Fotograf: Endomondo/Press

"Hur jag tackade nej till en chans på 700 miljoner kronor"

Affärsängeln Filip Larsson hade chans att gå in riktigt tidigt i ett bolag med en senare prislapp på 700 miljoner kronor, men tackade nej. Han fick i alla fall en viktig lärdom på köpet.

Den danska träningsappen Endomondo med nära 20 miljoner användare har precis fått amerikanska ägare i form av sportklädesjätten Under Armour – prislappen landade på 700 miljoner kronor. 

Affärsängeln Filip Larsson bommade kakan på 700 miljoner kronor han tyckte att Endomondo brast i säljet

"Jag har insett att duktiga tekniker är mycket svårare och dyrare att koppla in i efterhand i ett bolag än säljare", säger Filip Larsson.

Han är utbildad ingenjör vid Lunds tekniska högskola och har bland annat grundat fotodelningsbolaget Tilf, som kan ses lite som kassakon för hans investeringar, och han är just nu i full färd med att utveckla en ny fotosamlingstjänst – Photago.

Hans mest framgångsrika investering är snabbväxaren Storytel – han sitter idag i styrelsen för bolaget. Just nu är han också i full färd med ett bygga ett mindre fastighetsbolag.

Just Endomondo-historien började med att han befann sig på en affärsängel-lunch med Connect Skåne i maj år 2009 – Connect Skåne är ett ideellt nätverk som hjälper innovativa företag att utvecklas.

Endomondo befann sig i ett tidigt skede och behövde såddkapital.

Filip Larsson vilade på hanen eftersom han tyckte att Endomondo visserligen hade synnerligen goda tekniska kunskaper, men brast i sälj och marknadsföring.

Han var även tveksam till att investera eftersom han trodde att en investering i Endomondo skulle kunna bli kapitaltung, vilket också visade sig vara korrekt - Endomondo har tagit in 8,2 miljoner dollar sedan år 2008, enligt Crunchbase.

Vid samma presentationslunch dök det upp ett annat bolag. Här var man säljare ut i fingerspetsarna, men saknade en färdig produkt – Filip Larsson vill inte nämna vilket bolag det rör sig om.

De både bolagen fick heller inte lyssna på varandras presentationer eftersom man verkade inom samma nisch.

Filip Larsson fattade till slut beslutet att inte investera i något av bolagen.
Säljbolaget finns inte kvar idag, men Endomondo såldes nyligen till den amerikanska sportklädeskedjan Under Armour för 700 miljoner kronor.

Han drog en viktig lärdom av beslutet.

"Man ska inte bara tänka kapital, utan vilka delar som bolaget saknar och hur jag som investerare kan skapa en hävstångseffekt om jag tillför mina kunskaper", säger Filip Larsson.

I din bloggpost nämner du att en tumregel i Silicon Valley vid värdering av tech-bolag är att varje tekniker är värd 1 miljon dollar, medan icke-tekniker kostar företaget 0,5 miljoner dollar. Det vill säga att icke-tekniker endast är tärande?
"Jo, jag har hört från flera håll att det är så man tänker när det gäller värderingen av tech-bolag", säger Filip Larsson.

Resonemanget lyder att det är svårare att hitta tekniker som kan skapa vettiga saker samt att man först måste ha det på plats innan det är läge att ens börja tänka på sälj och marknadsföring, enligt Filip Larsson.

Grämer du dig över att du inte investerade i Endomondo?
"Nej, jag har sagt nej till en hel del investeringar. Ibland blir det fel beslut och ibland rätt. Ibland kan det också bli väldigt fel eller väldigt rätt. Särskilt då man går in så tidigt i ett bolag. I Endomondo-fallet pratar vi sex år innan bolaget nu har sålts", säger Filip Larsson.

Han tycker också att det var oklart hur Endomondo egentligen skulle tjäna pengar på sin app, vilket också bidrog till att han avstod från att investera.

"Det är en sak att företag man investerar i kanske senare blir uppköpta, men jag tycker inte att man ska investera i bolag med en förhoppning om att de ska bli uppköpta.", säger Filip Larsson.

Han vill passa på att ge en eloge till Endomondo.
"Det råder hård konkurrens inom träningsappar och det framförallt Runkeeper och Endomondo som har lyckats bli stora, men man var också väldigt tidigt ute", säger Filip Larsson.

En speciell sak med Endomondo-fallet var att alla som deltog vid affärslunchen också var rörande överens om att Endomondo och det andra bolaget borde kombinera sina färdigheter – det vill säga teknik och sälj.

Endomondos brist på säljkunskaper blev också extra tydliga när affärsänglarna vid lunchen fick träffa det andra bolaget, enligt Filip Larsson.

"Det andra bolaget hade lyckats sälja in sin produkt till ett mediehus trots att tekniken inte ens var klar, vilket såklart var grymt. Endomondo hade mest fokus på teknik, löpning och trender i samhället. Endomondo-grundarna var tidigare McKinsey-konsulter och de är mest kända för att vara analytiska, haha", säger han.

Hur gick det till när du investerade i Storytel då?
"Det var också vid en Connect-lunch. Grundarna var två fantastiska människor. En duktig tekniker och en väldigt affärsmässig person. Storytel hade lyckats få till en deal med förlagen och fått tekniken att fungera i telefoner som var före iPhone och Android", säger Filip Larsson.

Han gick in med några procent i Storytel - vid den tiden omsatte företaget små pengar, men bara så sent som förra året låg omsättningen på uppemot 140 miljoner kronor.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Efter Afound: Nu öppnar H&M ny outlet i Stockhomsförort
  4. Hon byggde ett miljonbolag från en etta i Botkyrka – nu är hon på jakt efter kvinnliga superentreprenörer
  5. Bud på småbolaget trumfas med ännu högre premie – aktien tokrusar
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”

För dig som prenumerant