Fotograf: McDonalds/Press

Vd:n för McDonald's pressad: Lovar bättre mat

"Siffrorna ljuger inte - det går dåligt för oss", menar McDonald's nye vd. Snabbmatsjätten ska vända utvecklingen med bättre mat - och besparingar.

McDonald's har problem med en vikande försäljning och en försämrad image. På måndagen offentliggjordes till sist ledningens planer för att vända utvecklingen.

McDonald's ska bli ett "modernt, progressivt burgarföretag" hävdar vd:n Steve Easterbrook, som bara varit på sin post i två månader.

Och det var en självkritisk vd som tog till orda.

Snabbmatsjätten ska spara 300 miljoner dollar årligen genom en omstrukturering. Men framför allt vill Easterbrook ändra kvaliteten på maten och förbättra McDonald's image.

"Sanningen är att vi har presterat dåligt på sistone. Siffrorna ljuger inte. Därför tvekar jag inte när det gäller det skyndsamma behovet att vända den här affären", säger Easterbrook

McDonald's ska omstrukturera bolaget i fyra olika segment och skifta ut fler restauranger till enskilda ägare, sade McDonald's vd Steve Easterbrook på måndagen. Målet är att 90 procent av restaurangerna globalt ska drivas av franchisetagare 2018, att jämföra med 81 procent i dag.

Vad gäller menyn kan kunderna vänta sig burgare av ryggbiff och grillade kycklingmackor. Företaget testar även mackor med guacamole och jalapeno enligt CNN. På vissa restauranger i Kalifornien experimenterar man dessutom med att låta kunderna välja olika pålägg på olika bröd.

Åtgärderna görs i syfte att stoppa det pågående kundtappet till nya kedjor som Chipotle och gamla konkurrenter som Wendy's och Burger King. Aktiemarknaden verkade dock inte särskild hänförd av McDonald's nyheter och handlade inledningsvis ned snabbmatsaktien 0,6 procent på måndagen.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST