigare Spotifykollega Henrik Torstensson. I dag är han vd för hälsoappen Lifesum, en av få som får vara med redan på lanseringsstadiet av Apple Watch.

Han var tidigt en av internet-Sveriges centralfigurer med bloggen som "alla" läste, Henrik Torstensson's Weblog, och har tidigare haft positioner på bolag som Spotify, Stardoll och Tradedoubler. I dag investerar han i liten skala och i tidigt skede och är involverad i bolag som Fishbrain och Sparta.

Men han gillar inte begreppet affärsängel. Enligt honom handlar investeringar knappast om välgörenhet.

"Viljan att ge tillbaka om man lyckats i ett tidigare bolag är en viktig och bra drivkraft. Men det gör inte någon till en ängel. Det handlar lika mycket om hur mycket bolaget kan bli värt."

Även om kapital för snabb tillväxt är viktigt vill han hellre prata om entreprenörerna, de som sitter hela nätterna och gör jobbet.

"När allt går åt helvete är det de som löser det."

Det som de svenska succébolagen Klarna, King och Spotify har gemensamt är att de i viss mån har haft tur, konstaterar han.

När Martin Lorentzon sålde sin andel i Tradedoubler hade han möjlighet att investera i det nya bolaget Spotify. Kapital och erfarenhet gjorde att han och Daniel Ek kunde spela spelet på en nivå som möjliggjorde succén. När det gäller Klarna handlade det om rätt idé vid rätt tillfälle.

"Gemensamt för alla de här bolagen är också att de har haft tillgång till kapital när de har börjat växa och att de är entreprenörskontrollerade. Det krävs ägarskap för att folk ska orka bygga bolag under lång tid."

Att grundaren är viktig för ett bolags framgång visar också det Londonbaserade riskkapitalbolaget Atomicos forskning. 85 procent av de teknikbolag som når miljarddollarvärderingar har behållit grundaren som vd för bolaget.

Via Skype från Berlin berättar Atomicos Mattias Ljungman att det i genomsnitt tar sex år att bygga ett internationellt miljarddollarbolag. Tillsammans med Niklas Zennström startade han Atomico år 2006.

Just Niklas Zennströms Skype är ett av undantagen, konstaterar han. Bolaget startade 2003 och såldes bara två år senare till Ebay för cirka 19 miljarder kronor.

Tillsammans med andra svenska miljardspelare som Mojang, Spotify, Klarna och King gör Skype Stockholm unikt med 6,3 miljarddollarföretag per miljon invånare, jämfört med Silicon Valleys 7,3.

Det finns ingen anledning att Sverige inte skulle kunna gå om Silicon Valley, anser Mattias Ljungman. Hans Atomico har nyligen stärkt sin närvaro i Stockholm med en plats på Sup46.

"Trenden visar på allt fler 'unicorns' (miljarddollarbolag, reds. anm. ). Ekosystemet har förstärkts och framgång driver framgång. Det blir allt billigare att starta företag. Det finns mer pengar, fler entreprenörer, fler människor som vet hur man driver stora bolag." Mattias Ljungman tror att utvecklingen med flera stora, svenska teknikbolag kommer att ha större påverkan på vår ekonomi i dag än vad vi kan föreställa oss.

"Som anställd på ett bolag som Klarna med hundratals medarbetare finns det möjlighet att fundera över sin framtid. Vill man bygga sitt eget bolag? Eller vill man vara en av generalerna som driver bolaget? Eller vill man bara vara med i den första fasen?"

Han tror också att vi kommer att titta tillbaka och inse att utvecklingen har varit på gång under en längre period. Sverige har en stark tradition av storbolag, bra talang och bra universitet och en historia av att tänka globalt.

En annan med god insikt i det svenska teknikundret är Sonali de Rycker, partner på det amerikanska riskkapitalbolaget Accel och baserad i London.

Med femton års erfarenhet av branschen säger hon sig "älska Sverige" och bolaget investerade redan 2004 i programvaruleverantören QlikView.

Avkastningen var 408 miljoner dollar efter en investering på 17,3 miljoner dollar, det vill säga 23,6 gånger pengarna och därmed en av de bästa affärerna för riskkapitalindustrin i Europa. Övriga svenska bolag i Accels portfölj är Spotify, Avito och bitcointeknikbolaget KNC Miner.

Sonali de Rycker nämner en koncentrerad testmarknad och närheten till Lunds universitet där forskare och vetenskapsmän har varit delaktiga i att bygga ledande globala mjukvaruföretag som QlikTech och My SQL.

Sverige har dessutom tillgång till många inspirerande ledare, menar hon.

"Många av de skandinaviska entreprenörerna som vi jobbar med har gjort ett fantastiskt jobb med att lyfta fram unga talanger, visa dem hur viktigt det är att ha kul, jobba hårt, ta risker. För de flesta av bolagen handlar det om att bygga hållbara affärer som lämnar ett arv", säger Sonali de Rycker och nämner bland andra entreprenörerna bakom Spotify och Avito.

När Izettles vd och grundare Jacob de Geer började på Tradedoubler 1999 som första anställd var han 20 år gammal. Han fick titeln Sverigechef med uppdraget att anställa en massa människor "utan att någonsin ha anställt någon".

