Fem trender som eldar på den digitala evolutionen

Hon pekar ut fem digitala trender som vänder branschen upp och ner. Men är det egentligen frågan om en evolution eller en revolution?

Idag ser vi en ny våg av teknologier inom mobilitet, sociala medier, big data och molnlösningar som tvingar företag att vara snabbrörliga och innovativa så att de kan ta fram nya produkter och tjänster snabbare än någonsin förr. Det gäller inte minst kreditkortsleverantörer, vilka fungerar som ett sammankopplat system av handlare, betalningsprocesser, nätverksoperatörer och andra som är mer eller mindre beroende av varandra. När nya innovationer ständigt dyker upp på kreditkortsmarknaden, när kunderna blir allt mer uppkopplade och mobila och när lagar och regler kring finansiella tjänster ständigt utvecklas är den stora frågan; Hur ser framtiden ut för kreditkortsindustrin i den nya digitala eran? 

Avgörande att utnyttja data strategiskt. Kreditkortsföretag har tillgång till stora mängder data om konsumenter. De vet vad kunderna tycker om, våra val, intäkter och kostnader. Nästa steg är att skapa attraktiva erbjudanden som är relevanta och situationsanpassade för specifika segment av befintliga kortinnehavare. MasterCard använder big data till att göra rapporter, prognoser, förse sina handlare med information samt till att förutse och förhindra bedrägerier. Varje spelare i kreditkorts-ekosystemet tjänar varandra och har möjlighet att erbjuda mervärdestjänster genom att utnyttja potentialen i data (som eventuellt kan skapa nya intäktsmöjligheter). Samtidigt som data skapar spännande möjligheter för företag, medför den också risker. Det innebär att företag måste investera i effektiva system som kan hantera företagens jobb med att säkerställa korrekt datahantering, hög datakvalitet och möjlighet att snabbt vara ett stöd vid granskningar.

LÄS ÄVEN: Ny rapport: Vi blir alla dataanalytiker i framtiden

Enorm ökning av nya betalningsmetoder (kontaktlöst, biometriskt, mobilt). Enligt en nyligen genomförd undersökning kommer mobila betalningar att uppgå till 1 tusen miljarder dollar år 2015. Allt fler spelare utanför bankerna tar sig in på marknaden för digitala och mobila betalningar, så som Apple, Google, Verizon, Amazon och Facebook. Apple Pay har genererat mycket uppmärksamhet och enbart under de 72 första timmarna efter lanseringen i USA aktiverade över en miljon användare sina kreditkort genom Apple Pay. Google ökar efterfrågan på sin Wallet-app för mobilannonsering genom att ge sin målgrupp relevanta erbjudanden. Även andra nuvarande marknadsledare samarbetar med företag för ett erbjuda nästa generations betalningstjänster.  Nyligen introducerade MasterCard och Zwipe ett kreditkort med en inbyggd fingeravtryckssensor som gör det möjligt för kunder att genomföra köp med en enkel fingertryckning. Med ett ökat antal spelare och innovativa betalningslösningar är den kritiska frågan hur företag kan erbjuda den bästa slutanvändarupplevelsen.

Augumented reality/Wearables – nästa våg av kundupplevelser. En del banker har tagit den digitala upplevelsen till nästa nivå genom att erbjuda sina kunder möjligheten att betala kreditkortsräkningar genom ett smart armband. Andra banker lanserar mobila bankappar drivna av augumented reality som gör det möjligt för kunder att se deras kortsaldon, göra betalningar och lokalisera närmaste bankkontor.  Trots att dessa tekniker är i ett tidigt skede, kan en del banker och apputvecklare se att betalningar via smartphones växer snabbt och att nya innovativa alternativ skulle stärka deras kundrelationer ytterligare.

Världen kopplas upp - Internet of Things (IoT). Med över 26 miljarder uppkopplade enheter år 2020 kommer det att finnas betydligt fler ’saker’ än människor på internet, enligt Gartner. Det är välkänt att kreditkortsföretag följer och spårar användarbeteenden för att kunna ge relevanta erbjudanden. Frågan är hur långt det går att ta denna datautvinning? Tänk dig ett scenario där din Apple Watch eller iPhone kan betala kreditkortsräkning helt automatiskt eftersom din Google-kalender vet din räknings förfallodatum. Används kraften av IoT effektivt kan den ha betydande följder för kreditkortsmarknaden. 

LÄS ÄVEN: IBM satsar miljarder på Internet of Things-enhet - för att förutspå extremväder

App-landskapet moderniseras. Det krävs att dagens appar moderniseras i en snabbare takt för att säkerställa en smidig anpassning till marknadens svängningar. Allt fler företag flyttar sina etablerade betalningsapplikationer till molnbaserade mobila lösningar. Med tanke på marknadstrenderna, kommer fler molnbaserade lösningar ta över traditionella kassasystem. Processer som tidigare hanterades backend måste ge en helhetsupplevelse för kunden. Dessutom måste den automatiseras, digitaliseras och effektiviseras. Samtidigt som kreditkortsföretag förstår de potentiella kostnadsfördelarna med modernisering av sina nuvarande system, ökar efterfrågan på en perfekt mix av digitala system, processer och applikationer. Det bidrar till att kunna ta fram differentierade erbjudanden på ett kostnadseffektivt sätt.

Dessa fem digitala trender visar att kreditkortsindustrin genomgår en snabb evolution, snarare än en revolution. Är du redo att hänga med? 

Darshana PaiVP och ansvarig för Customer Experience, Virtusa 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant