Fotograf: Fyndiq/Press

Vd:n för nätets Ullared: Är du inte störst så finns du inte

Är du inte störst på nätet så finns du inte, det säger Dinesh Nayar, vd för lågprissajten Fyndiq. Målet är att växa med 70 procent per år.

"En fysisk butik kan räkna med viss genomströmning, men på nätet måste du vara störst. Annars finns du inte", säger Dinesh Nayar, vd för snabbväxande Fyndiq.

Affärsmodellen går ut på att vara en säljkanal för e-handlare och ett fyndvaruhus för konsumenter. I dag har Fyndiq 1 300 handlare knutna till sig och säljer cirka 10 000 produkter per dag. 70 procent av kunderna är kvinnor under 25.

Ledstjärnan är shopping of joy – det vill säga sälja saker som folk inte vet att de behöver.

Företaget har i dag 90 anställda och anställer två "fyndianer" per vecka. Efter fyra år omsätter man 200 miljoner och målet är 70 procents årlig tillväxt.

Dinesh Nayar är stolt över att Fyndiq har fått epitetet nätets Ullared och menar att det också var affärsidén.

Han har en brokig bakgrund och började på Lasse Kühlers dansskola som tioåring efter att ha inspirerats av Michael Jackson. Efter högstadiet blev det Kungliga Svenska Balettskolan och därefter legendariska Cullbergbaletten.

Han insåg dock att han inte ville tillbringa resten av sitt liv som dansare. Familjens restaurang blev hans affärsskola.

"Pappa lärde mig tidigt att om man tjänar en krona måste man spendera mindre än en krona", säger Dinesh Nayar.

Det dröjde inte länge förrän han kom fram till att att han gillade Excel-snurror och marginaler mer än livet som krögare.

Du är en räknenisse?
"Min dansbakgrund lärde mig att the details makes the difference. Ska man jobba mot perfektion och konkurrera med giganter som Ebay och Amazon krävs konstant optimering av detaljer."

Innan Fyndiq var han operativ chef på Happy Socks – företaget som sålde strumpor till hela världen via nätet.

Den stora skillnaden jämfört med dotcom-eran är att det finns ett helt annat köpbeteende i dag, menar han.
"Zalando är egentligen bara Boo.com femton år senare."

Fyndiq har i dag 60 procents varumärkeskännedom bland konsumenter. Inflödet av handlare kommer av sig självt. Man genomför regelbundet stickprover för att säkerställa kvaliteten på produkterna – handlare som inte sköter sig blir snabbt bortsorterade.
Man har också ett team som hjälper handlare med deras verksamheter – många har gått från enskilda firmor till aktiebolag.

"Vi har skapat en massa jobb åt Sverige och är en plattform för handlare oavsett om de bedriver en fysisk butik, är grosshandlare eller har en e-handelskanal. De som är lite större kan också använda oss som en renodlad outlet-kanal."

Ett tiotal affärsänglar har gått in med 40 miljoner kronor. Företaget stängde också en större riskkapitalrunda i höstas där Industrifonden och Northzone gick in med 150 miljoner kronor – pengarna har investerats i plattformen samt att skapa ökad kännedom hos handlare och konsumenter.

Man bevakar amerikanska konkurrenten Wish noga, men menar att företagen skiljer sig åt i det att Wish levererar produkter direkt från Kina medan Fyndiq leverar inom 24 timmar.

Fyndiq tittar just nu på att expandera till ytterligare en marknad i Europa, men inget är klart.

"Vår affär bygger inte på att vi är i 20 länder i morgon och blöder pengar", säger Dinesh Nayar.

"Vi kör en liten Skoda där vi växlar upp från fjärde till femte växeln samtidigt som vi kör på Autobahn. I framtiden kan vi förhoppningsvis förvandlas till en BMW."

Dinesh Nayars fyra råd till andra e-handelsbolag:

1. Skippa polarna
Bolag som startas av kompisar slutar ofta med att man går skilda vägar. Om man har en affärsrelation blir det enklare om det dyker upp hinder längs vägen.

2. Satsa på flera kanaler
Många frågor sig om marknaden är mättad på nätet, men 94 procent av all handel i Sverige sker i fysiska butiker. E-handlare måste ha strategier som omfattar flera kanaler.

3. Tro inte du ska bli rik
Du blir inte dollarmiljonär över dagen. E-handel har ofta små marginaler och är bara ytterligare en försäljningskanal som kräver hårt arbete.

4. Bygg ett varumärke
Nätet handlar om att skapa egna varumärken och trygga relationen med kund. Företag som Filippa K och Björn Borg har lyckats bygga egna varumärken, medan handlare som endast säljer andras varumärken kan få det tufft i framtiden.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant