Fotograf: TT

Mobilegeddon drabbar hälften av Sveriges sajter

Idag infaller 'Mobilegeddon', alltså att Google börjar nedprioritera sidor som inte är mobilanpassade. Hälften av Sveriges kommersiella sajter kan drabbas. Vd:n på sökmotorföretaget Pineberry tipsar om hur du ska göra.

Idag den 21 april inträffar 'Mobilegeddon', eller närmare bestämt att sökjätten Google uppdaterar sin algoritm för att premiera mobilvänlighet.  Det apokalyptiska namnet har uppkommit eftersom man tror att detta kommer att få stort genomslag på effekter på e-handel när den organiska söktrafiken minskar till sajter som inte är mobilanpassade.

Det görs ca 45 miljoner googlingar per dag i Sverige varav ca 36 procent från mobiler och surfplattor, och det är en andel som växer snabbt. VA har pratat med Michael Wahlgren, vd på sökmotorföretaget Pineberry, för att höra mer om 'Mobilegeddon'.

LÄS ÄVEN: "Googles mobilstrategi bakom aktiens kräftgång"

Företagets undersökning av 350 kommersiella svenska sajter visar att nära 50 procent inte är mobilanpassade.

"Det här är unikt. Jag har jobbat i 10 år med det här och Google har aldrig förannonserat något tidigare", säger Michael Wahlgren.

Han menar att det är extremt kritiskt för Google att sökmotorn är mobilvänlig. Allt fler sökningar görs via mobiler och för att användarna inte ska sky sökmotorn, och för att Google inte ska förlora sina annonsaffär, krävs det att fler sajter anpassas. Därför började företaget redan i höstas att skicka ut varningar till sajtägare vars sajter inte var mobilanpassade.

Även för e-handlare är det kritiskt att sajten är mobilanpassad eftersom en växande andel av trafiken kommer från Google.

"Vissa skriker att om man inte är mobilanpassad så försvinner man från Google - så blir inte. Bara för att det inte finns någon mobilanpassad sajt om stövlar så kommer inte Google visa sidor om stolar istället. Men om det finns massor av mobilanpassade sajter om stövlar och din egen inte är mobilanpassad så kommer du tappa på det", säger Wahlgren.

Google är oftast ganska tysta och berättar ganska lite men kring detta har de kommunicerat relativt mycket. Wahlgren tycker att företaget har lyckats med sin strategi och satt eld i baken på sajterna. "Många har nästan i panik försökt mobilanpassa sin sida nu, och det vill ju Google", säger Wahlgren.

För att se om en sajt är mobilvänlig eller inte är det lättast att googla från mobilen. En etikett vid sökresultatet visar om en sajt uppfyller kraven eller inte.

"Vi googlar allt mer med mobilen och har med mobilen där vi inte har en desktop. En del sökningar flyttas nu från desktop till mobil. Men historiskt sett har det varit lättare att tjäna pengar på desktop så det blir en utmaning för Google", säger Wahlgren.

Enligt Pineberrys undersökningar har konsumentsajter ofta över 50 procent av trafiken från mobilen, ibland uppemot 60-70 procent. Business-to-business ligger på 10-20 procent därför att fler besöker sajterna på dagtid från en dator.

Googles definition av en mobilvänlig sajt är rent algoritmisk, men Wahlgren menar att det inte räcker för en sajt ska vara "bra mobilvänlig". Hans tips är att du ska gå in på din egen sajt, inklusive alla undersidor, och försöka göra det som du önskar att kunderna ska göra. Om det funkar, så är det givetvis bra. Men sannolikt kommer du att hitta krångliga saker. Om du inte kan rätta till det är det ett större problem än att du inte syns på Google.

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA