Fotograf: Tesla

Sverige blir först i Europa att ladda elbilar trådlöst

Trasslig laddsladd till elbilen ska bli ett minne blott. Den nya satsningen gör Sverige först ut i Europa med trådlös laddning av elbilar.

Bland de som ännu inte förtjusats av Tesla eller övriga elbilar brukar just frågor kring laddningen vara av största vikt.

Området forskas på världen över och det är många som vill vara med och göra laddningen smidigare, bland annat Vattenfall och Energimyndigheten.

Ett nytt pilotprojekt gör Sverige först ut i Europa med att demonstrera och utvärdera trådlös laddning av elbilar i större skala. Tanken är att trådlös laddning med induktionsteknik ska förenkla rejält och tekniken ska nu testas i 20 elbilar placerade i Göteborg, Stockholm samt hos Vattenfall. 

LÄS ÄVEN: Teslas nya satsning: Batteri som ger dig billigare el

"Med detta samarbetsprojekt tar vi ett steg mot en mycket bekväm användning av elbilar. Laddsladden kan upplevas som ett hinder för elbilsköparen, men tanken är att den trådlösa tekniken ska undanröja detta. Den praktiska nyttan i vardagen är i fokus", säger Karl Bergman, Forskningschef Vattenfall.

Tanken är att den trådlösa laddningen i framtiden kommer ske helautomatiskt vilket ger elbilar en fördel gentemot fossilbränsledrivna bilar. Förutom att driva på utvecklingen av dagens laddteknik kommer projektet även belysa hur den här sortens teknik fungerar under svenska förhållanden, med exempelvis kyla och snö.

Vattenfall och Energimyndigheten är inte de enda i Sverige som ser stor potential i trådlös laddning, bland annat på KTH arbetar forskare med att lösa de frågor som finns runt hur själva asfalten kan elektrifieras. Det vill säga att se till att elbilar kommer att kunna laddas trådlöst samtidigt som de körs.

LÄS MER: Snart laddas elbilen via elektrisk asfalt

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.