1 av 3
Bildspel: De två huvudfienderna i musikkriget - Spotify och Tidal - är förvillande lika...

I musikkriget finns inga vinnare - förutom internet

Det pågår ett streamingkrig därute. Nykomlingen Tidal har stjärnorna, Spotify användarna och Apple de finansiella musklerna. Men kommer någon av musiktjänsterna kunna bli lönsam?

Tretton av världens just nu största artister stod i en prydlig rad och tävlade i att se allvarliga ut.

"Vi samlas inför er med en enad röst och förhoppningen att det här ögonblicket för alltid kommer att förändra musikhistorien", sade Alicia Keys när hon inledde den numera klassiska lanseringen av Jay Z:s streamingtjänst Tidal.

Fem minuter senare hade hon både hunnit citera Nietzsche och förklarat att Tidal i princip är en dyrare version av Spotify med bättre ljud och exklusivt material. Men den stora skillnaden finns inte i produkten - utan i bolaget. För medan Spotify har världens största skivbolag som delägare, ägs Tidal direkt av Jay Z och hans artistkompisar.

"Vi gillade inte hur musikbranschen utvecklades och tänkte att vi kunde ge oss in och göra ett ärligt försök", sade Jay Z i en intervju med Billboard.

Hiphoplegendaren hoppas att Tidal ska lyfta musikbranschen likt en tidvattenvåg och göra den mer rättvis för artister och upphovsmän. Han vill justera en bransch som tappat balansen, där tekniken tycks väga tyngre än innehållet. Popdrottningen Madonna, en av Jay Z:s investerare, satte fingret på problematiken.

"De är teknikbärarna, vi är konstnärerna. På något sätt förändrades allt och vi hamnade i bakgrunden."

Debatten kring streamingtjänsternas ersättningsmodeller intensifierades i höstas, när den amerikanska artisten Taylor Swift valde att dra tillbaka all sin musik från Spotify efter missnöje med de låga ersättningarna. Kort därefter gick även musikern och låtskrivaren Aloe Blacc, som både skrivit och sjunger på Aviciis hit "Wake me up! ", till attack efter att ha tjänat mindre än 4 000 dollar på 168 miljoner lyssningar.

Särskilt hård kritik har riktats mot den reklamfinansierade freemiummodell som legat till grund för Spotifys snabba tillväxt. Spotify ser gratisabonnemanget som inkörsporten till att bli betalande användare, och menar att det varit avgörande för att bolaget i dag faktiskt har femton miljoner betalande användare. Kritikerna hävdar å sin sida att modellen vänjer användarna vid att musik är gratis, och ser det som ett hån att freemiumspelningar ger ännu lägre ersättningar än premiumspelningar.

Jay Z och Tidal har onekligen lyckats väcka debatt kring artisternas rättigheter. Men kommer de att lyckas med sin balansakt och göra musikbranschen mer rättvis?

Michelle Kadir, tidigare innehålls- och distributionsschef på Spotify och numera digital vice president på Sony Music, menar att det är för tidigt att säga.

"Det var givetvis ett fint budskap Tidal gick ut med, men det är fortfarande ytterst oklart vad det faktiskt innebär. Hur kommer artisterna att få mer betalt och framför allt vilka artister? Som det verkar nu är delägarna de enda som berörs, det vill säga de som stod uppe på scenen."

Hon välkomnar dock ökad konkurrens och menar att det ökar kännedomen om streaming över lag. Även Ash Pournouri, manager för Avicii och Cazzette, är positiv till att flera aktörer gör entré på streamingmarknaden.

"Det är bara bra för artisterna med konkurrens på flera plattformar. Om bara en tjänst kvarstår så kan vi vara säkra på att den makten kommer att innebära pressade villkor för artisten och sämre möjligheter för öppen konkurrens. Framför allt för oetablerade artister."

Samtidigt ser de båda en risk i att allt fler aktörer nu vill särskilja sig genom att erbjuda exklusivt material.

"Men att differentiera på musikkatalog är att gå emot allt vad internet innebär. Ingenting hålls exklusivt på internet", säger Michelle Kadir.

Ash Pournouri håller med, och menar att exklusivitet är farligt och onödigt.

"Det är på konsumenternas bekostnad, och då vinner ändå alltid internet. Så fort en låt är ute - oavsett plattform - kan vem som helst lägga upp den och göra den tillgänglig för alla."