Snart gick luften ur bubblan. Tradedoubler insåg att de hade tre nordiska verksamheter där de inte tjänade en spänn. Och han tvingades säga upp folk och skära ner verksamheten.

"Ett stort ansvar", konstaterar han. "Man kan aldrig lära sig så mycket om man inte får vara med och peta i det själv."

En exit från Tradedoubler gav honom den ekonomiska plattformen att kunna ta ut svängarna och starta egna bolag.

"Min partner Magnus Nilsson och jag gjorde ju hyfsat signifikanta investeringar i Izettle som jag aldrig hade kunnat göra om jag inte hade varit med på Tradedoublerresan."

I dag brinner han för entreprenörskap och vill att ungdomar ska våga ta steget. Han delar med sig av sin tid, svarar på nya entreprenörers frågor om en idé är bra eller inte och om hur man gör med riskkapital.

"Sverige är bra på det sättet. Ta Sebastian på Klarna och Daniel och Martin på Spotify, de har ju ännu mindre tid än jag och de är generösa med sin tid. Dörrarna är väldigt öppna här."

Hans dröm är att någon om tio till tjugo år säger att om det inte hade varit för att jag träffade en person som hette Jacob, så hade jag aldrig startat mitt bolag.

"Då skulle jag vara nöjd."

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski tar emot över en kopp kaffe i företagets enorma lokaler på Sveavägen 46, ett stenkast från Handelshögskolan där allt började.

"Det känns konstigt att vara en förebild", säger han.

Tillsammans med prins Daniel, Niklas Zennström och Sebastian Knutsson från King besöker han gymnasieskolor och högskolor och pratar om entreprenörskap.

"Prins Daniel är dragplåstret, i alla fall på gymnasieskolorna", säger han och skrattar.

Medierna skriver mycket om musik- och sportunder och om vad möjligheten att få uttrycka sig kan leda till.

"Att vara entreprenör är också ett sätt att uttrycka sig och att utveckla sig själv, genom både finansiell och personlig utveckling. Det är det vi försöker berätta på skolorna."

Han har märkt en väsentlig förändring i antal förfrågningar från förstagångsentreprenörer om att gå in som affärsängel eller rådgivare. I dag får han flera mejl i veckan, för två år sedan fick han kanske en förfrågan i månaden.

Tillsammans med sin fru Nina investerar han i tre bolag. Två är inte officiella, ett är Truecaller. En av medinvesterarna där är Niklas Zennström som 2012 även gick in i Klarna.

"När vi startade sade våra kompisar 'ska ni sitta där i en skrubb och köra eget - kul - själva ska vi till en bank i London och erövra världen'. Att ha Niklas Zennström som ett exempel inspirerade oss att formulera något slags grandios vision om att bygga något stort från Sverige. Det är smickrande och roligt att få jobba med honom nu. "

"Att jobba i ett startupbolag eller att bygga sitt eget är hett. När jag tog examen 2004 sågs det närmast som något udda."

Det säger KTH Innovations affärsutvecklingscoach Tom Magnergård under en så kallad "early bird-frukost". Några nystartade bolag från KTH:s studentinkubator Student Inc ska pitcha inför några potentiella investerare, bland andra Erik Mellström Byrenius, en av grundarna av Onlinepizza.se som 2012 såldes till tyska Delivery Hero. En KTH-alumni svarar "it pays the bills" på frågan om hans företag är framgångsrikt.

Några veckor senare träffar jag ett av bolagen, Shortcut Labs, vars första produkt Flic är en trådlös, fysisk knapp som skapar en genväg till dina favoritappar och funktioner på din mobil.

En av bolagets tre grundare, Pranav Kosuri, visar mig runt i KTH:s inkubator. Det numera tolv man starka företaget har nyligen flyttat till ett större rum och stämningen andas startup: snusdosor och sena kvällar.

I januari genomförde Shortcut Labs en crowdfundingkampanj med målet att ta in 80 000 dollar. Redan efter trettio timmar var målet uppnått.

"Långt över förväntan och sjukt kul", säger Pranav Kosuri.

I skrivande stund har Shortcut Labs tagit in drygt 740 000 dollar via crowdfundingkampanjen och håller på att ta fram de första femtiotusen knapparna till sina till kunder.

De har hunnit tacka nej till amerikanskt riskkapital, ligger i nya riskkapitalförhandlingar, har jobbat konstant i månader, gått upp i vikt, avverkat femtio möten på två veckor i Silicon Valley, varit nära att gå i konkurs - och har nu äntligen möjlighet att ta ut lön.

"Det har varit en fantastisk resa", säger Pranav Kosuri som samtidigt inte vill glorifiera entreprenörslivet.

"Majoriteten av våra pluggkompisar jobbar på McKinsey eller BCG med fina middagar och resor. Vi måste tacka nej till sådant. Det som driver mig är att inspirera fler att starta eget. "

Är drömmen att bli hjälte hemma, den nye Daniel Ek eller Niklas Zennström...?
"Visst, det är självklart en dröm. Vi är ett svenskt bolag med svenska idéer, utvecklare och kompetens - men vi tänker även globalt. Vi vet att Flic kommer att bli enormt."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant