Fotograf: Facebook

Facebooks nya app ska sno tillbaka kidsen från Snapchat

Facebook vill fånga den unga publiken och släpper därför Riff, en Snapchatkopia med en efterlängtad tvist. 

Under onsdagen släppte Facebook sin nya app Riff. I appen kan du skapa videoklipp tillsammans med dina vänner. Alla användare spelar in sina egna klipp och sen kan man lägga samman dem till längre videosnuttar. Som story-funktionen på Snapchat, fast med flera skapare. Appen har redan liknats vid både Snapchat och Vine, skriver CNN.

Riff blir ännu en medlem i Facebooks växande appstall. Det sociala nätverket äger sedan tidigare bland annat Instagram, Slingshot, WhatsApp och Messenger. Snapchats populäritet har ökat explosionsartat och de unga konsumenterna är nu helt inställda på att också kommunisera med videoklipp. Så att Facebook släpper en videoapp är inte oväntat.

UNGA: 20 under 20 - stjärnskotten som bygger framtiden

Detta är ett sätt för det sociala nätverket att fånga dessa unga användare som hellre använder appar som Vine och Snapchat än just Facebook. CNN menar att anledningen till att appen inte bär Facebooks namn är just för att nätverket inte längre är attraktivt för de yngre.

Facebook förändrar saker på hemmaplan. Hemsidan introducerade en ny funktion, Scarpbook, senast i tisdags. Med Scrapbook ska användare kunna tagga alla inlägg och bilder som handlar om exempelvis ett husdjur eller en bebis, som inte har några Facebook-sidor, för att kunna samla dem på ett ställe. Funktionen är ännu inte tillgänglig globalt, men snart nog kommer du kunna skapa en tagg för dina kattbilder.

VINE-KIDSEN: Så tjänar han 140 000 i sekunden

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.