Det var just av den anledningen som Spotify redan vid starten hade som filosofi att göra all musik tillgänglig för alla. Genom att göra det enklare att strömma musik än att ladda ned illegalt skulle den krisande musikbranschen räddas samtidigt som användarna skulle garanteras en friktionsfri upplevelse till en rimlig kostnad. Det var en lysande modell för alla - ända tills artisterna ansåg sig hamna i kläm.

Genom åren har dock Spotify betalat ut över 2 miljarder dollar i royaltyer till skivbolagen. Hur pengarna därefter fördelas ligger utanför streamingtjänstens kontroll.

"Det är upp till artister att ha rätt avtal med de skivbolag de jobbar med och se till så att avräkningarna är korrekta. Det är lätt att skriva under avtal man egentligen aldrig läst och sedan klaga i efterhand", säger Patrik Larsson, A&R på oberoende musikföretaget Playground Music, och efterfrågar ökad transparens i branschen.

"Denna digitala ålder kräver mer transparens än någonsin och att vi alla är öppna kring de pengar som just nu finns att dela på och hur de delas."

Superstjärnornas motdrag är nu alltså att flytta musiken till exklusiva plattformar, men kommer det verkligen att ha den positiva tidvågseffekt som Jay Z hoppas?

Daniel Johansson, forskare vid Linnéuniversitetet, har studerat streamingtjänsterna i flera år och spår att ökad konkurrens och exklusivitet snarare kan leda till en ohälsosam fragmentering.

"Steget tillbaka till piratkopieringen är väldigt litet. Risken är att folk i stället för att skaffa ett Tidalabonnemang parallellt med Spotify börjar ladda ned illegalt igen för att få tag på musiken från de här artisterna."

Andra menar att lyssnarna kommer att öppna flera konton, i stil med de senaste årens utveckling på tv-marknaden där allt fler har parallella konton hos till exempel Netflix och HBO.

Michelle Kadir menar dock att den analogin inte riktigt håller.

"Musik konsumeras annorlunda. Man lyssnar på många olika artister eller spellistor och vill gärna ha längre kontext med situationsanpassad musik snarare än att ständigt behöva växla mellan olika musiktjänster."

I sommar utökas streamingkriget med ännu en kombattant, då Apple i juni väntas lansera sin egen streamingtjänst.

Likt Tidal lockar man lyssnarna med exklusivt material och erbjuder inte någon freemiummodell. Med över 800 miljoner registrerade kontokort, en rekordfylld kassa och en lönsam hårdvaruaffär i sina Iphone, spår många att det är Apple - och inte Tidal - som kommer att skriva musikhistoria.

"Itunes är fortfarande den största musiktjänsten i världen, och om Apple lanserar en bra streamingtjänst kommer det utan tvekan att påverka både Spotify och musikbranschen i stort. Tidal tror jag kommer ha en betydligt mindre inverkan", spår forskaren Daniel Johansson.

Spotify har sina användare, Tidal sina superstjärnor och Apple sina finansiella muskler. Vilket vapen som visar sig vara vassast återstår ännu att se, men klart är att den viktigaste nyckeln till framgång kommer att vara att förstå sig på användarna.

"Alla musiktjänster måste fokusera på att skapa den bästa användarupplevelsen, det kommer att vara den absolut viktigaste framgångsfaktorn. Vem ser till att det blir smidigt att lyssna på musik på det sätt du vill i vilken situation du än är?", frågar sig Michelle Kadir.

"Det är alldeles för få av musikbranschens jättar som lyssnar på konsumenternas behov och förväntningar. De är helt enkelt för stora för att inte tänka kortsiktig ekonomi först. Det är synd, samtidigt som det öppnar upp för nya aktörer att träda fram och sopa banan med dem", menar Ash Pournouri.

Trots Spotifys rekordvärdering och Jay Z:s miljardsatsning jagar streamingaktörerna fortfarande febrilt efter att nå lönsamhet. Forskaren Daniel Johansson tror dock att streaming kommer att växa och att tjänsterna kommer att generera vinster framöver.

"I dag är det bara 2-3 procent av jordens befolkning som strömmar musik så som vi är vana här i Norden. Det finns otroligt mycket potential och utrymme för nya aktörer att slå sig in på marknaden när formatet tar över under de kommande 10-15 åren", säger han.

Paradoxalt nog kan lönsamhet i sin tur leda till nya utmaningar för branschen.

"När Spotify och andra streamingaktörer väl går med vinst uppstår en ny väldigt intressant diskussion. Hur mycket vinst är det rimligt att en tjänst gör, utan att rättighetshavarna börjar kräva mer betalt igen? Det där skulle kunna bli en väldigt svår balansgång."

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST