Fotograf: Jan-Erik Henriksson/TT

H&M satsar nytt - när det inte räcker att "bara" handla online

H&M:s fortsatta onlinesatsning omfattar inte bara lansering i fler länder utan bolaget jobbar också med att onlinekunderna ska kunna hämta ut sina varor i en H&M-butik.

Det säger vd Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt.

I takt med att näthandeln mognar anser allt fler att det inte räcker med att "bara" kunna handla online. För de stora klädkedjorna blir det allt viktigare att integrera sitt butiksnät i det totala kunderbjudandet. Exempelvis kan de Zara-kunder som shoppar online välja att hämta ut sina varor i en fysisk butik.

I tisdagens delårsrapport pekar H&M bland annat på vikten av att "hela tiden möta kundernas behov och shoppingmönster".

När kommer era kunder kunna hämta en vara i butik som beställts online?

"Det är någonting som vi nu håller på att utvärdera. Det finns många olika delar i det här. Man ska kunna scanna produkten i butiken och få den hemskickad, det är något vi rullat ut och testat lite gran. Samma sak med att kunna returnera varor i butik. Att kunna beställa på nätet och hämta ut i butik, där har vi tester på gång för att utvärdera vad det får för effekt. Vi kommer att göra det, vi vill bara utvärdera exakt hur vi ska göra det", säger Karl-Johan Persson.

H&M:s onlineerbjudande finns i dag på 13 marknader och planerna för 2015 är att addera ytterligare nio länder.

Kan det bli aktuellt att lansera online i ett land där ni inte har några fysiska butiker?

"Det är ingenting som ligger i korten nu. Men om vi kommer till läge där vi tittar på ett väldigt litet land, där det inte finns någon lönsamhet för att ha en stor apparat med fysiska butiker, då är det möjligt att det blir så längre fram i tiden", säger Karl-Johan Persson.

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär